SPONSORED

Promotie kritisch interview met Amersfoortse wethouder belemmerd door Facebook.

In de doorlopende serie interviews met kopstukken uit de Amersfoortse cultuursector interviewde ik D66-wethouder Fatma Koser Kaya. Het werd een geanimeerd gesprek. Vreemd genoeg mag De Stadsbron, de lokale journalistieke site van Amersfoort, het interview niet promoten van Facebook, zo liet de redactie gisteren weten. Onduidelijk is waarom. Hier een fragment, het hele verhaal uiteraard …

Promotie kritisch interview met Amersfoortse wethouder belemmerd door Facebook. Lees verder »

‘Het is cruciaal dat mensen die hier – ook als kunstenaar – tot wasdom komen, aan Amersfoort verbonden kunnen blijven’

Voor De Stadsbron, de journalistieke achtergrondensite van Amersfoort, breng ik de cultuursector van de Keistad in kaart. Op die site nu een interview met Friederike Weisner, directeur van Theater De Lieve Vrouw. ‘Het ontbreken van een universiteit of hogeschool zorgt er volgens Weisner voor dat de behoefte aan kennis zichtbaar is: ‘Je zult altijd als …

‘Het is cruciaal dat mensen die hier – ook als kunstenaar – tot wasdom komen, aan Amersfoort verbonden kunnen blijven’ Lees verder »

Patrick Nederkoorn: ‘We hebben alles op orde en blinken nergens in uit.’

Voor De Stadsbron interviewde ik Patrick Nederkoorn, cabaretier, maar in een vorig leven ook politicus, over zijn stad, Amersfoort:  Je hebt hier acht jaar lang een beslissende rol gehad in de politiek. In je programma reken je daar een beetje mee af. Je stelt dat je heel erg op vorm was, en soms inhoud verkocht …

Patrick Nederkoorn: ‘We hebben alles op orde en blinken nergens in uit.’ Lees verder »

‘Bibliotheek heeft geen respect voor kunstenaars!’ Verkoop van werken uit de Kunstuitleen tegen zere been Amersfoortse kunstwereld.

Dit weekend ontdekte galeriehouder Henk Logman tot zijn schrik dat kunstwerken van de Amersfoortse Kunstuitleen te koop werden aangeboden op een Belgische veilingsite. Op zijn facebookpagina meldt hij: ‘Het bijzondere aan het geheel is dat de nu nog in leven zijnde kunstenaars daarvan niet op de hoogte zijn gebracht. Ik had op z’n minst verwacht …

‘Bibliotheek heeft geen respect voor kunstenaars!’ Verkoop van werken uit de Kunstuitleen tegen zere been Amersfoortse kunstwereld. Lees verder »

‘De sopraan zucht, steunt, fluistert, ademt in, ademt uit, blaast, slaakt gilletjes’ – Helmut Lachenmann Got Lost in November Music

De Duitse componist Helmut Lachenmann (1935) is kampioen suggestieve piepjes, kraakjes en knarsjes. Net als bijvoorbeeld John Cage hoort hij muziek in onalledaagse bronnen. Zelden wordt een instrument bespeeld zoals het in de boeken staat. ‘Muziek maken met geluiden is relatief eenvoudig en altijd wel ergens modern,’ zei hij hier ooit over. Hoewel hij zijn …

‘De sopraan zucht, steunt, fluistert, ademt in, ademt uit, blaast, slaakt gilletjes’ – Helmut Lachenmann Got Lost in November Music Lees verder »

‘Als een angstaanjagend koor van spookachtige buitenaardse wezens.’ Waarom je Anna Korsun in November Music gewoon moet ondergaan.

