Meteen naar de inhoud

musicalgate

Midjourney AI maakt dit op de prompt 'people giving donations to a journalist'

Deze 28 unieke verhalen leverden de meeste donaties op in 2022!

Zoals je weet is Cultuurpers een belangrijke stem in de culturele nieuwsvoorziening. We zijn opgericht in 2009, in een tijd dat alle kranten en omroepen hun kunstredactie verkleinden, en veel zzp-kunstjournalisten op straat stonden. De uitgevers wilden niet meer betalen voor wat ze ‘laaghangend fruit’ noemden (recensies, interviews, aankondigingen). Cultuurpers sprong in dat gat, en heeft in de bijna 14… 

Rijk worden van corona: Rick Engelkes doet een gooi naar de hoofdprijs met niet-bestaande musical

Mooie primeur van het Noord Hollands Dagblad vandaag. Rick Engelkes, de eeuwig op zijn voeten wiebelende soapacteur die als succesvol producent het vak leerde bij Joop van den Ende, heeft vanwege coronasteun een musical bedacht die nooit werd uitgevoerd. Het leverde hem miljoenen op. Lees het verhaal hier. Tl;dr: Engelkes heeft in 2020 bekend gemaakt dat hij een musical aan… 

MusicalMakers heeft eindelijk een echte directie (#musicalgate) (slot?)

Zojuist kregen wij een persbericht binnen. Een persbericht dat vooralsnog een punt zet achter wat de geschiedenis inging als ‘Musicalgate‘. U weet nog wel, dat verhaal van die inderhaast opgerichte ontwikkelinstelling voor musical waar vorig jaar zo veel om te doen was. We plaatsen de volledige tekst hieronder. Waarbij we – als leesinstructie – even het volgende meegeven: Ons bereikte… 

Musicalgate update: Raad voor Cultuur blijft kritisch over plannen MusicalMakers, maar zou strenger moeten zijn

We vroegen ons al eerder af, waarom Andreas Fleischmann, de directeur van Joop van den Endes DeLaMar Theater, ook directeur was van de door hem opgerichte club MusicalMakers, in 2020 ter elfder ure opgericht om een alternatief voor musicalsubsidie te hebben naast het weer opgerichte M-Lab. Vorig jaar berichtte Cultuurpers uitgebreid over deze zaak.  Nu blijkt, uit de reactie van… 

Westbeat, de nieuwgebouwde Amsterdamse culturele rafelrand, is misschien wel té goed.

Kunst, en zeker avant garde-kunst, gedijt bij de rafelranden van de samenleving. Zeker in de tweede helft van de 20ste eeuw was industrieel erfgoed en nog niet gerenoveerd stadsschuim dé plek waar kunst zich aan de normen van de heersende klasse kon onttrekken. De NDSM-werf in Amsterdam Noord, Hal 4 of de Onderzeebootloods in Rotterdam, Ceramique in Maastricht, Sterrebos in… 

Toch weer gedoe rond MusicalMakers: Fleischmann wordt directeur ondanks bezwaar Raad voor Cultuur

Deze week kwam het nieuws binnen dat Andreas Fleischmann, de zeer gewaardeerde directeur van het Amsterdamse DeLaMar Theater, nu officieel directeur-bestuurder is geworden van Stichting MusicalMakers, de stichting die hij vorig jaar, een dag voor de deadline van de subsidieaanvragen voor vierjarige rijkssubsidie, had opgericht. En dat mag niet.

Iedereen gered? Alleen een paar festivals hebben zware schade opgelopen.

De in totaal acht festivals die dankzij een forse politieke lobby een plekje kregen in de Culturele Basisinfrastructuur zijn het haasje. Zij profiteren niet van de de extra miljoenen die op Prinsjesdag door het Kabinet zijn vrijgemaakt voor redding van het Fonds Podiumkunsten, omdat ze daar niet (meer) onder vallen.

Subsidiecrisis: als de Kamer straks met een reparatie voor regio en zaaglijn komt, zijn we nog verder huis.

Die 8,6 miljoen die het fonds nu minimaal tekort komt zal wel ergens gevonden worden, zodat de zaaglijn opnieuw verlegd wordt. Dan kan de sector – virtueel – weer vier jaar door. Mogelijk gaat er nog anderhalf miljoen bij om de spreiding gestalte te geven. Zo duur is het tevredenstellen van de kunstwereld niet, zal Den Haag merken.

Henriëtte Post (Fonds Podiumkunsten): ‘Als de balans kwijtraakt en de groep met de aanjaagfunctie te klein wordt, dan stolt het systeem’

‘De festivals hebben hun de toename aan betekenis binnen het stelsel vooral aan zichzelf te danken. Bij de festivals zie je dat ze in de vroege jaren 0 een soort brugfunctie vervullen in de programmering van de theaters. Juist op festivals kon je een publiek vinden dat, tussen de publieksacts door, ook in was voor een avontuurlijke programmering.

Fonds Podiumkunsten komt geld tekort: Nederland festivaliseert, en neemt afscheid van een complete theatergeneratie (artikel bevat alle besluiten in pdf)

Een hele generatie makers verdwijnt van het speelveld: Feikes Huis en Gnaffel, Unieke Zaken, Discordia, Dood Paard, Matzer, Hotel Modern, Ereprijs, Rosa, Peer Group, Productiehuis Zeelandia en Vis à Vis, om er maar een paar te noemen. Gezelschappen en makers die soms al sinds eind vorige eeuw het Nederlandse theateraanbod bepaalden, verdwijnen. 

Nederland krijgt er een nieuwe, grote musicalproducent bij. Met een dik miljoen staatssteun.

We wisten het al, maar nu is het officieel. MusicalMakers gaat naar de plek waarvoor Circus Elleboog geen geld meer had. Het in grote haast opgerichte musical-lab ‘MusicalMakers’ waarmee de VandenEnde Foundation voor het eigen theater (DeLaMar) 750.000 euro subsidie wist binnen te harken, aangevuld met de minimaal 500.000 euro die samenwerkingspartner Stichting ROSE in Den Haag en Amsterdam kreeg,… 

Onbehoorlijk bestuur? Het lijkt er wel op. Holland Festival uit terechte woede over willekeur van Raad voor Cultuur (bewerkt om kritiek op Oerol en lobby inzichtelijk te maken)

De Raad voor Cultuur heeft in strijd met alle beleidsafspraken, eigen adviezen en regels gehandeld toen hij de subsidie voor het Holland Festival verlaagde met ruim vijfhonderdduizend euro. Het Holland Festival, dat daardoor in ernstige problemen komt, uit zijn woede nu in een brief die vandaag naar de Tweede Kamer is gegaan. De organisatie spreekt zelfs van ‘onbehoorlijk bestuur‘: een… 

ROSE Stories is een terechte aanwinst voor Amsterdam, maar de Kunstraad wist duidelijk nog niets van MusicalMakers (MusicalGate, deel 5)

Als ik in de adviescommissie van de Kunstraad had gezeten, had ik ROSE Stories, de club die beroemd werd met Melk en Dadels, met vlag en wimpel de lokale Basisinfrastructuur binnengehaald. Wat een wonder van ondernemingslust en inclusiviteit, en wat een creativiteit. Bovenstaande zin is zonder enige ironie opgeschreven, al zouden lezers die onze berichtgeving de afgelopen weken hebben gevolgd,… 

Update: MusicalMakers toch niet naar West Beat. Gezelschap lost nu ander vastgoedprobleem Amsterdam op. (Musicalgate, deel 4)

Eerder vandaag brachten we het nieuws dat MusicalMakers in zijn subsidieaanvraag 2 ton had gereserveerd voor de huur van een ruimte waar zij en een aantal grote jongens en meisjes uit de entourage van Joop van den Ende gebruik van zouden gaan maken. West-Beat heette het gebouw en in de aanvraag waren ze er enthousiast over. (screenshot aanwezig) Nu blijkt… 

Natuurlijk gaat het bij MusicalMakers ook om vastgoed. Kijk eens naar West-Beat. (musicalgate, deel 3)

Dat er aan het positieve advies van de Raad voor Cultuur voor MusicalMakers een luchtje zit, is inmiddels duidelijk. Dat het om veel geld gaat, en dat dat weinig met de nobele doelstellingen van diversiteit en kleinschalige ontwikkeling te maken heeft, is nu ook duidelijk. Er is namelijk vastgoed in het spel. Dat vermoedden we al, omdat er in de… 

Alles even op een rijtje: wat in Amsterdam op musicalgebied ontwikkeld wordt, lijkt steeds minder op een opleidingsinstituut.

Misschien wordt het tijd om eens wat gevonden gegevens te delen over Musicalgate. U weet wel, nu het officieel door de Volkskrant is erkend, hebben we dus echt te maken met rare dingen in musicalland. Belangrijkste nieuws van die follow-up: Joop van den Ende is heel. erg. boos. Vernomen uit zeer betrouwbare bron, naam bij redactie bekend.  En dus belangengedoe… 

750.000 subsidie en een basisplaats voor een volslagen groentje in musicalland. Dus wat zit daar achter?

Dus waarom heeft de Raad zelf het advies van zijn eigen commissie in de wind geslagen en gekozen voor een volslagen onbekende nieuwkomer? Die vraag speelt door veel hoofden in de sector, en als dat eenmaal gebeurt komt er ook iets naar buiten. ‘Follow  the money’ klinkt het op anderhalve meter afstand in een rokerige parkeergarage.

Privé Lidmaatschap (maand)
4 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
KLein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen