Meteen naar de inhoud

recensie

In de roman ‘Iedereen slaapt in de vallei’ toont Ginevra Lamberti waarom bloedbanden eigenlijk verboden zouden moeten worden

Als vakantiebestemming zijn de groene, weidse Italiaanse valleien heerlijk, maar op een dergelijke plek léven is minder idyllisch, toont Ginevra Lamberti in haar roman Iedereen slaapt in de vallei. ‘De vallei is geen plek maar een tijd waar geen eind aan wil komen, het leven hier is geen tijd maar een plek waarvan de uitgang niet te vinden is.’ Die niet…

‘Het mensenschip’ van Autran Dourado leest als een wervelwind

Een buitenstaander of een onverwachte gebeurtenis die personages een spiegel voorhoudt en de boel op scherp zet – het is een klassiek literair gegeven. In de handen van de Braziliaanse schrijver Autran Dourado leverde dat een fascinerende roman op waarin er vooral veel gebeurt in de hoofden van de hoofdpersonen. Ooit was Luzia het kindermeisje van Maria, nu past ze…

De metselaar die Primo Levi redde maar zelf ten onder ging. In ‘Een man van weinig woorden’ geeft Carlo Greppi zwijgzame Lorenzo een gezicht

Een van de beroemdste mensen die Auschwitz overleefde, schrijver Primo Levi, en een simpele metselaar die ervoor zorgde dát hij overleefde – met zulke hoofdpersonen heeft een auteur een sterk gegeven in handen. Dat kan niet misgaan, zou je denken. Norse metselaar Hij was net afgestudeerd als scheikundige toen Primo Levi, vierentwintig jaar oud en joods, werd opgepakt en gedeporteerd…

still uit de teaser voor Stuntkont.

De beste shitvoorstelling in jaren komt uit Rotterdam

Het schijnt dat er bij de inspeelvoorstellingen van Maas Theater&Dans’ nieuwste, ‘Stuntkont’, al een paar scholen geklaagd hebben. Er liepen zelfs klassen weg. Logisch misschien, tenminste voor volwassen schoolleiders die niet tegen poep-en-piesgrappen kunnen. Kinderen van 6 tot 106 kunnen er alleen maar heel hard om lachen.  Poep-en-piesgrappen blijken dus leuker dan ik zelf had verwacht. Als ze tenminste gemaakt…

Sensitief en sprankelend: de prachtige nieuwe roman van Sholeh Rezazadeh is er een om niet te vergeten

Na haar geprezen en bekroonde debuutroman De hemel is altijd paars imponeert Sholeh Rezazadeh met haar tweede boek opnieuw. Ik ken een berg die op me wacht is een tedere, fijngevoelige en weelderige roman. Verbluffend sensitief Het is haast niet te geloven dat de van origine Iraanse schrijfster en dichteres Sholeh Rezazadeh (1989) pas sinds 2015 in Nederland woont. Haar taalbeheersing en manier van…

Roerige Griekse geschiedenis. ‘Niki’ van Christos Chomenidis is een boeiende familiekroniek

In zijn bekroonde roman Niki vertelt de Griekse schrijver Christos Chomenidis het roerige verhaal van zijn moeder en haar familie. Maar bovenal vertelt hij de lezer over dertig jaar roerige Griekse geschiedenis.
 Familiekroniek Met de boeiende familiekroniek Niki, twee jaar geleden bekroond met de Prix du Livre Européen, vertelt de Griekse schrijver Christos Chomenidis (1966) twee geschiedenissen: die van zijn moeder Niki en…

De duistere achterkamertjes van de geest. Meesterlijk ontleedt Philippe Claudel menselijk gedrag in zijn nieuwe roman ‘Schemering’

In zijn nieuwe roman Schemering ontleedt Philippe Claudel als vanouds de duistere drijfveren van de mens. Een al te vrolijk mensbeeld heeft de Franse auteur Philippe Claudel niet, blijkt uit zijn meeslepend vertelde romans. Schemering is de nieuwste loot aan de indrukwekkende boom van zijn oeuvre, en past daar naadloos in. Zoals hij ook al deed in eerdere romans als Grijze zielen (2003), Het verslag van Brodeck (2007)…

Schrijver Federico Falco

In de aarde spitten om verdriet te verdrijven. De vlaktes is een mooie, weemoedige roman van Federico Falco

In De vlaktes van de Argentijnse schrijver Federico Falco keert een schrijver na de breuk met zijn geliefde terug naar het leven op het land. Dat levert een mooie, weemoedige roman op over rouw, oorsprong en de aard van het leven zelf. ‘Geen enkel woord temt het verdriet. Geen enkel woord verdrijft het. Geen enkel woord kan het echt uitdrukken.’ Die gedachten…

Nagesprek in foyer TR8. Vlnr: Brecht de Backer, Samuel D. Hunter en Erik Whien. foto: Wijbrand Schaap

Het Godsbewijs van Samuel D. Hunter bij Theater Rotterdam: “Sinds ik vader ben, moet ik hoopvol zijn, Ik kan niet meer cynisch zijn.”

“Wanneer je in Amerika twee kerels op het toneel zet, verwacht het publiek dat ze elkaar overhoop slaan, of neuken. In dit stuk gebeurt geen van beide, maar in het theater gaat het bijna altijd over twee mannen die aan het vechten of neuken zijn.” Legendarische woorden van Samuel D. Hunter. Hij schreef het stuk ‘A Case for the Existence…

scenefoto door Sanne Peper

Reinout Bussemaker is de gedroomde JP in Aluins ‘Dit is van ons’

Je zal maar witte man zijn van zekere leeftijd. Sommigen van ons zijn het zo zat overal de schuld van te krijgen dat ze uit pure wanhoop PVV of erger hebben gestemd bij de laatste verkiezingen. Daarom is het goed dat toneelschrijver Erik Snel, zelf witte man van zekere leeftijd, een stuk heeft geschreven over het archetype van de Nederlandse…

pr beeld Het Kerstdiner door Wilmink Theater

In Enschede besefte ik weer hoe belangrijk eigen spelers voor een stadstheater zijn

Het is een van de ergste guilty pleasures die ik rijk ben. Eiersalade van de beter gevulde mayonaisefabrikant uit Twente, met een goede tweede plaats voor hun tonijnsalade. Ik kan daar niet genoeg van krijgen. En laten ze die nu allebei op tafel hebben staan bij Het Kerstdiner in Theater Kleine Willem in Enschede. Chique is anders, maar in het…

cover Ik Zeg Toch Sorry

‘Ik zeg toch sorry’ is nu een boek. Ga het lezen, met elkaar.

“Luisteren, niet altijd begrijpen, maar proberen mee te gaan met (de zwarte) stemmen heeft ervoor gezorgd dat er mijns inziens een prachtige tekst aan de basis lag van de voorstelling Ik zeg toch sorry.” Als een kort voorwoord van een toneeltekst al zoveel betekenis heeft als dit citaat van Raymi Sambo, moet de tekst zelf nog wel veel meer bieden.…

pr beeld Closed Eyes

Met Closed Eyes ontketent Alida Dors een revolutie

Ik heb het woord ‘revolutionair’ gebruikt, toen een cameraploeg van Theater Rotterdam mij vroeg wat ik van Closed Eyes vond. Ik weet niet of mijn verder buitengewoon enthousiaste reactie de eindmontage zal halen, maar een dag later is dat gevoel niet weg. Wat Alida Dors, artistiek directeur van Theater Rotterdam, heeft laten zien, is een revolutie in de wereld van…

scenefoto rhapsody © Kurt Van der Elst,

Josse de Pauw en Asko|Schönberg brengen de hemel even dichterbij

Het was 2000 en Wim Kayzer, van de VPRO, bracht een serie televisieavonden die inging tegen alles wat commercieel verantwoord was. Het heette ‘Van de Schoonheid en de Troost’ en bevatte avondlange interviews met mensen als Jane Goodall, J.M. Coetzee, Karel Appel en George Steiner. Intellectuelen, kunstenaars, denkers.  Op 23 november 2023, de dag na 22/11, toen Nederland een openlijke…

Luna Quartet en Vincent van Amsterdam

In Den Bosch heb ik deze zondag licht horen breken

Om half twaalf op een zondagochtend is het misschien wat veel van het goede: Maya Fridman, improviserend op haar cello. Haar zien spelen, samen met pianist Maarten van Veen, is een intense ervaring. Zij wordt één met haar instrument, het overweldigt haar, het is bijna te intiem om naar te kijken. Maar wat een warmte golft er door het publiek…

Scenebeeld door Rogier Boogaard

Frank Masmeijer gaat geen spijt krijgen van Nottrots Holiday Show

Of het wat minder oppervlakkig kan, was de vraag van een toeschouwer halverwege het eerste deel van De Grote Holiday Show van Het Nut. Greg Nottrot, in de rol van quizmaster van deze pastiche op de grote televisieshow uit de jaren tachtig, belooft dat er nog een laagje gaat komen. Want dat is hij verplicht, omdat hij subsidie krijgt.  Welkom…

Scenebeeld door Bowie Verschuuren

Seksvoorstelling HNTJong benadrukt de onzekerheid

Tobbende tieners. Als je ze niet in huis hebt, lees en hoor je erover in de media. De telefoon bezorgt hun duizenden indrukken per dag, maar de constante in de geschiedenis bleef: weinig trekt voor Generatie Z zozeer de aandacht als seks. Of Sex? Met deze taalvraag begint de voorstelling van HNTjong, het jongerengezelschap van Het Nationale Toneel in Den…

Funnel Vision door Company Alud. Foto Wijbrand Schaap

Circolo 2023: hoe ik in 1 dag verliefd werd op een struisvogel.

Struisvogels, even koddig als gracieus, die met valavond verdwijnen in manshoog riet. Ik zag het beeld gisteren in het Tilburgse Spoorpark, waar Circusfestival Circolo dit jaar opnieuw is neergestreken. Zo simpel kan ontroering zijn, zo aangrijpend kun je je eigen verhaal maken van wat goede artiesten je voorschotelen.  De negen handstandspecialisten van Collectif d’équilibristes lieten me in Le Complexe de…

Het lege moderne leven van twee digital nomads

Wonen en werken in een wereldstad als digital nomad of creative professional, op een terras met je laptop en een latte macchiato. Voor veel mensen een droom, die het goed doet op de sociale media. Om dat gegeven draait De perfecties, de korte roman waarmee Vincenzo Latronico de longlist haalde van de Premio Strega, de belangrijkste Italiaanse literaire prijs. De…

Jilles Flinterman, foto door Sanne Peper

Boudica overleefde 2000 jaar mannelijke geschiedschrijving. Ze is nu fascinerend theater geworden.

De  overheadprojector. Wat een mooi instrument in handen van een kunstenaar. Er zal vast ook iemand komen die iets onverwachts doet met een digitaal whiteboard, maar dat kan niet zo vindingrijk zijn als wat Jilles Flinterman doet in ´Boudica’. Het stuk, gemaakt onder de vleugels van de Utrechtse Theatergroep Aluin, verhaalt over een vrouw die in Engeland een standbeeld heeft,…

Grootse kleine roman ‘Malacqua’ na vijftig jaar actueler dan ooit

Extreem weer – de roman Malacqua, over hoe de stad Napels dagenlang wordt geteisterd door hevige regenval, is niet alleen vanwege het onderwerp actueler dan ooit. Het boek mag dan dateren van 1977, de prikkelende en bijzondere schrijfstijl van Nicola Pugliese is, mede door de uitstekende vertaling van Annemart Pilon, ook nu nog verrassend, fris en modern. Eigenzinnige auteur De…

Ontroerend verhaal over het gemarginaliseerde bestaan van Argentijnse ’travesti’s’

Camila Sosa Villada gunt de lezer in Valse krengen een intiem en ontroerend inkijkje in het kleurrijke, maar ook knalharde en eenzame bestaan van (Argentijnse) transseksuelen. En houdt daarmee de onverdraagzame, oordelende samenleving een genadeloze spiegel voor. Een ‘feestje’ ‘Travesti zijn is een feestje’ was het motto van Angie, een van de transseksuele vriendinnen van Camila Sosa Villada. Een bezwering…

Krachtige en ontroerende roman over de prijs van vrijheid van Najat el Hachmi

Rauw en ontroerend is de nieuwe roman van de Catelaans-Marokkaanse schrijfster Najat el Hachmi, Maandag zal er van ons gehouden worden. Een indrukwekkend verhaal over de betekenis van ware vrijheid, en de prijs die je daarvoor moet betalen. ‘Maandag, maandag, maandag… Maandag zullen we anders zijn. Maandag zal er van ons gehouden worden.’ Elke week probeert de jonge vrouw Naïma…

Volg Van Goghs voetstappen in Drenthe.

Op 11 september 1883 stapt Vincent van Gogh uit op het treinstation van Hoogeveen. Weg van de Den Haagse verstedelijking en terug naar de natuur. De schilder verblijft maanden in de omgeving van Hoogeveen, Nieuw-Amsterdam/Veenoord en gaat een dagje naar Zweeloo. Zijn periode in Drenthe gebruikt hij om tot rust te komen en om te experimenteren met thema’s, kleuren en…

omslag Friesland Mijn Liefde door Oeds Westerhof.

Een regio, een liefde: De politieke liefdesverklaring van Oeds Westerhof

In Zutphen bezocht ik het sympathieke kleinschalige cellofestival van Jeroen den Herder. Daar gaven twee jonge Portugese studenten een lezing/recital over hun onderzoeksproject naar de muziek van de fadozanger en componist José Zeca Afonso, een belangrijke stem in de Portugese Revolutie van 1974. Thuis zocht ik die muziek op. Het bleek de perfecte achtergrond bij het lezen van “Friesland, mijn…

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.