Aller au contenu

La scène qui a marqué l'histoire du cinéma

Ce matin, Anita Ekberg est décédée dans un hôpital en Italie. Elle avait 83 ans. Mais pour nous, elle est en fait toujours restée 28 ans et s'est tenue pour toujours dans la fontaine de Trevi.
Ekberg begon haar carriëre als Miss Zweden en is gewapend met die titel naar de VS vertrokken. Daar heeft ze een aantal kleine filmrollen gespeeld waarin ze voornamelijk mooi moest zijn. Dat lukte wonderwel. Een paar jaar later is ze naar Italië geemigreerd waar haar carriëre pas echt begon. Ze heeft gewerkt met King Vidor, Dino Risi, Romolo Guerrieri maar vooral met Fellini. Fellini maakte haar tot een icoon. Bij hem werd zij de allermooiste vrouw in het hele universum en ook nog eens in de allermooiste fontein.

Au La Dolce Vita speelt Ekberg een Zweeds-Amerikaanse actrice die achterna gezeten wordt door opdringerige journalisten, waaronder Marcello Mastroiani’s personage. Sylvia, gespeeld door Ekberg, ontvlucht de wilde hordes en haar irritante geliefde en brengt de avond door met Marcello. In de aanloop naar de Trevi-scene loopt ze door de stad in de befaamde zwarte jurk met een wit bontje en een witte kitten. Het witte miauwende katje lijkt zowel op het bontje als op de actrice in de honger naar aandacht. Als Sylvia de fontein ziet, moet ze erin. Het katje wordt op de stoep neergezet en krijgt melk van Marcello. En dan wordt Marcelo verleid ook de fontein in te stappen. Zo simpel en zo klassiek. Twee mensen in een fontein. Twee mensen die niet bij hun geliefde willen zijn. Overweldigd door schoonheid, en zelf schoonheid belichamend. Ook al heb je de film nooit gezien, het plaatje ken je. Die magistrale vrouw, die prachtige jurk (de film heeft een Oscar gewonnen voor kostuums), die boezem.

Twee jaar geleden was Anita Ekberg in Amsterdam voor de opening van het Fellini retrospectief. Een krasse tachtiger in een rolstoel. Zwaartekracht heeft invloed uitgeoefend op die boezem en op het gezicht. Maar toch. Wat een vrouw, wat een diva! Ze had heel wat noten op haar zang en volgens de geruchtenmachine was ze een beetje teleurgesteld dat er geen limousines voor haar waren en geen horden gillende fans. Maar ze had wel een dankbaar publiek aan wie ze nog 1 keer mocht vertellen hoe vreselijk het was om deze scene te draaien. Het was stervenskoud en terwijl Mastroiani wachtte op een droog pak, stond zij maar in de fontein. Want uiteindelijk was dat het enige dat we wilden horen. Die scene, waarbij actrice en rol achteraf perfect samenvielen.

Helen Westerik

Helen Westerik est historienne du cinéma et grande amatrice de films expérimentaux. Elle enseigne l'histoire du cinéma et fait des recherches sur le corps dans l'art.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais