Meteen naar de inhoud

joop van den ende

Toch weer gedoe rond MusicalMakers: Fleischmann wordt directeur ondanks bezwaar Raad voor Cultuur

Deze week kwam het nieuws binnen dat Andreas Fleischmann, de zeer gewaardeerde directeur van het Amsterdamse DeLaMar Theater, nu officieel directeur-bestuurder is geworden van Stichting MusicalMakers, de stichting die hij vorig jaar, een dag voor de deadline van de subsidieaanvragen voor vierjarige rijkssubsidie, had opgericht. En dat mag niet.

Nederland krijgt er een nieuwe, grote musicalproducent bij. Met een dik miljoen staatssteun.

We wisten het al, maar nu is het officieel. MusicalMakers gaat naar de plek waarvoor Circus Elleboog geen geld meer had. Het in grote haast opgerichte musical-lab ‘MusicalMakers’ waarmee de VandenEnde Foundation voor het eigen theater (DeLaMar) 750.000 euro subsidie wist binnen te harken, aangevuld met de minimaal 500.000 euro die samenwerkingspartner Stichting ROSE in Den Haag en Amsterdam kreeg,… 

Update: MusicalMakers toch niet naar West Beat. Gezelschap lost nu ander vastgoedprobleem Amsterdam op. (Musicalgate, deel 4)

Eerder vandaag brachten we het nieuws dat MusicalMakers in zijn subsidieaanvraag 2 ton had gereserveerd voor de huur van een ruimte waar zij en een aantal grote jongens en meisjes uit de entourage van Joop van den Ende gebruik van zouden gaan maken. West-Beat heette het gebouw en in de aanvraag waren ze er enthousiast over. (screenshot aanwezig) Nu blijkt… 

Natuurlijk gaat het bij MusicalMakers ook om vastgoed. Kijk eens naar West-Beat. (musicalgate, deel 3)

Dat er aan het positieve advies van de Raad voor Cultuur voor MusicalMakers een luchtje zit, is inmiddels duidelijk. Dat het om veel geld gaat, en dat dat weinig met de nobele doelstellingen van diversiteit en kleinschalige ontwikkeling te maken heeft, is nu ook duidelijk. Er is namelijk vastgoed in het spel. Dat vermoedden we al, omdat er in de… 

Alles even op een rijtje: wat in Amsterdam op musicalgebied ontwikkeld wordt, lijkt steeds minder op een opleidingsinstituut.

Misschien wordt het tijd om eens wat gevonden gegevens te delen over Musicalgate. U weet wel, nu het officieel door de Volkskrant is erkend, hebben we dus echt te maken met rare dingen in musicalland. Belangrijkste nieuws van die follow-up: Joop van den Ende is heel. erg. boos. Vernomen uit zeer betrouwbare bron, naam bij redactie bekend.  En dus belangengedoe… 

750.000 subsidie en een basisplaats voor een volslagen groentje in musicalland. Dus wat zit daar achter?

Dus waarom heeft de Raad zelf het advies van zijn eigen commissie in de wind geslagen en gekozen voor een volslagen onbekende nieuwkomer? Die vraag speelt door veel hoofden in de sector, en als dat eenmaal gebeurt komt er ook iets naar buiten. ‘Follow  the money’ klinkt het op anderhalve meter afstand in een rokerige parkeergarage.

Anderhalvemeterkunst is een economische ramp. Maar het is ook buitenkans. Maak er een loterij van.

Ik bevind me, als professioneel kunstbezoeker, zelden in lege zalen. Premières zijn altijd vol, persbezichtigingen en vernissages ook. Vol is natuurlijk hartstikke tof. Al kosten die volle ruimtes waar ik dan in zit meestal meer geld dan ze opleveren, want de kaarten zijn vrij en de drankjes van het huis. Buiten de première, maar vooral buiten de premierestad, is de… 

Het Boekenbal. Alles moet je een keer in je leven gedaan hebben

Daar stond ik dan. Naast DE RODE LOPER. In Het PERSVAK. Alles moet je een keer in je leven gedaan hebben en dit was MIJN MOMENT. Het BOEKENBAL in De STADSSCHOUWBURG die vanwege de carrière van de baas omgedoopt is in ITA. Links van mij TEAM VOLKSKRANT, rechts van mij een schattige KRULLENBOL van de LINDA en daartussendoor een journalist… 

‘Subsidies steunden altijd de leidende cultuur’

  • 5 min leestijd
  • ACTUEEL

Dit verhaal schreef ik in 2003, naar aanleiding van het verschijnen van een groot historisch onderzoek naar het schouwburgbezoek. Ik keer er vaak naar terug, dit onderzoek. Omdat het me met beide benen op de grond houdt tijdens het schreeuwen om cultuur. En omdat het de noodzaak onderstreept om het systeem toch maar eens grondig te herzien. ‘Niets zo constant… 

Nog een opsteker voor Nederland: Ministerie snapt nut muziekonderwijs.

‘De deskundigen hebben een inspirerende handreiking geschreven, die het belang van goed muziekonderwijs aantoont en ook duidelijk maakt welke stappen daarvoor gezet moeten worden. De deskundigen hebben daarvoor met vertegenwoordigers van het primair onderwijs, pabo’s en de cultuursector gesproken. De handreiking heeft een breed draagvlak. Net als de deskundigen ben ik van mening dat goed muziekonderwijs een verantwoordelijkheid is van… 

Haal de podiumkunst uit de marge: 1 prijs, 1 avond, 1 gala. 100 camera’s.

We kunnen een lang verhaal kort maken. In september en begin oktober regent het prijzen. Iedere podiumkunstvorm viert zijn eigen feestje. Toneel doet het met Theo en Louis, het cabaret met de Poelifinario, er wordt ergens een Krekel uitgereikt, en dan heb je de Musical Awards nog en natuurlijk de Zwanen en de Dioraphteprijs. U voelt hem al hangen: daar… 

Joop van den Ende legt lat hoog bij Nederlandse Billy’s

  • 2 min leestijd
  • ACTUEEL

In diverse studio’s in het land volgden bijna een jaar lang veel jongens danslessen aan de Billy Elliot sCOOL om in aanmerking te komen voor een van de meest begeerde rollen op het danspodium: Billy Elliot. Uiteindelijk werden deze deelnemers samengebracht voor lessen in het fraaie, nieuwe pand van Stage Entertainment aan de Zuidas in Amsterdam. Onder toeziend oog van bewonderaar Joop van den Ende is door onder andere vakmensen uit Engeland uiteindelijk een zestal jonge dansers geselecteerd. Vanaf 4 november in Scheveningen te zien in de meeslepende balletmusical Billy Elliot met muziek van Elton John.

Vijf dingen die we geleerd hebben van de opera amuse Sweeney Todd

  • Wat: een voorproefje van de ‘musical thriller’ Sweeney Todd
  • Locatie: de grootste repetitieruimte van de Nederlandse Reisopera
  • Aanwezig: vrijwel de gehele cast, honderdvijftig gasten
  • Menu: brood, pasteitje, een even fraai als smaakvol toetje
  • Drank: water, rode / witte wijn én Bloody Mary’s, compleet met bleekselderij als roerstaaf, Worcestersaus, Tabasco, peper (en zout, nergens voor nodig), citroen (had limoen moeten zijn), zelf te bereiden

Warhorse is bijna perfect: 6 redenen om te gaan. Of weg te blijven.

Zaterdag 14 juni ging in een vloed van avondjurken, smokings, bekende Nederlanders en Gooische Tanks War Horse in première. Een stuk over een oorlog waarin Nederland neutraal was, en waarvan in elk dorp van de rest van de wereld gedenkstenen staan. U kunt gaan kijken. Of niet. We hebben zes argumenten op een rijtje gezet.

Nederlandse Reisopera met een musical. Met Sanne Wallis de Vries. In Koninklijk Theater Carré.

