Iedereen gered? Alleen een paar festivals hebben zware schade opgelopen.

‘Wat mij zorgen baart is dat het lijkt of nu alles gerepareerd is. Maar dit weeffoutje van 1,7 miljoen is er dus nog.’ Emily Ansenk, die dit jaar aantrad als directeur van het Holland Festival, zit er geweldig mee in haar maag. En zij  niet alleen. De in totaal acht festivals die dankzij een forse politieke lobby een plekje kregen in de Culturele Basisinfrastructuur profiteren niet van de de extra miljoenen die op Prinsjesdag door het Kabinet zijn vrijgemaakt voor redding van het Fonds Podiumkunsten, omdat ze daar niet (meer) onder vallen.

Beste lezer: Donaties zijn nodig!
Je leest dit verhaal gratis. Dat kan dankzij donaties van lezers. Zo blijven we onafhankelijk van subsidies en grote sponsors. Je kunt zelf bepalen wat dit verhaal je waard is. Je bijdrage komt rechtstreeks bij de auteur terecht!
Ondersteun deze auteur!

Doneer aan deze auteur

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Voor de nieuwkomers betekent deze ereplek dat ze nu in een enkel geval minder te besteden hebben dan wanneer ze bij het Fonds waren gebleven. Veel erger is het echter voor de twee festivals die al langer in de BIS zaten: Oerol en Holland Festival. Zij krijgen niet alleen minder subsidie dan ze gevraagd hebben, maar gaan zelfs achteruit op wat ze al hadden. Holland Festival kreeg tot nu toe 3.550.000, maar de Raad vond het niet meer waard van 3 miljoen, terwijl er 3.780.000 nodig was.

Trouwe lezers kunnen zich vast nog herinneren dat onze berichtgeving daarover enige onrust veroorzaakte. We brachten immers het nieuws dat Oerol tamelijk slecht was beoordeeld door de adviescommissie, waardoor het voortbestaan van het bijzonderste festival van Nederland onzeker was geworden. De Raad zelf besloot vervolgens een extra festival toe te laten, maar omdat er geen extra geld was, moesten Oerol en het Holland Festival daarvoor bloeden.

Musicalgate

Het was een van de vele smetten op het blazoen van de Raad voor Cultuur, naast de scheve schaats en belangenverstrengeling rondom MusicalMakers. Typisch dingen die de politiek ver achter zich wil laten. Maar dan is er dus nog wel dat dingetje dat de belangrijkste festivals van Nederland met een tekort  van 1,7 miljoen de nieuwe tijd tegemoet gaan. Operadagen Rotterdam levert bijvoorbeeld 36 procent in. (al is dat een korting ten opzichte van de vraag. het bestaande budget van het festival is ongeveer gelijk.)

En dan hebben we het nog niet eens over Corona gehad. Ansenk: ‘Juist de festivals zijn de plek om nieuwe oplossingen te vinden voor theater in tijden van Corona. Dat we nu met een tekort aan het nieuwe seizoen moeten beginnen is niet fijn.’

Deze brief raakte ondergesneeuwd in het lobbygeweld voor Prinsjesdag:

Brief aan Staten Generaal 7-9-2020

Dit stuurden de festivals eerder naar de Kamer:

Brandbrief van de festivals: ‘Het gaat mis met de podiumkunsten in Nederland

Foto bovenaan:

Laat je waardering voor dit verhaal blijken.

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Over de auteur van dit verhaal:

Wijbrand Schaap

Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Voor ik dat deed was ik (sinds 1996) kunstverslaggever voor onder meer Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad en GPD. Daarvoor deed ik van alles. Studeren enzo. Theater maken. Inspraakavonden notuleren. In een bandje spelen. Ik schreef - en schrijf ook voor specialistische bladen als TM, Boekman, Ons Erfdeel en De Vogelvrije Fietser. Ik help je met schrijven als je het heel lief vraagt. Ik ben getrouwd met Suzanne Brink en heb een kat die Edje heet, een pup die Fonzie heet en een hond die genoemd is naar Rufus Wainwright.