Meteen naar de inhoud

Deze 28 unieke verhalen leverden de meeste donaties op in 2022!

Zoals je weet is Cultuurpers een belangrijke stem in de culturele nieuwsvoorziening. We zijn opgericht in 2009, in een tijd dat alle kranten en omroepen hun kunstredactie verkleinden, en veel zzp-kunstjournalisten op straat stonden. De uitgevers wilden niet meer betalen voor wat ze ‘laaghangend fruit’ noemden (recensies, interviews, aankondigingen).

Cultuurpers sprong in dat gat, en heeft in de bijna 14 jaar sindsdien aangetoond dat er veel fruit zit in de cultuursector, en dat er ook veel fruit hoog in de boom zit: moeilijk bereikbaar, maar journalistiek heel interessant.

We deden bijvoorbeeld verslag van de perikelen rondom de voorloper van de Pokadoka en het orkest dat nu voortmoddert als Phion, we vertelden over de ongelijkheid in de kunstsector en legden bloot hoe de machten rondom het grote geld de musicalsubsidies wisten veilig te stellen voor Amsterdamse miljonairs. We lieten zien hoe de politiek marchandeerde over subsidies in de jaren van Halbe Zijlstra en constateerden dat men in Rotterdam de weg kwijt is geraakt.

En nog veel meer.

Ons nieuws  stellen we allemaal gratis beschikbaar om te lezen en te delen (mits in bepaalde gevallen niet ouder dan drie maanden). We doen dat omdat we leden hebben, die de goede zaak van Cultuurpers delen. Daarnaast kunnen lezers die geen lid zijn met een kleine of grote donatie hun waardering laten blijken voor het werk van de auteur.

Dit jaar gebeurde dat bij de volgende verhalen:

A Quattro Mani:
‘Ik wilde een soort Jezus zijn.’ 6 levensinzichten van Ellen ten Damme 
‘Ooit zal ik mezelf toestaan te huilen.’ Roberto Saviano maakte een graphic novel over zijn verwoeste leven na ‘Gomorra’
‘Toen ik al die observaties over mezelf las, was ik in shock.’ Ariëlla Kornmehl over haar nieuwe roman ‘De fiscalist’ 
‘Huilende mensen zochten wanhopig naar familiefoto’s’. Franco Faggiani schreef een roman over de aardbevingen in Italië 
Aardeter die de harde, naakte waarheid ziet 
David Diop maakt indruk met nieuwe roman over de Franse koloniale tijd 
De lichtheid zat in de genen. Dieuwertje Blok ontdekte het oorlogsdagboek van haar Joodse moeder 
Marina Jarre: een vrouw en schrijfster die altijd nét uit de pas liep 
Met elke roman legt Jan Siebelink een nieuw stukje van de puzzel van zijn jeugd 
Over maskers, onzekerheid en schaamte: 8 levensvragen aan Karl Ove Knausgård 
Stefan Hertmans: ‘Ik heb deze bekeerlinge uit de dood opgewekt
Brechtje Roos:
Welke recensent komt er nu kijken naar een wild onbekende 58-jarige debutant?
Erik Akkermans:
Voor de toekomstige gemeenteraden: kijk eens hoe Drachten zijn krachten vond 
Helen Westerik:
Hou in godsnaam een open oog voor wat er gebeurt! Rolf Orthel over Maken is het Mooist 
International Film Festival Rotterdam gaat ‘herstructureren’: massa-ontslag bij programmeurs?
Louise LeCavaliers Stations is een dialoog met de ruimte en de grenzen van het lichaam 
Jacobien van der Kleij
Legende David Bowie staat garant voor eeuwigdurende exploitatie
Wallen, de grande dame van Franse R&B wereld, keert terug voor exclusief optreden in Amsterdam 
Leo Bankersen:
Diversiteit in Nederlandse film op NFF Conferentie – We lopen achter maar gaan vooruit
Peter Olsthoorn:
Gif in het theater: als het verdriet van verlies diep in je lijf nestelt Laat je waardering voor dit verhaal blijken.
Renee Steenbergen:
Verwar autonome kunst niet met creatieve industrie 
Rudolf Hunnik:
Voor mij is de Bijlmerramp een akelige herinnering die elk jaar terugkomt.
Wijbrand Schaap:
‘De Reiziger’: René Groothof en Leny Breederveld laten subliem zien hoe de wereld in een gevangenis kan veranderen. 
‘Niet schieten op de rapper!’ – De 3 dingen die ik leerde van No Man’s Land 2022 #nml22
4 Redenen waarom theatervoorstelling Licht in Leidsche Rijn niet helemaal toevallig zo fijn is
De cultuursector moet tegen zichzelf beschermd worden. Dat maakt Maryam Hassouni glashelder in Wat de Fak!
Ik was in het land van Sander Schimmelpenninck en zag niet alleen maar fascisten
Rotterdamse cultuurwethouder zegt onafhankelijk adviesorgaan de wacht aan. Op basis van partijdig onderzoek.

Verhalen die het meeste donaties kregen:

Het totaalbedrag aan donaties houden we uit privacy-overwegingen geheim, laat het volstaan dat niet iedereen er een goed pensioen aan overhoudt.

Steun ons daarom, ook in het nieuwe jaar!

Kies nu je lidmaatschap!

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wijbrand Schaap

Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Voor ik dat deed was ik (sinds 1996) kunstverslaggever voor onder meer Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad en GPD. Daarvoor deed ik van alles. Studeren enzo. Theater maken. Inspraakavonden notuleren. In een bandje spelen. Ik schreef - en schrijf ook voor specialistische bladen als TM, Boekman, Ons Erfdeel en De Vogelvrije Fietser. Ik help je met schrijven als je het heel lief vraagt. Ik ben getrouwd met Suzanne Brink en heb een kat die Edje heet, een pup die Fonzie heet en een hond die genoemd is naar Rufus Wainwright. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur