De 28-jarige Jeremy Dutcher is een sensatie. Met zijn herinterpretatie van inheemse liederen van Canadese indianen won hij afgelopen jaar de Canadese equivalent van de Grammy; namen als Arcade Fire, Feist en Kaytranada gingen hem voor. Amsterdam Roots Festival haalt de prijswinnende Canadese muzikant Jeremy Dutcher nu naar Nederland voor een optreden in het Bimhuis op 10 juli 2019.

Redactie

Beste lezer!

Ik vraag voor dit verhaal een bijdrage, maar je mag het natuurlijk ook zo lezen. Omdat er om cultuurnieuws geen muren moeten staan. Dat cadeau krijg je, omdat Cultuurpers leden heeft die dat mogelijk maken. Wil je meedoen aan die missie? Dat zou mooi zijn! Je steunt Cultuurpers het beste door lid te worden! Dat kan onderaan dit bericht.
Dank je wel!
Redactie

Toen Jeremy Dutcher opgroeide, hoorde hij thuis de klanken van het Wolastoqey, de Indiaanse inheemse taal die zijn moeder en oma spraken. Maar rondom de taal en cultuur van deze inheemse groep aan de Canadese Oostkust heerste schaamte en terughoudendheid. De Canadese politiek was erop gericht om kinderen te ver-engelsen en de inheemse cultuur te ontmoedigen. Tegenwoordig schat men het aantal mensen dat de taal vloeiend spreekt op 100.

Schatkist

Dutcher is opgeleid als operatenor en componist. Daarom vroeg een stamoudste hem naar oude opnames uit een Wolastoqiyik archief te luisteren. Thuis bij de Dutcher’s werden wel ook liedjes gezongen, maar dat viel in het niet bij deze muzikale schatkist.

In het archief bevonden zich honderden wasrollen met liederen die meer dan 100 jaar geleden werden ingezongen voor een Canadese antropoloog die Wolastoqiyik cultuur zag verdwijnen. Dutcher sloot zich op in het archief en luisterde in één ruk naar alle opnames op de wasrollen.

Er was maar een lied dat Dutcher kende, alle anderen waren nieuw voor hem. Wat hij hoorde was de soundtrack van een beschaving: welkomst- en bruiloftsliederen, liefdesliedjes en slaapliedjes, liederen over leiderschap en handel, geesten en de dood. Vergeten, omdat ze bij bepaalde rituelen of handelingen hoorden. Zo werd het kano lied (Oqiton) werd alleen gezongen bij het roeien in de kano, het bessenpluk lied werd alleen in het veld gezongen. Dutcher transformeerde de liederen tot iets nieuws. Hij zong en speelde de liederen eindeloos en maakte ze zich eigen. Vijf jaar werkte hij eraan. Hij arrangeerde ze en nam ze uiteindelijk op voor zijn CD, Wolastoqiyik Lintuwakonawa.

Wervelwind

Op het podium is Dutcher een wervelwind van stijlen en emoties, reikend van avant-garde indie á la Sigur Ros, tot neo-opera en elektronica. Maar Dutcher is meer dan een weergaloos muzikant en componist die zijn cultuur nieuw leven inblaast. Hij is een artiest met een boodschap. Vanuit zijn culturele identiteit als inheemse Canadees en LHBT’er probeert hij stereotypen te doorbreken. “Alleen al het delen van onszelf op de mooist mogelijke manier, is een politieke daad”, zei Dutcher daarover tegen The Guardian. Dutcher ziet het ook als plicht om de liederen met de wereld en de jonge Wolastoqiyik te delen. Zoals Jim Pauli, een van de stemmen op de wasrollen zegt: ”Als je de liederen terugbrengt, dan breng je de mensen terug, dan breng je alles terug’.

Goed om te weten Goed om te weten
Dutchers concert is één van de drie concerten in het Bimhuis ter afsluiting van het Amsterdam Roots Festival. Het festival, dat plaatsvindt van 2 tot en met 10 juli, presenteert een multidisciplinair en inclusief programma van artiesten die zich laten inspireren door hun vaak hybride culturele achtergrond. Inlichtingen.
RedactieMet een lidmaatschap draag je bij aan de onafhankelijkheid van Cultuurpers. Op die manier kunnen onze professionals aan de slag en blijft ons nieuws voor iedereen beschikbaar.

Ja, ik word lid!

Dit verhaal is mede mogelijk gemaakt door een sponsor. De inhoud is onafhankelijk tot stand gekomen. De sponsor maakt die onafhankelijkheid mogelijk. Ook een verhaal sponsoren? Neem contact op!