‘Anna Korsun stak met haar verrassende, ingeleefde en communicatieve muziek met kop en schouders boven haar collega’s uit.’ Dat schreef ik in 2014, toen zij de Gaudeamus Award won. ‘Van haar gaan we beslist meer horen,’ concludeerde ik en sindsdien heeft de Oekraïense die belofte meer dan ingelost. Ze maakte naam als componist, pianist, vocalist, …

‘Als een angstaanjagend koor van spookachtige buitenaardse wezens.’ Waarom je Anna Korsun in November Music gewoon moet ondergaan. Lees verder »

Muziek vanuit woede en machteloosheid – Extra aandacht voor opzienbarende componist Georg Friedrich Haas in November Music

Vorig jaar baarde de Oostenrijker Georg Friedrich Haas opzien in het Holland Festival door openlijk te vertellen over zijn meester-slaaf-relatie met zijn echtgenote Mollena. Zo mogelijk nog opzienbarender was hun gezamenlijke productie Hyena. Mollena Williams-Haas vertelde een bloedstollend relaas over hoe zij afkickte van haar drankverslaving, haar man leverde de hypnotiserende muziek. Dit jaar is …

Muziek vanuit woede en machteloosheid – Extra aandacht voor opzienbarende componist Georg Friedrich Haas in November Music Lees verder »

Advies onderzoekers: Amersfoort, zie kunstenaars meer als visitekaartjes!

Amersfoort investeert weer in cultuur. Dat is heel goed nieuws na een periode waarin bezuinigingen de boventoon voerden. Nu wordt het dus extra interessant wat de stad met het extra geld gaat doen. Er ligt al het nodige aan onderzoek. Vorige week kwam er uit onverwachte hoek nog een onderzoek bij. De belangrijkste uitkomst: Amersfoort …

Advies onderzoekers: Amersfoort, zie kunstenaars meer als visitekaartjes! Lees verder »

European Cultural Foundation zoekt op verjaardag naar nieuwe verbeeldingskracht.

‘Niets kan het verleden goedmaken. Maar de echte, blijvende kracht van het verleden ligt in de manier waarop het ons heden en onze toekomst beïnvloedt. Wat we kunnen doen is een toekomstige geschiedenis vormgeven waarin we bewust en vastberaden alleen het beste uit ons verleden met ons meedragen.’ Niet blijven wroeten, maar cognitieve gedragstherapie voor …

European Cultural Foundation zoekt op verjaardag naar nieuwe verbeeldingskracht. Lees verder »

Levensvreugde en ijselijke beklemming. Ensemble Modern brengt opvallende wereldpremières van vrouwelijke componisten tijdens November Music

Ensemble Modern presenteert in November Music wereldpremières van de Duits-Nederlandse Iris ter Schiphorst en de Turkse Zeynep Gedizlioğlu. En dat is goed nieuws, want de vrouwelijke componist blijft ook anno 2019 te vaak onzichtbaar. In de brochures van willekeurig welk Nederlands orkest vind je geen, of slechts een enkel werk van een vrouw. Op de …

Levensvreugde en ijselijke beklemming. Ensemble Modern brengt opvallende wereldpremières van vrouwelijke componisten tijdens November Music Lees verder »

‘Ik hoop dat we met zijn allen naar een andere wereld gaan glijden.’ Calliope Tsoupaki schrijft Bosch Requiem ‘Liknon’ voor November Music

In 1988 kwam Calliope Tsoupaki (1963) vanuit Griekenland naar Nederland om compositie te studeren bij Louis Andriessen. Precies 30 jaar later werd ze aangesteld als ‘Componist des Vaderlands’. In die hoedanigheid componeerde ze al enkele hoogst actuele stukken. Toen op 15 april de Notre Dame de Paris in brand vloog klom Tsoupaki meteen in de …

‘Ik hoop dat we met zijn allen naar een andere wereld gaan glijden.’ Calliope Tsoupaki schrijft Bosch Requiem ‘Liknon’ voor November Music Lees verder »

Opvallend: Amersfoort subsidieert sportevenement met cultuurgeld

Amersfoort heeft wat in te halen op cultuurgebied. Festivals als Spoffin hebben bijvoorbeeld geen geld om echte honoraria te betalen voor optredende artiesten. Die staan er dus met de naamsbekendheid als beloning. Datzelfde geldt niet voor tennissers, blijkt. De Amersfoortse wethouder sportzaken besloot namelijk om het dit jaar gehouden atp-tennistournooi te verrijken met een subsidie …

Opvallend: Amersfoort subsidieert sportevenement met cultuurgeld Lees verder »

‘In Groningen heerst een open kunstklimaat’

Een kunstenaar maakt iets – maar voor wie en waarom? Hoe verhoudt het gemaakte zich tot de maatschappij en welke rol wil die creatie hierin vervullen? Naast alle theatervoorstellingen op Noorderzon klinkt ook de kritische vraag: ‘Wat is eigenlijk de zin van theater?’ Kan kunst mensen verbroederen? Dat is nog niet zo makkelijk. Neem theaterbezoekers. …

‘In Groningen heerst een open kunstklimaat’ Lees verder »

Waarom de openingsvoorstelling van Noorderzon een parel is

Sommige critici vonden de openingsvoorstelling van Festival Noorderzon in Groningen om te huilen zo slecht. Anderen waren minder negatief. Die hebben zeker een punt. Maar dan moet je wel verder kijken dan je gewend bent. Wanneer Bear, de held van de openingsshow van Noorderzon 2019, gevangen is gezet in een toren, betreurt hij zijn lot …

Waarom de openingsvoorstelling van Noorderzon een parel is Lees verder »

‘Een spel spelen is leuk, helemaal als het een stiekem spelletje is.’ Wat doet Yan Duyvendak op Noorderzon met zijn toeschouwers?

Slechts gewapend met instructies, die bestaan uit een kort scenario en getuigenverslagen van eerdere deelnemers, voer je samen met maximaal elf anderen een aantal stiekeme opdrachten uit. Op straat.  Wat deze subtiele verstoringen van het alledaagse precies zijn, blijft geheim totdat de voorstelling begint. Het belooft een van de bijzonderste projecten te worden op Festival …

‘Een spel spelen is leuk, helemaal als het een stiekem spelletje is.’ Wat doet Yan Duyvendak op Noorderzon met zijn toeschouwers? Lees verder »

‘Als je de liederen terugbrengt, dan breng je de mensen terug, dan breng je alles terug’. Waarom Amsterdam Roots trots mag zijn op komst Jeremy Dutcher.

De 28-jarige Jeremy Dutcher is een sensatie. Met zijn herinterpretatie van inheemse liederen van Canadese indianen won hij afgelopen jaar de Canadese equivalent van de Grammy; namen als Arcade Fire, Feist en Kaytranada gingen hem voor. Amsterdam Roots Festival haalt de prijswinnende Canadese muzikant Jeremy Dutcher nu naar Nederland voor een optreden in het Bimhuis …

‘Als je de liederen terugbrengt, dan breng je de mensen terug, dan breng je alles terug’. Waarom Amsterdam Roots trots mag zijn op komst Jeremy Dutcher. Lees verder »

Pipi Langkous regeert in Zwolle. (Waarom iedereen die om leren geeft naar Festival Woest moet gaan)

Zet een stuk of 15 stuiterballen uit de eerste klas van het basis-vmbo in een antieke kajuit van een paar vierkante meter en je weet zeker dat het er honderd zijn. Muziek zullen ze maken en ze hadden zelf bedacht dat het over een bos moest gaan. Dat gaat de begeleidster van Protoon voor ze …

Pipi Langkous regeert in Zwolle. (Waarom iedereen die om leren geeft naar Festival Woest moet gaan) Lees verder »

Op Festival Woest bedenken jongeren zelf hoe ze het leven willen spelen (Waarom je begin juni niet om Zwolle heen kunt)

Woest is een cultuureducatiefestival voor en door jongeren en biedt een plek voor experiment buiten het onderwijs. Woest is een uniek samenwerkingsverband tussen onderwijs, de cultuuraanbieders en jongeren. Wat Woest namelijk uniek maakt, is dat jongeren er zelf nieuwe dingen bedenken die het onderwijs leuker en beter kunnen maken. De stem van de leerling is …

Op Festival Woest bedenken jongeren zelf hoe ze het leven willen spelen (Waarom je begin juni niet om Zwolle heen kunt) Lees verder »

‘Aan crowdfunding zit een limiet, daar kun je maar twee keer mee aankomen.’ – Groeipijnen van de dansfilm, deel 2

De dansfilm neemt een unieke plaats in binnen het filmaanbod. Niet louter gedreven door psychologisering of tekst, biedt het alle mogelijkheid voor experiment in vorm en inhoud. Maar dat betekent ook dat het lastig te plaatsen is. En dus lastig te maken. In het tweede deel over de groeipijnen van de dansfilm komen 2 dansers …

‘Aan crowdfunding zit een limiet, daar kun je maar twee keer mee aankomen.’ – Groeipijnen van de dansfilm, deel 2 Lees verder »

‘Ik ben niet de discriminatiepolitie.’ Romana Vrede over haar rol in het team van Gloria Wekker op SPOT-LIve.

‘Hoe maak ik de wereld een beetje mooier? Dat vraag ik me af bij alles wat ik doe.’ Romana Vrede, bekroond actrice bij Het Nationale Theater, ‘tafeldame’ bij De Wereld Draait Door en Zomergast, kijkt graag positief de wereld in. Zal haar bijdrage aan SPOT-Live, het symposium voor de podiumkunsten dat op 28 mei in …

‘Ik ben niet de discriminatiepolitie.’ Romana Vrede over haar rol in het team van Gloria Wekker op SPOT-LIve. Lees verder »

Naakte mannen en zwarte bronstigheid onder filosofisch vernis. Schiet Angelica Liddell met The Scarlet Letter haar doel voorbij? (Waarom het Holland Festival een rel kan verwachten)

Dat je een zwarte man niet schaamteloos mag bejegenen als bronstig oerbeest en een gezichtsloos object voor jouw onbegrensde lustfantasie als blanke vrouw? Lijkt me logisch, maar voor Angélica Liddell, wereldvermaard performancekunstenares, is het typisch een voorbeeld van het nieuwe puritanisme waardoor de vrije kunst wordt bedreigd. Ze brengt nu The Scarlet Letter naar Nederland, …

Naakte mannen en zwarte bronstigheid onder filosofisch vernis. Schiet Angelica Liddell met The Scarlet Letter haar doel voorbij? (Waarom het Holland Festival een rel kan verwachten) Lees verder »

‘We zijn toeschouwers geworden, in plaats van acteurs’; Philipp Blom vertelt podiumkunstenaars op SPOT-Live wat er op het spel staat.

‘We staan aan de vooravond van een nieuwe culturele revolutie. We moeten weg uit ons paradigma en kunst kan daar een rol in spelen. De kunst kan ons beelden tonen van een andere toekomst, een andere gedachte. Kunstenaars kunnen helpen om dat besef in te laten dalen.’ Aan het woord is schrijver en journalist Philipp …

‘We zijn toeschouwers geworden, in plaats van acteurs’; Philipp Blom vertelt podiumkunstenaars op SPOT-Live wat er op het spel staat. Lees verder »

Eric de Vroedt (Het Nationale Theater)is curator op SPOT-Live: ‘Laten we het eens over liefde hebben.’

‘Wat we zo vaak vergeten is gewoon eens te praten over onze liefde voor theater.’ Eric de Vroedt, artistiek leider van Het Nationale Theater, wil het nu eens over de inhoud hebben. En dan met de hele podiumkunstsector. Binnenkort is er SPOT-Live, het vernieuwde Congres Podiumkunsten, en daar wil hij over liefde praten. ‘Heel toevallig …

Eric de Vroedt (Het Nationale Theater)is curator op SPOT-Live: ‘Laten we het eens over liefde hebben.’ Lees verder »

Aan de andere kant van de Noordzee werkt het: de nationale ‘City of Culture’. Tijd om het ook in Nederland serieus te nemen.

Hull. Wie kent die stad? Ik alleen van horen zeggen. Er vaart een boot heen, en met de trein ben je er in een kleine 9 uur. Voor diegenen onder ons met vliegschaamte. En het ligt in Yorkshire, dat we kennen van Monty Python. Maar verder?  Sinds woensdag 27 maart ben ik wijzer, mede dankzij …

Aan de andere kant van de Noordzee werkt het: de nationale ‘City of Culture’. Tijd om het ook in Nederland serieus te nemen. Lees verder »

Scroll naar top