Meteen naar de inhoud

musicalgate

Rijk worden van corona: Rick Engelkes doet een gooi naar de hoofdprijs met niet-bestaande musical

  • 2 min leestijd

Mooie primeur van het Noord Hollands Dagblad vandaag. Rick Engelkes, de eeuwig op zijn voeten wiebelende soapacteur die als succesvol producent het vak leerde bij Joop van den Ende, heeft vanwege coronasteun een musical bedacht die nooit werd uitgevoerd. Het leverde hem miljoenen op. Lees… 

Musicalgate update: Raad voor Cultuur blijft kritisch over plannen MusicalMakers, maar zou strenger moeten zijn

  • 4 min leestijd

We vroegen ons al eerder af, waarom Andreas Fleischmann, de directeur van Joop van den Endes DeLaMar Theater, ook directeur was van de door hem opgerichte club MusicalMakers, in 2020 ter elfder ure opgericht om een alternatief voor musicalsubsidie te hebben naast het weer opgerichte… 

Westbeat, de nieuwgebouwde Amsterdamse culturele rafelrand, is misschien wel té goed.

  • 4 min leestijd

Kunst, en zeker avant garde-kunst, gedijt bij de rafelranden van de samenleving. Zeker in de tweede helft van de 20ste eeuw was industrieel erfgoed en nog niet gerenoveerd stadsschuim dé plek waar kunst zich aan de normen van de heersende klasse kon onttrekken. De NDSM-werf… 

Toch weer gedoe rond MusicalMakers: Fleischmann wordt directeur ondanks bezwaar Raad voor Cultuur

  • 4 min leestijd

Deze week kwam het nieuws binnen dat Andreas Fleischmann, de zeer gewaardeerde directeur van het Amsterdamse DeLaMar Theater, nu officieel directeur-bestuurder is geworden van Stichting MusicalMakers, de stichting die hij vorig jaar, een dag voor de deadline van de subsidieaanvragen voor vierjarige rijkssubsidie, had opgericht. En dat mag niet.

Iedereen gered? Alleen een paar festivals hebben zware schade opgelopen.

  • 2 min leestijd

De in totaal acht festivals die dankzij een forse politieke lobby een plekje kregen in de Culturele Basisinfrastructuur zijn het haasje. Zij profiteren niet van de de extra miljoenen die op Prinsjesdag door het Kabinet zijn vrijgemaakt voor redding van het Fonds Podiumkunsten, omdat ze daar niet (meer) onder vallen.

Henriëtte Post (Fonds Podiumkunsten): ‘Als de balans kwijtraakt en de groep met de aanjaagfunctie te klein wordt, dan stolt het systeem’

  • 5 min leestijd

‘De festivals hebben hun de toename aan betekenis binnen het stelsel vooral aan zichzelf te danken. Bij de festivals zie je dat ze in de vroege jaren 0 een soort brugfunctie vervullen in de programmering van de theaters. Juist op festivals kon je een publiek vinden dat, tussen de publieksacts door, ook in was voor een avontuurlijke programmering.

Fonds Podiumkunsten komt geld tekort: Nederland festivaliseert, en neemt afscheid van een complete theatergeneratie (artikel bevat alle besluiten in pdf)

  • 3 min leestijd

Een hele generatie makers verdwijnt van het speelveld: Feikes Huis en Gnaffel, Unieke Zaken, Discordia, Dood Paard, Matzer, Hotel Modern, Ereprijs, Rosa, Peer Group, Productiehuis Zeelandia en Vis à Vis, om er maar een paar te noemen. Gezelschappen en makers die soms al sinds eind vorige eeuw het Nederlandse theateraanbod bepaalden, verdwijnen. 

Nederland krijgt er een nieuwe, grote musicalproducent bij. Met een dik miljoen staatssteun.

  • 2 min leestijd

We wisten het al, maar nu is het officieel. MusicalMakers gaat naar de plek waarvoor Circus Elleboog geen geld meer had. Het in grote haast opgerichte musical-lab ‘MusicalMakers’ waarmee de VandenEnde Foundation voor het eigen theater (DeLaMar) 750.000 euro subsidie wist binnen te harken, aangevuld… 

Onbehoorlijk bestuur? Het lijkt er wel op. Holland Festival uit terechte woede over willekeur van Raad voor Cultuur (bewerkt om kritiek op Oerol en lobby inzichtelijk te maken)

  • 6 min leestijd

De Raad voor Cultuur heeft in strijd met alle beleidsafspraken, eigen adviezen en regels gehandeld toen hij de subsidie voor het Holland Festival verlaagde met ruim vijfhonderdduizend euro. Het Holland Festival, dat daardoor in ernstige problemen komt, uit zijn woede nu in een brief die… 

ROSE Stories is een terechte aanwinst voor Amsterdam, maar de Kunstraad wist duidelijk nog niets van MusicalMakers (MusicalGate, deel 5)

  • 3 min leestijd

Als ik in de adviescommissie van de Kunstraad had gezeten, had ik ROSE Stories, de club die beroemd werd met Melk en Dadels, met vlag en wimpel de lokale Basisinfrastructuur binnengehaald. Wat een wonder van ondernemingslust en inclusiviteit, en wat een creativiteit. Bovenstaande zin is… 

Update: MusicalMakers toch niet naar West Beat. Gezelschap lost nu ander vastgoedprobleem Amsterdam op. (Musicalgate, deel 4)

  • 2 min leestijd

Eerder vandaag brachten we het nieuws dat MusicalMakers in zijn subsidieaanvraag 2 ton had gereserveerd voor de huur van een ruimte waar zij en een aantal grote jongens en meisjes uit de entourage van Joop van den Ende gebruik van zouden gaan maken. West-Beat heette… 

Natuurlijk gaat het bij MusicalMakers ook om vastgoed. Kijk eens naar West-Beat. (musicalgate, deel 3)

  • 3 min leestijd

Dat er aan het positieve advies van de Raad voor Cultuur voor MusicalMakers een luchtje zit, is inmiddels duidelijk. Dat het om veel geld gaat, en dat dat weinig met de nobele doelstellingen van diversiteit en kleinschalige ontwikkeling te maken heeft, is nu ook duidelijk.… 

Alles even op een rijtje: wat in Amsterdam op musicalgebied ontwikkeld wordt, lijkt steeds minder op een opleidingsinstituut.

  • 6 min leestijd

Misschien wordt het tijd om eens wat gevonden gegevens te delen over Musicalgate. U weet wel, nu het officieel door de Volkskrant is erkend, hebben we dus echt te maken met rare dingen in musicalland. Belangrijkste nieuws van die follow-up: Joop van den Ende is…