Toch weer gedoe rond MusicalMakers: Fleischmann wordt directeur ondanks bezwaar Raad voor Cultuur

LinkedIn is een fijn alternatief voor de gemiddelde netwerkborrel. Ook al ontbreekt de witte wijn, je krijgt vanzelf bericht wanneer iemand in je netwerk een leuke nieuwe baan heeft. Zo kwam deze week het nieuws binnen dat Andreas Fleischmann, de zeer gewaardeerde directeur van het Amsterdamse , nu officieel directeur-bestuurder is geworden van Stichting MusicalMakers, de stichting die hij vorig jaar, een dag voor de deadline van de subsidieaanvragen voor vierjarige rijkssubsidie, had opgericht.

Beste lezer: Donaties zijn welkom!
Avatar Dankzij donaties van lezers kan ik mijn verhaal kwijt op deze site. Je kunt helemaal zelf bepalen wat dit verhaal je waard is.
Doneer hier

Waardeer dit verhaal!

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Over die Stichting MusicalMakers was daarna het een en ander te doen. Zo werd duidelijk dat de (maar ook de hoogste Raad voor Cultuur, te weten miljardair-mecenas ) in de maag had gezeten met de musicalplannen van . Die club was na een succesvolle start aan het begin van deze eeuw ingekapseld en vervolgens de nek omgedraaid door , waar toen nog Joop van den Ende, en later diens troonopvolger Erwin van Lambaert, de scepter zwaaide, waarna hij ook nog even baas werd van M-Lab, om het ten grave te dragen. Erwin van Lambaert zien we vervolgens terug in de Raad voor Cultuur die besloot dat er een alternatief plan voor M-Lab moest komen, en zich dus tot tot Andreas Fleischmann wendde.  Over de precieze details daarvan kun je hier lezen.

Musicalmonopolie

Doel van dit alles is volgens sommige anonieme bronnen het behoud van het musicalmonopolie in Nederland en een beetje daarbuiten voor de familienaam Van den Ende. Grondlegger Joop verkocht wegens pensionering ooit zijn bedrijf Stage Entertainment (na er 300 miljoen aan onttrokken te hebben) en hielp zijn dochter in het zadel met haar bedrijf MediaLane, die naast de maxer-dan-max-show Matthijs Draait Door ook musicals produceert. Stage Entertainment ging vervolgens best goed onder Joop’s opvolger Albert Verlinde, en dat moet hebben gestoken, zeker omdat die successen werden beleefd in de grote theaters die Joop had opgezet: Beatrix Theater in Utrecht en in .

De sfeer tussen Joop en Albert verzuurde, en toen kwam ook nog eens die oekaze van de Raad voor Cultuur en Andreas Fleischmann, de directeur van Van den Endes trots, het DeLaMar, waardoor Verlinde met lede ogen moest toezien hoe al het ontwikkelgeld, en dus alle goodwill en distributiekansen voor nieuwe musicals in handen kwam van een club waar de VandenEnde Foundation en het DeLaMar het voor het zeggen hadden. Hij gaf in november de pijp aan Maarten. Naar eigen zeggen omdat hij misschien wel de in wilde. Er is nog geen opvolger voor hem gevonden.

Duidelijke voorwaarde

En nu is Andreas Fleischmann dus zover dat hij op LinkedIn kan zetten dat hij directeur-bestuurder is geworden van MusicalMakers. Dat is tegen de wens van de Raad voor Cultuur. Die heeft inmiddels het volgende laten weten, in antwoord op onze vraag daarnaar: ‘Dit was ons ook al opgevallen. Instellingen zijn verplicht relevante tussentijdse wijzigingen te melden aan het . De raad heeft in zijn advies gewaarschuwd voor belangenverstrengeling als MusicalMakers op directieniveau vervlochten blijft met andere instellingen waarmee zij beoogt samen te werken. In het advies is hier ook duidelijke een voorwaarde over opgenomen. MusicalMakers moet op 1 juni as in een aangepast plan aan OCW kunnen aantonen dat het aan deze voorwaarde voldoet.’

Reactie Andreas Fleischmann

Uiteraard hebben we Andreas Fleischmann (via LinkedIn) om een reactie gevraagd. Die is er nu:

Voor je verder leest...

We hebben inmiddels al bijna 300 leden. Mensen zoals jij, met een hart voor kunst.
Word ook lid, kijk hier:

‘Als initiatiefnemer ben ik al vanaf de oprichting van onze nieuwe stichting actief als directeur/bestuurder. Aangezien onze stichting per 1 januari binnen het nieuwe actief is, wordt mijn functie ook via de nieuwe website musicalmakers.com gecommuniceerd. Mijn rol als directeur/bestuurder kan voor De Raad voor Cultuur geen verrassing zijn – dat is het ook niet, zo heeft men mij ook bevestigd -, aangezien ik in de aanloop naar 1 januari en ook recentelijk regelmatig contact met onze accountmanager bij OC&W heb gehad.

OC&W en de Raad voor Cultuur zijn verder door ons de hoogte gesteld van de aanpassing aan onze statuten, die wij kort na het advies van de Raad voor Cultuur aan de Raad en het ministerie hebben gestuurd, te weten op 22 juni 2020. In deze statutenwijziging is opgenomen dat de oprichters van musicalmakers uiterlijk op 31 december 2021 afstand doen van hun plek als directeur/bestuurder. Er zal dan door de zittende Raad van Toezicht een nieuwe, onafhankelijke directeur/bestuurder worden aangesteld.

En zo zal het geschieden en zo is het dus al geruime tijd bekend bij het ministerie en de Raad voor Cultuur.’ Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groet,

Andreas Fleischmann

Nog steeds. Waardeer de auteur!
Onafhankelijke cultuurjournalistiek is nog steeds nodig. Wij doen het al elf jaar, met succes, dankzij donaties! Bepaal dus zelf wat dit verhaal je waard is en doneer!

Waardeer dit verhaal!

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top