Nee, bang voor concurrentie is het gezelschap niet. Voor samenwerking evenmin, getuige de juichend ontvangen Fairy queen met Veenfabriek en Combattimento, het orkest dat tot voor kort geleid werd door Jan Willem de Vriend.

Balletgala Dansersfonds '79 foto Antoinette Mooy

6 Tips voor een succesvol gala. (Balletgala van het Dansersfonds ‘79)

Een gala moet feestelijk zijn. Dus was het Balletgala van Stichting Dansersfonds ’79 feestelijk.  Maandag 20 januari 2014 vond het 17e gala van het fonds plaats in het DeLaMar theater in Amsterdam, het glamourbolwerk van Joop van den Ende.

Een paar tips voor een succesvol gala.

4 oude koeien in eeuwige Amsterdamse theateroorlog oorzaak Daamens oekaze?

Hoe kan een doorgaans heel gewone, aimabele theaterdirecteur opeens naar buiten komen met de mededeling dat een paar orkesten weg kunnen en het Nationale Ballet moet worden geoutsourced? Wij vroegen ons dat af en togen gisteren naar de parkeergarage bij het Concertgebouw.

Twee geconcentreerde kippen en iets met Tsjechov op @hollandfestival

Holland Festival Holland Festival

Meeuw, een vroeg toneelstuk van Anton Tsjechov, gaat over toneel zoals zijn al even beroemde toneelstuk Kersentuin over kersenteelt of vastgoedfraude gaat. Niet dus. Het lijkt een fout die toneelkunstenaars wel vaker maken en die Tsjechov in zijn 115 jaar oude stuk aanhaalt: denken dat alles altijd over jou gaat. Daarom is het Thomas Ostermeier, gelauwerd Duitsch regisseur, niet zo kwalijk te nemen dat zijn regie van De Meeuw bij Toneelgroep Amsterdam over theater gaat.

Peter Blok doet een Don Draper

Tjitske Reidinga, onze favoriete actrice, die midden in haar golden years zit, komt met een nieuwe zomerkomedie: ‘Een Ideale Vrouw’. De blondine die theatermensen al heel lang kenden, maar gewone mensen pas leerden kennen door de tv-serie Gooise Vrouwen, mag drie jaar lang zelf bepalen wat ze doet in het Nieuwe Delamartheater, en dus gaat ze nu voor Mad Men.… 

Tjitske Reidinga gelanceerd als ster van nieuwe zomerprogrammering Amsterdams Delamartheater

  • 9 min leestijd
  • ACTUEEL

Het grote publiek kent haar als de keiharde advocate Claire uit Gooise Vrouwen. Toneelliefhebbers kennen haar al langer als die actrice met die markante stem. Een diplomatendochter, geboren in Afrika, later opgegroeid in Bussum. Tjitske Reidinga durft er nu wel voor uit te komen:

Wat is er precies aan de hand bij Stage Entertainment?

  • 3 min leestijd
  • ACTUEEL

Vorige maand werd bekend dat Erwin van Lambaart, ooit door Joop van den Ende bij zijn bedrijf Stage Entertainment binnengehaald als troonopvolger, vertrekt als CCO ‘om meer tijd te besteden aan zijn gezin’. Vorige week verscheen een persbericht waarin het concern meldde een zogenaamde clubdeal van 75 miljoen euro te hebben gesloten met ABN-AMRO en ING.

Burgemeester Hoes levert bewijs: voor de VVD gaat het in de kunst alleen nog om sport

Wie zich nog mocht afvragen wat de visie is van regeringspartij VVD op kunst is er nu uit. Die visie is namelijk simpel. Kunst is sport. Volgens de VVD. Dat zei de wethouder van Rotterdam, dat zegt de echtgenoot van topworstelaar Albert Verlinde, de als burgemeester van Maastricht bijklussende hardloper Onno Hoes. Tijdens de opening van de Nederlandse Dansdagen gaf… 

Privé Lidmaatschap (maand)
4 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
KLein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen