Meteen naar de inhoud

m-lab

Toch weer gedoe rond MusicalMakers: Fleischmann wordt directeur ondanks bezwaar Raad voor Cultuur

  • 4 min leestijd

Deze week kwam het nieuws binnen dat Andreas Fleischmann, de zeer gewaardeerde directeur van het Amsterdamse DeLaMar Theater, nu officieel directeur-bestuurder is geworden van Stichting MusicalMakers, de stichting die hij vorig jaar, een dag voor de deadline van de subsidieaanvragen voor vierjarige rijkssubsidie, had opgericht. En dat mag niet.

ROSE Stories is een terechte aanwinst voor Amsterdam, maar de Kunstraad wist duidelijk nog niets van MusicalMakers (MusicalGate, deel 5)

  • 3 min leestijd

Als ik in de adviescommissie van de Kunstraad had gezeten, had ik ROSE Stories, de club die beroemd werd met Melk en Dadels, met vlag en wimpel de lokale Basisinfrastructuur binnengehaald. Wat een wonder van ondernemingslust en inclusiviteit, en wat een creativiteit. Bovenstaande zin is… 

Natuurlijk gaat het bij MusicalMakers ook om vastgoed. Kijk eens naar West-Beat. (musicalgate, deel 3)

  • 3 min leestijd

Dat er aan het positieve advies van de Raad voor Cultuur voor MusicalMakers een luchtje zit, is inmiddels duidelijk. Dat het om veel geld gaat, en dat dat weinig met de nobele doelstellingen van diversiteit en kleinschalige ontwikkeling te maken heeft, is nu ook duidelijk.… 

Alles even op een rijtje: wat in Amsterdam op musicalgebied ontwikkeld wordt, lijkt steeds minder op een opleidingsinstituut.

  • 6 min leestijd

Misschien wordt het tijd om eens wat gevonden gegevens te delen over Musicalgate. U weet wel, nu het officieel door de Volkskrant is erkend, hebben we dus echt te maken met rare dingen in musicalland. Belangrijkste nieuws van die follow-up: Joop van den Ende is… 

Toneelschrijvers en cultuurverkenning (3): ’Hedendaagse musical, een nieuwe traditie onder schrijvers?’

  • 8 min leestijd

Op 25 januari 2018 zijn de Musical Awards uitgereikt met, zoals we gewend zijn, veel vertaalde heropvoeringen en geijkt repertoire. Ook viel op dat er waardering is voor nieuw Nederlands werk. Menig schrijver zal juichend op de bank hebben gezeten toen ‘Was Getekend, Annie M.G.… 

De vijf voorstellingen die je moet zien in februari

  • 3 min leestijd

#1 Salzburger Festspiele / Schaubühne am Lehniner Platz / Katie Mitchell, The forbidden zone (toneel/performance) – Nederlandse première 11 februari, Stadsschouwburg AmsterdamDe Britse regisseur Katie Mitchell is deze maand de ‘brandstichter’ in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Met voorstellingen die even sprankelend als grensoverschrijdend zijn. The forbidden zone gaat over gebieden… 

Kaalslag Live

  • 18 min leestijd

Woensdag 1 augustus 2012 maakt het Fonds Podiumkunsten de uitslag bekend van de loterij die het verlenen van subsidie aan kunst inmiddels is geworden. Er dreigen enorme kortingen: gezelschappen en makers die inmiddels vast onderdeel leken uit te maken van het Nederlandse kunstlandschap zullen verdwijnen. Hoe het er precies uit gaat zien, weten we officieel dus pas vanaf 12:00 uur woensdag 1 augustus. Om zaken vooraf te lekken heeft geen zin, daarvoor is de boel te dramatisch.
Wat we wel willen ...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Musicalmakers kritisch over toekomst musicals in Nederland: “Het gaat echt mis in onze branche door het touren!”

  • 3 min leestijd

“Waar we publiek massaal mee kwijtraken is dat als we zeven shows per week geven, er rustig drie zo onder de maat zijn dat mensen zeggen ‘En nu ga ik drie jaar niet meer’. Wat wij moeten doen is het uitvoeringsniveau weer structureel hoog zetten.”… 

Prijs van de (Theater)Kritiek 2010 naar musicalwerkplaats M-Lab

  • 2 min leestijd

M-Lab Net nu bekend werd dat het musicalproductiehuis M-Lab in financiële nood verkeert, komt er een handreiking van de Nederlandse theatercritici. De jaarlijkse Prijs van de Kritiek gaat namelijk naar het laboratorium dat musicals produceert die er bijna altijd toe doen. We citeren het juryrapport: Een laboratorium…