Meteen naar de inhoud

De Basis

waarschuwing

Kunsten ’92: ‘Geef het publiek per direct toegang tot musea.’

Kunsten ’92 means business.  De koepel aller koepels van de kunstsector, die door bleef polderen toen iedereen allang voor zichzelf was begonnen, is boos. En terecht. Er is deze week genoeg gebeurd om het laatste stukje vertrouwen tussen kunstwereld en overheid af te breken. Totdat er zelfs nota bene ruzie kwam over de vraag of de openstelling van sekswerk en… 

Plein Theater presenteert op 4 mei in het kader van Theater Na de Dam de livestream Het hol van de leeuw – In samenwerking met PACT+ (ROCvA)

Jongeren uit Amsterdam Oost verdiepten zich onder leiding van theatermakers Berith Danse en Isa van Dam in de geschiedenis van Amsterdam Oost en ARTIS ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de livestream Het hol van de leeuw. In Amsterdam Oost zijn de sporen van de Tweede Wereldoorlog onuitwisbaar. Voelbaar in de struikelstenen in de… 

‘Een structurele blijk van liefde voor de kunst en cultuur vanuit Den Haag is in Nederland nodig.’

Geachte demissionair premier Rutte, Beste Mark, In de hoedanigheid van ZZP’er werkzaam in de podiumkunsten schrijf ik je deze brief. Dit is mijn eerste brief ooit over de situatie van de cultuursector met als toppunt coronatijd. Eerst ter introductie: Wij hebben elkaar ontmoet toen ik speciaal voor jou bij het TV-programma Podium Witteman een sonate van Scarlatti speelde, en ook… 

‘Warm Rechts’ wil graag investeren in volle zalen. – Cultuurwoordvoerders Tweede Kamer in debat

‘Er is geen andere sector in Nederland die zo gecontroleerd en gereguleerd wordt als de culturele sector.’ D66-kamerlid Salima Belhaj verzucht dit tegen het einde van het debat dat de verzamelde lobbyclubs voor de culturele sector op maandag 8 februari organiseerden. ‘Het kost ongelooflijk veel werk, tijd en vooral geld. En de basis is wantrouwen.’ De meest cultuurvriendlijke partij van… 

Moniek Merkx neemt afscheid van Maas Theater & Dans: ‘Ik zou het iedere maker gunnen dat je dit publiek eens voor je hebt.’

Moniek Merkx neemt op 3 februari van dit jaar afscheid als directeur van Maas Theater&Dans. Ze was in 2013 mede-oprichter van dit Rotterdamse gezelschap dat theater maakt voor mensen van klein tot groot. Een gedwongen fusie met twee andere jeugdtheaterhuizen uit de Maasstad ontwikkelde zich onder haar leiding tot een van de succesvolste en interessantste theatergroepen van ons land. In onze podcast praat ik een uur met haar over hoe dat zo gekomen is.

En hoe zit dat met die gedragscodes? ‘Het Fonds ziet de vinkjes als een nulmeting.’

Volgens de minister zouden bij de aanvraag van je subsidie dit jaar de Fair Practice Code, de Code Diversiteit en Inclusie en de Governance Code Cultuur  bepalend zijn. Bij diverse beoordelingen door de Raad voor Cultuur in de BIS en ook lokaal, zijn kunstenaars afgewezen op grond van een slechte onderbouwing van hun volgen van de gedragscode. Zo niet bij… 

MAAS maakt voorstelling bij Keti Koti

Op dinsdag 30 juni en woensdag 1 juli 2020 is Aan tafel te zien in het Maaspodium, Rotterdam, een voorstelling over het slavernijverleden in het kader van Keti Koti. Het is het derde jaar op rij dat Maas probeert om dit pijnlijke onderdeel van de geschiedenis invoelbaar te maken met theater. De voorstelling wordt (coronaproof) gemaakt en gespeeld door Sue-Ann… 

Dit kunnen we leren van de nieuwe oorlogsroman van Conny Braam: ‘Racisme is een stille, vernietigende kracht.’

Zuid-Afrikaanse soldaten dachten door mee te vechten tijdens de Tweede Wereldoorlog stemrecht en onafhankelijkheid te verwerven, want dat werd hen beloofd. Maar na de oorlog wachtte hen geen vrijheid maar Apartheid. Met Wij zijn de wrekers van dit alles werpt schrijfster Conny Braam licht op deze pijnlijke geschiedenis. Vier jaar geleden publiceerde Conny Braam (72) de succesvolle roman Ik ben Hendrik… 

Dansen in tijden van Corona: het enige dat je nodig hebt ben je zelf en een stoel en een kast.

We zijn nu een ruime maand na het begin van de intelligente lockdown. Langzaam begint er een nieuw normaal te komen, waarbij we niet meer uitsluitend fanatiek alle twitterberichten over corona volgen. De zorgen zijn er nog steeds en zeker ook waar het de cultuursector betreft. De hele sector, nationaal en internationaal, is met de titanenklus bezig om het publiek… 

What the stream; kom maar op met die dramatische rampenfilms!

Hollywood is dol op rampenfilms en ik eerlijk gezegd ook. Het is een soort van ‘guilty pleasure’ van mij. Over het algemeen trekt het visuele aspect mij het meeste aan: het uitbarsten van een vulkaan, een aardbeving die de wereld uiteen scheurt – als inwoner van Groningen heb ik mijn mening wel enigszins bijgesteld over de amusementswaarde van aardbevingen– of… 

Boreaal aan de top: onze best gelezen berichten van 2019!

Een week voor het einde van 2019 staat het ledental van Cultuurpers op bijna 150. Precies een jaar geleden was dat nog 40. Een groei van meer dan 300 procent is best wel bijzonder. We hebben dus aangetoond dat we er voor een sterk groeiende groep beslissers in de culturele sector toe doen. Zo goed dat ze graag bijdragen aan… 

Kolonisatie is geen relatie. Maar die relatie moeten we alsnog aangaan, dat toonde dit Holland Festival aan.

Post-koloniale kritiek en reflectie liepen als een rode draad door het Holland Festival-programma van dit jaar. Niet alleen William Kentrigde en Faustin Linyekula, de associate artists met wie de programmeurs van het festival samenwerkten, gaan met hun werk in op de verwoestende werking van eeuwen West-Europese handel en wandel. In het reframen van politieke en sociale geschiedenis en het terugclaimen… 

Tryptich van Bryce Dessner is net iets te perfect om echt te raken

De Amerikanen hebben er een woord voor: production value. Daarmee kun je aangeven dat een voorstelling technisch perfect is. Het geluid klopt, het toneelbeeld is uitstekend, de kostuums zijn helemaal oké, de belichting schitterend en de acteurs, zangers en muzikanten: top notch. Zelfs de figuranten zijn op hun best. Een voorstelling met een hoge production value kan dus op weinig… 

Hoe erg is de zelfmoord van een opblaaspop? Chileense meiden spelen zich vrij in Paisajes para no colorear op het Holland Festival

‘Ik ben het afgelopen jaar op weg naar school twee keer lastiggevallen.’ De jonge actrice, krap 15, zegt het met flink wat woede in haar stem. Het is de ochtend na de Berlijnse première van het Chileense stuk Paisajes para no colorear, waarin ze meespeelt, met 8 leeftijdsgenoten. Die woede was er de voorgaande avond, tijdens de voorstelling die 14… 

Jesús de Vega maakt Choreopop: ‘Er moet altijd iets zijn dat wrijving veroorzaakt.’ (Wat een jeugd op Gran Canaria met een danser doet)

‘Ik heb elk bot aan de linkerkant van mijn lichaam wel een keer gebroken. Mijn knie, tien jaar geleden, mijn elleboog vijf jaar later, een teen, een vinger, en onder mijn linkeroog heb ik een litteken van een steen die iemand naar mij gooide toen ik een kind was.’ Jesús de Vega, danser, choreograaf, videomaker en tereminbespeler, heeft het nodige… 

Waarom je ‘Im wunderschönen Monat Mai’ in Paradiso niet mag missen

Woensdag 16 januari presenteert Reinbert de Leeuw in Paradiso zijn cyclus Im wunderschönen Monat Mai. Een unieke kans hem nog eens aan het werk te zien in zijn wereldwijd geloofde meesterwerk. In 2003 verraste hij vriend en vijand met deze op liederen van Schumann en Schubert geïnspireerde compositie. Was dat niet vloeken in de kerk? Arnold Schönberg had de romantiek… 

