Meteen naar de inhoud

Fonds Podiumkunsten

De geruchten kloppen: theater kan nieuw publiek aanboren door lokale worteling. Ga naar Enschede om het te zien.

  • 5 min leestijd

Vroeger, toen ik nog voor een landelijk ochtendblad over theater schreef, werd mijn reisagenda mede bepaald door het bereik dat de krant in een bepaalde regio had. Dus, als ik per se wilde schrijven over een theatervoorstelling in Enschede, over Enschedese toestanden, was de vraag… 

Boulevard beleeft tweede Corona-editie: ‘Het is een festival organiseren, midden in een natuurramp. Niets is business as usual’

  • 3 min leestijd

Theaterfestival Boulevard gaat deze zomer, net als vorig jaar, door. Alles is aangepast aan ‘corona’: veilig op anderhalve meter, geplaceerd, met registratie voor de horeca, maar wel nog gewoon een stuk of honderd voorstellingen. In deze podcast spreek ik met Nina Aalders en Tessa Smeulers,… 

Theaterfestival Boulevard veranderde het DNA van Den Bosch, zelfs van Nederland

  • 5 min leestijd

Of we voortaan alleen nog maar van ‘s-Hertogenbosch willen spreken. Kennelijk heeft een laatste restje deftigheid dapper standgehouden in de Brabantse provinciehoofdstad. Nazmiye Oral, op 9 juni ceremoniemeester bij een feestje op de citadel van Den Bosch, vergat het gelijk de eerste keer. Citymarketeers en… 

De vrije producenten zijn gered, maar sommige meer dan andere; zzp’ers lijken vooral solidair.

  • 5 min leestijd

Is de overheid een keertje gul en ruimhartig, is het weer niet goed. Dat zou je kunnen zeggen nadat ik uit diverse hoeken vragen kreeg over de coronasteun voor vrije producties die het Fonds Podiumkunsten vorige week bekend maakte. Het gaat om een bedrag van… 

Viktorien van Hulst vertrekt bij Theaterfestival Boulevard.

  • 3 min leestijd

Na ruim zes jaar directeurschap verlaat Viktorien van Hulst Stichting Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch en Stichting Bosse Nova. Zij start per 1 juli als directeur-bestuurder bij het Fonds Podiumkunsten, waar ze Henriëtte Post opvolgt. Het Fonds Podiumkunsten geeft namens de Rijksoverheid ondersteuning aan alle vormen van… 

TIMEN JAN VEENSTRA ONTVANGT DE BOYER TROFEE

  • 2 min leestijd

De uitreiking van de Boyer Trofee vond plaats in Theater Bellevue in Amsterdam tijdens Een theaterauteursding waar je bij moet zijn, aansluitend op de door de Auteursbond georganiseerde Boyerlezing die dit jaar werd gehouden door Jetse Batelaan.

Iedereen gered? Alleen een paar festivals hebben zware schade opgelopen.

  • 2 min leestijd

De in totaal acht festivals die dankzij een forse politieke lobby een plekje kregen in de Culturele Basisinfrastructuur zijn het haasje. Zij profiteren niet van de de extra miljoenen die op Prinsjesdag door het Kabinet zijn vrijgemaakt voor redding van het Fonds Podiumkunsten, omdat ze daar niet (meer) onder vallen.

Het is officieel: 15 miljoen extra voor Fonds Podiumkunsten

  • 3 min leestijd

Omdat dit het vermoedelijk laatste begrotingsjaar is van D66-cultuurminister Van Engelshoven, benadrukt het persbericht nogmaals dat er in haar ambtsperiode nu in totaal 95 miljoen extra is gekomen op de cultuurbegroting. Het is nog te vroeg om verregaande conclusies te trekken.

Brandbrief van de festivals: ‘Het gaat mis met de podiumkunsten in Nederland

  • 6 min leestijd

Een brandbrief van de Verenigde Podiumkunstenfestivals. Een van de meer dan honderd lobby-organisaties in de kunsten, maar wel een heel belangrijke. Immers, de festivals zijn de plek waar publiek in de volle breedte kennis maakte met kunst en amusement in de volle breedte. Dat gebeurt nergens anders. En mooi: ze nemen het op voor alle podiumkunsten, want, zoals trouwe lezers van deze site weten: die zijn nogal het haasje, en worden met iedere halfslachtige redding nog meer het haasje.

En hoe zit dat met die gedragscodes? ‘Het Fonds ziet de vinkjes als een nulmeting.’

  • 3 min leestijd

Volgens de minister zouden bij de aanvraag van je subsidie dit jaar de Fair Practice Code, de Code Diversiteit en Inclusie en de Governance Code Cultuur  bepalend zijn. Bij diverse beoordelingen door de Raad voor Cultuur in de BIS en ook lokaal, zijn kunstenaars afgewezen… 

Henriëtte Post (Fonds Podiumkunsten): ‘Als de balans kwijtraakt en de groep met de aanjaagfunctie te klein wordt, dan stolt het systeem’

  • 5 min leestijd

‘De festivals hebben hun de toename aan betekenis binnen het stelsel vooral aan zichzelf te danken. Bij de festivals zie je dat ze in de vroege jaren 0 een soort brugfunctie vervullen in de programmering van de theaters. Juist op festivals kon je een publiek vinden dat, tussen de publieksacts door, ook in was voor een avontuurlijke programmering.

Fonds Podiumkunsten komt geld tekort: Nederland festivaliseert, en neemt afscheid van een complete theatergeneratie (artikel bevat alle besluiten in pdf)

  • 3 min leestijd

Een hele generatie makers verdwijnt van het speelveld: Feikes Huis en Gnaffel, Unieke Zaken, Discordia, Dood Paard, Matzer, Hotel Modern, Ereprijs, Rosa, Peer Group, Productiehuis Zeelandia en Vis à Vis, om er maar een paar te noemen. Gezelschappen en makers die soms al sinds eind vorige eeuw het Nederlandse theateraanbod bepaalden, verdwijnen.