Meteen naar de inhoud

International Film Festival Rotterdam gaat ‘herstructureren’: massa-ontslag bij programmeurs?


Waardeer deze schrijver \|/

Je kunt dit verhaal gratis lezen, maar laat alsjeblieft na lezen je waardering blijken met een donatie aan de maker.

Dat is het geheim van Cultuurpers 🙂

Screen Daily bracht twee weken geleden al het nieuws dat het International Film Festival Rotterdam gaat herstructureren. Niet vreemd na twee corona-jaren: dat heeft er bij elk festival, bij elke culturele instelling, hard ingehakt.

Zorgwekkend werd het toen de afgelopen dagen de sociale media vol stonden met berichten over massa-ontslagen bij het IFFR. Alle senior programmeurs zouden zijn ontslagen. Omdat elk festival bestaat bij de gratie van die betrokken, getalenteerde programmeurs met een uitstekende neus voor vernieuwende inhoud, sloeg dat bericht in als een bom. Wat is er aan de hand in Rotterdam? Blijft het IFFR nog wel dat baanbrekende festival waar de afstand tussen publiek en maker zo klein is? Het festival waar je kleine, breekbare films kunt zien, nieuwe regisseurs kunt ontdekken,  en dingen kunt zien die je niet begrijpt maar die je wel fascineren?

2 miljoen minder te besteden

Volgens Diane Borst, woordvoerder van het IFFR, is de herstructurering nodig om de 2 miljoen euro budgetverlies voor het komende festival op te vangen. “Na twee edities met aanzienlijke beperkende coronamaatregelen, is het budget voor de 52e editie in 2023 twee miljoen euro lager dan de 49e editie in 2020, de laatste pre-corona editie. IFFR heeft 2 miljoen minder te besteden in 2023 en reduceert de personeelskosten met 15%. Dit heeft zowel betrekking op de jaarrond vaste personeelskosten als op tijdelijke festivalteamkosten. Tijdens het filmfestival van Cannes zal verdere informatie volgen.”

Eerder geen verlies van deze omvang

Volgens bronnen rond het festival is niet aangeboden om bijvoorbeeld een salarisverlaging van 15 procent te accepteren, om op een andere manier aan die kostenreductie te komen. Ook blijkt uit de jaarstukken van eerdere festivals geen verlies van deze omvang. Net als bij andere festivals (het Holland Festival bijvoorbeeld) zijn de baten weliswaar schrikbarend afgenomen de afgelopen twee jaar, maar dat geldt ook voor de kosten. Er hoefden geen zalen, hotelkamers, vliegtickets en duizenden maaltijden te worden betaald. Het jaarverslag van de afgelopen bijna volledig digitale editie van het IFFR is nog niet beschikbaar, we kunnen deze cijfers nog niet toetsen.

Herstructurering naar vijf divisies

Ik vroeg Diane Borst of het festival een andere structuur krijgt. Het antwoord is “Door de herstructurering vermindert IFFR personeelskosten met 15% en werken de  medewerkers in vijf divisies: Content, Communication, Audience Reach,  Funding & Business Growth, Business Affairs en Production & Operations. Wij zetten met de nieuwe organisatiestructuur in op publieksgroei, grotere impact en meer diversiteit aan inkomstenstromen. IFFR presenteert het nieuwe team tijdens het internationale filmfestival in Cannes.”

Programmering maakt of breekt het festival

De programmering valt onder ‘Content’ en is dus een van de vijf pijlers van het festival. We zitten nog voor het festival van Cannes en we hebben niet alle informatie die dan naar buiten komt. Mij baart het zorgen dat de programmering op gelijkwaardige voet lijkt te staan als ‘Communication’ en de 3 zakelijke pijlers.

Een festival is zo goed als zijn programmeurs. Mensen komen niet naar het IFFR omdat de stranden zo mooi zijn of de prijzen zo prestigieus. Publiek, pers, maar vooral de makers komen er al decennialang omdat Rotterdam een vrijhaven is voor de werkelijk kunstzinnige film. En dat kan het alleen maar zijn bij gratie van de programmeurs en hun netwerken. Had Miike Takashi zijn Audition ook in Berlijn in première kunnen laten gaan? Natuurlijk, maar hij koos voor Rotterdam. Hoe krijgt een festival een talkshow met Bong Joon Ho (Parasite), net voor diens Oscar zegetocht? Door de connecties, de liefde en de fijne neus van de programma-afdeling.

Rotterdam, koester je talent!

Ik hoop dat er nieuwe contracten komen voor die mensen die het festival eigenzinnig houden. Want een Toronto-light of een mini Cannes in de kou, daar is geen behoefte aan. De geest moet geprikkeld, de ogen moeten geopend, de netwerken aangehaald. Dat is waarom we gemeenschapsgeld stoppen in het IFFR. Rotterdam, koester je talent, koester de decennia aan kennis en cinefilie. Houd jezelf scherp relevant. In godsnaam.

Waardeer dit verhaal!

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Helen Westerik

Helen Westerik is filmhistorica en groot liefhebber van experimentele films. Ze doceert filmgeschiedenis en doet onderzoek naar het lichaam in de kunst.Bekijk alle berichten van deze auteur