Drie cd’s die je niet had willen missen in 2018

Het einde van het jaar nadert. Dus vliegen ons de lijstjes weer om de oren met ‘mooiste’, ‘beste’, ‘onvergetelijkste’, ‘ontroerendste’… vulmaarin. Top-zoveels samenstellen vind ik eigenlijk een typisch mannending, maar vooruit, ik ben de beroerdste niet. Hierbij drie cd’s die je dit jaar niet had willen missen – in willekeurige volgorde dan toch. Louise Farrenc: Variations for Piano Biliana Tzinlikova,… 

Een verlaat gedicht voor Kunsten92, de Minister en de Raad voor Cultuur.

Ik had nog zo beloofd er niets over te schrijven, die bijeenkomst van Kunsten 92 over de regioprofielen. Ik moet immers nog een paar sinterklaasgedichten schrijven voor goede vrienden, en die verdienen al mijn aandacht. Daarom nu maar even op rijm. Omdat iemand het moet doen. Er liggen nu zeventien regioprofielen van stedelijke regio’s tot dorpen met duizend zielen, Omdat… 

‘De meeste mensen leven liever alleen.’ Philippe Claudel over zijn indringende roman ‘De archipel van de hond’

Op een klein eiland spoelen drie zwarte mannen aan. Dat dreigt roet in het eten te gooien van de bewoners en hun economische plannen. Dus doet iedereen liever alsof er niets is gebeurd. Archipel van de hond, de nieuwe roman van Philippe Claudel, is een beklemmend boek waar soms lichtheid doorheen kiert. De Franse bestsellerauteur maakt zich zorgen: ‘Ooit vormden nucleaire wapens… 

De liedjes die je op een onbewaakt moment keihard in je gezicht meppen

In 2016 werd ik onverwachts geraakt door een Beatles-klassieker. Wat zijn nu de ingrediënten van perfecte popmuziek? Het is augustus 2016. Ik sta met mijn vriendin bij een loket in Liverpool, de Britse havenstad die evengoed een openluchtmuseum is. Het wordt ons nogal ingewreven dat deze stad The Beatles baarde. In de haven overnachten toeristen in een gele duikboot, even… 

Hoe bier drinken en Haute Couture prima samen gaan op het Fashion + Design Festival Arnhem

Als ik aan mode dacht, zag ik een elitegroepje bij de catwalk voor me: kattige modellen en vijandige ontwerpers. Na mijn bezoek aan het Fashion + Design Festival Arnhem zijn al die beelden volledig bijgesteld. In de maand juni lijkt iedereen in modieus Arnhem samen te werken. Modeontwerpers lopen broederlijk met elkaar in een modeparade, delen ateliers, catwalks en vieren… 

Vier mannen kregen de opdracht: verzin een festival waar je zélf naar toe wilt. Dat werd TREK, een ratjetoe van foodtrucks, burgemeester en pastoor.

Je moet wel een ernstige misantroop zijn om het die vrijdag niet naar je zin te hebben in Stadspark Maastricht. De zon schijnt. Het is subtropisch warm met een licht lentebriesje. De locatie, naast een door stadswallen en torentjes omarmde vijver, is perfect. Onder de oude eiken staat een veertigtal foodtrucks en bars met pruttelende keukentjes op je te wachten. Oh… 

Raad voor Cultuur wil herziening bestel, maar voorzichtig ‘Sectoradvies Theater’ is vrijbrief voor willekeur door Tweede Kamer.

Vandaag komt de Raad voor Cultuur met een van de minder sterke adviezen in zijn bestaan. Het hoogste culturele adviescollege van Nederland toonde eerder dit seizoen visie, leiderschap en durf met de ‘Verkenning’ en het ‘Sectoradvies Muziek‘. De verkenning pleitte voor een omkering van de subsidiestromen, waarbij stedelijke regio’s het initiatief zouden krijgen. In het advies voor de muzieksector brak… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands