musicalmakers

MusicalMakers heeft eindelijk een echte directie (#musicalgate) (slot?)

Zojuist kregen wij een persbericht binnen. Een persbericht dat vooralsnog een punt zet achter wat de geschiedenis inging als ‘Musicalgate’. U weet nog wel, dat verhaal van die inderhaast opgerichte ontwikkelinstelling voor musical waar vorig jaar zo veel om te doen was. We plaatsen de volledige tekst hieronder. Waarbij we – als leesinstructie – even …

MusicalMakers heeft eindelijk een echte directie (#musicalgate) (slot?) Lees verder »

Musicalgate update: Raad voor Cultuur blijft kritisch over plannen MusicalMakers, maar zou strenger moeten zijn

We vroegen ons al eerder af, waarom Andreas Fleischmann, de directeur van Joop van den Endes DeLaMar Theater, ook directeur was van de door hem opgerichte club MusicalMakers, in 2020 ter elfder ure opgericht om een alternatief voor musicalsubsidie te hebben naast het weer opgerichte M-Lab. Vorig jaar berichtte Cultuurpers uitgebreid over deze zaak.  Nu …

Musicalgate update: Raad voor Cultuur blijft kritisch over plannen MusicalMakers, maar zou strenger moeten zijn Lees verder »

Toch weer gedoe rond MusicalMakers: Fleischmann wordt directeur ondanks bezwaar Raad voor Cultuur

Deze week kwam het nieuws binnen dat Andreas Fleischmann, de zeer gewaardeerde directeur van het Amsterdamse DeLaMar Theater, nu officieel directeur-bestuurder is geworden van Stichting MusicalMakers, de stichting die hij vorig jaar, een dag voor de deadline van de subsidieaanvragen voor vierjarige rijkssubsidie, had opgericht. En dat mag niet.

Iedereen gered? Alleen een paar festivals hebben zware schade opgelopen.

De in totaal acht festivals die dankzij een forse politieke lobby een plekje kregen in de Culturele Basisinfrastructuur zijn het haasje. Zij profiteren niet van de de extra miljoenen die op Prinsjesdag door het Kabinet zijn vrijgemaakt voor redding van het Fonds Podiumkunsten, omdat ze daar niet (meer) onder vallen.

Henriëtte Post (Fonds Podiumkunsten): ‘Als de balans kwijtraakt en de groep met de aanjaagfunctie te klein wordt, dan stolt het systeem’

‘De festivals hebben hun de toename aan betekenis binnen het stelsel vooral aan zichzelf te danken. Bij de festivals zie je dat ze in de vroege jaren 0 een soort brugfunctie vervullen in de programmering van de theaters. Juist op festivals kon je een publiek vinden dat, tussen de publieksacts door, ook in was voor een avontuurlijke programmering.

Fonds Podiumkunsten komt geld tekort: Nederland festivaliseert, en neemt afscheid van een complete theatergeneratie (artikel bevat alle besluiten in pdf)

Een hele generatie makers verdwijnt van het speelveld: Feikes Huis en Gnaffel, Unieke Zaken, Discordia, Dood Paard, Matzer, Hotel Modern, Ereprijs, Rosa, Peer Group, Productiehuis Zeelandia en Vis à Vis, om er maar een paar te noemen. Gezelschappen en makers die soms al sinds eind vorige eeuw het Nederlandse theateraanbod bepaalden, verdwijnen. 

De Tweede Kamer zal de ramp voor de cultuur alleen maar erger maken. (Tenzij die kiest voor verandering.)

Maandag 29 juni praat de Tweede Kamer over het advies van de Raad voor Cultuur. Een advies dat, zo constateerde de Volkskrant vrijdag 26 juni terecht, veel meer kritiek krijgt dan eerdere adviezen. Daarmee bevestigt de krant opnieuw wat wij al direct na het uitbrengen ervan op 4 juni opschreven: er is sprake van een …

De Tweede Kamer zal de ramp voor de cultuur alleen maar erger maken. (Tenzij die kiest voor verandering.) Lees verder »

Met lokale worteling van gesubsidieerde kunst neem je het populisme wind uit de zeilen

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ De laatste dagen verschijnen op diverse plekken voorzetjes voor een nieuw systeem om de kunst in Nederland te financieren. Lastige stukken, en tot nu toe niet getuigend van …

Met lokale worteling van gesubsidieerde kunst neem je het populisme wind uit de zeilen Lees verder »

Nederland krijgt er een nieuwe, grote musicalproducent bij. Met een dik miljoen staatssteun.

We wisten het al, maar nu is het officieel. MusicalMakers gaat naar de plek waarvoor Circus Elleboog geen geld meer had. Het in grote haast opgerichte musical-lab ‘MusicalMakers’ waarmee de VandenEnde Foundation voor het eigen theater (DeLaMar) 750.000 euro subsidie wist binnen te harken, aangevuld met de minimaal 500.000 euro die samenwerkingspartner Stichting ROSE in …

Nederland krijgt er een nieuwe, grote musicalproducent bij. Met een dik miljoen staatssteun. Lees verder »

ROSE Stories is een terechte aanwinst voor Amsterdam, maar de Kunstraad wist duidelijk nog niets van MusicalMakers (MusicalGate, deel 5)

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Als ik in de adviescommissie van de Kunstraad had gezeten, had ik ROSE Stories, de club die beroemd werd met Melk en Dadels, met vlag en wimpel de …

ROSE Stories is een terechte aanwinst voor Amsterdam, maar de Kunstraad wist duidelijk nog niets van MusicalMakers (MusicalGate, deel 5) Lees verder »

Update: MusicalMakers toch niet naar West Beat. Gezelschap lost nu ander vastgoedprobleem Amsterdam op. (Musicalgate, deel 4)

Eerder vandaag brachten we het nieuws dat MusicalMakers in zijn subsidieaanvraag 2 ton had gereserveerd voor de huur van een ruimte waar zij en een aantal grote jongens en meisjes uit de entourage van Joop van den Ende gebruik van zouden gaan maken. West-Beat heette het gebouw en in de aanvraag waren ze er enthousiast …

Update: MusicalMakers toch niet naar West Beat. Gezelschap lost nu ander vastgoedprobleem Amsterdam op. (Musicalgate, deel 4) Lees verder »

Natuurlijk gaat het bij MusicalMakers ook om vastgoed. Kijk eens naar West-Beat. (musicalgate, deel 3)

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Dat er aan het positieve advies van de Raad voor Cultuur voor MusicalMakers een luchtje zit, is inmiddels duidelijk. Dat het om veel geld gaat, en dat dat …

Natuurlijk gaat het bij MusicalMakers ook om vastgoed. Kijk eens naar West-Beat. (musicalgate, deel 3) Lees verder »

Alles even op een rijtje: wat in Amsterdam op musicalgebied ontwikkeld wordt, lijkt steeds minder op een opleidingsinstituut.

Misschien wordt het tijd om eens wat gevonden gegevens te delen over Musicalgate. U weet wel, nu het officieel door de Volkskrant is erkend, hebben we dus echt te maken met rare dingen in musicalland. Belangrijkste nieuws van die follow-up: Joop van den Ende is heel. erg. boos. Vernomen uit zeer betrouwbare bron, naam bij …

Alles even op een rijtje: wat in Amsterdam op musicalgebied ontwikkeld wordt, lijkt steeds minder op een opleidingsinstituut. Lees verder »

750.000 subsidie en een basisplaats voor een volslagen groentje in musicalland. Dus wat zit daar achter?

Dus waarom heeft de Raad zelf het advies van zijn eigen commissie in de wind geslagen en gekozen voor een volslagen onbekende nieuwkomer? Die vraag speelt door veel hoofden in de sector, en als dat eenmaal gebeurt komt er ook iets naar buiten. ‘Follow  the money’ klinkt het op anderhalve meter afstand in een rokerige parkeergarage.

Musicalmakers kritisch over toekomst musicals in Nederland: “Het gaat echt mis in onze branche door het touren!”

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ “Waar we publiek massaal mee kwijtraken is dat als we zeven shows per week geven, er rustig drie zo onder de maat zijn dat mensen zeggen ‘En nu …

Musicalmakers kritisch over toekomst musicals in Nederland: “Het gaat echt mis in onze branche door het touren!” Lees verder »

Scroll naar top