Ga naar de inhoud

Kunsten ’92: ‘Geef het publiek per direct toegang tot musea.’

Kunsten ’92 means business.  De koepel aller koepels van de kunstsector, die door bleef polderen toen iedereen allang voor zichzelf was begonnen, is boos. En terecht. Er is deze week genoeg gebeurd om het laatste stukje vertrouwen tussen kunstwereld en overheid af te breken. Totdat er zelfs nota bene ruzie kwam over de vraag of de openstelling van sekswerk en de voortdurende sluiting van kunstinstellingen een kwade actie van Rutte was om de prostitutiesector uit te spelen tegenover de kunstsector. Enfin. Er zijn talloze vriendschappen om beëindigd, mensen ontvolgd en gecanceld. Feit blijft dat Rutte en zijn mannen te druk zijn met een nieuwe bestuurscultuur om zich om de echte cultuur te bekommeren.

Tijd voor actie dus, al moeten we dat bij Kunsten ’92 altijd genuanceerd blijven zien. Men stelt:

  • Geef het publiek per direct toegang tot alle doorstroomlocaties, zoals musea, monumenten en presentatie-instellingen. Zij kunnen, net als vorig jaar, bewezen veilig open met bestaande protocollen.
  • Geef het publiek toegang tot alle podia en vertoningsplekken, met het glasheldere uitgangspunt: de basis van het maximaal aantal bezoekers per gebouw, en daarbinnen voor elke zaal afzonderlijk, is het toepasselijke 1,5 meter protocol (i.p.v. 30 personen).
  • Volg de uitgangspunten die n.a.v. de Fieldlab onderzoeken zijn vastgesteld: minimaal 50% zaalcapaciteit, loslaten 1,5 meter en voldoende gratis testcapaciteit.

2,8 miljard

En dat niet alleen. Er is namelijk becijferd dat de kunstsector alleen aan publieksinkomsten al 2, 7 miljard euro misloopt, en dat geldt dan voor dit jaar. Komt voor het najaar, als de boel weer op een kier mag, nog een kleine 800 miljoen bij.

Bij dit alles is het wel jammer dat her persbericht, gesteld in ongekend ferme taal, één belangrijk item mist, en dat is een ultimatum. Deze oproep aan het kabinet was zoveel beter geweest als er had gestaan: ‘of anders…’. Probleem is natuurlijk dat de kunstsector geen ‘of anders’ heeft.

Hoewel: ze zouden natuurlijk gewoon open kunnen gaan met zijn allen. Met alle protocollen in werking, desnoods met testjes. En dan kijken of de regering de ME op het Mauritshuis afstuurt. Of op het Concertgebouw.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175€ / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50€ / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands