Aller au contenu

C'est le ton, idiot ! 4 Raisons pour lesquelles "Heart" est un spectacle que tu devrais aller voir

Het toneelstuk ‘Hart’ is er eentje voor uw bucketlist. Ofwel, het toneelstuk ‘Hart’, door Matzer Theaterproducties gemaakt als bewerking van Lisette Lewins boek ‘Hart van Prikkeldraad’, is een toneelstuk dat je eigenlijk best wel gezien moet hebben. Waarom? Ik geef je 4 redenen waarom.

1 : Le livre n'est plus en vente

Lisette Lewin schreef in 1992 een boek dat feestelijk peurde in de vers opengereten wonden van de tweede wereldoorlog. 10 jaar na de film Shoah en Judith Herzbergs toneelstuk ‘Leedvermaak’ begon Nederland langzaam maar zeker te wennen aan het idee dat ‘we’ niet allemaal in het verzet hadden gezeten tijdens de Duitse bezetting. Lisette Lewin deed daar nog een schepje bovenop door de lezers mee te laten leven met een vrouw wier leven volgens de oude normen als niet anders dan superfout kan worden samengevat: jodenhaatster vóór, moffenhoer tijdens, en persoonlijke wraakengel met een valse Joodse identiteit na de oorlog.

Dankzij de sobere, vederlichte vertelstijl betrap je jezelf erop dat je de vrouw niet veroordeelt, maar ook niet kunt goedkeuren, terwijl ze wel in je hoofd gaat zitten. Dat kunnen boeken: zo in je hoofd gaan zitten. Dat boek is dus niet meer te koop, en daar moet de uitgever wat aan doen.

2 : Matzer est le meilleur éditeur de livres

Madeleine Matzer snapt wat er nodig is om een boek op het toneel te brengen. Dat is namelijk moeilijker dan je denkt. Je kunt niet simpel de dialogen apart zetten en daar acteurs aan vast plakken. Literaire personages zijn daar meestal te complex voor, namelijk. Door in dit geval de hoofdrol en de rol van de vertelster in het boek over twee actrices te verdelen doe je aan zoveel mogelijk aspecten van het boek recht: de veelkleurigheid van het personage, de ironische afstand van de verteller en de mindfuck die lezen natuurlijk ook altijd is: jij leest als lezer de woorden en dat worden dus ook jouw woorden. Of je nou wil of niet.

De truc om een literair personage over minstens twee acteurs te verdelen is geen uitvinding van Matzer, maar ze hebben er wel grote finesse in bereikt.

3 : Wendell Jaspers vaut toujours la peine d'être visité

Al vanaf het moment dat ik haar als toneelschoolleerlinge met bier zag gooien tijdens een ruig jongerenstuk in het altijd zonnige Almere was duidelijk dat Wendell Jaspers een hele grote zou worden. De actrice heeft de androgyne uitstraling die mensen tot sterren kan maken. Ze is springerig en licht, maar heeft een duistere rand, die aan elke rol die ze speelt diepgang verleent. Zolang de regisseur haar tenminste die lichte kant laat benadrukken: wie alleen maar op de duisternis let heeft het niet goed begrepen. Madeleine Matzer, naamgeefster van het gezelschap dat ‘Hart’ brengt, laat Wendell Jaspers schitteren. Wij krijgen zo al genoeg duisternis binnen.

4 : Le ton.

Het is eerder gezegd, maar kan niet genoeg herhaald worden: wat zowel het boek als de voorstelling uniek maakt is de toon. Het verhaal is erg, de vertelster doet verschrikkelijke dingen, maar vraagt ons om niet te oordelen. We moeten haar begrijpen, zonder dat we begrip hoeven op te brengen. Lisette Lewin heft geen morele vinger op, blijft feitelijk zonder kil te worden en durft ons in te laten zoomen op het privéleven zonder de hele tijd de doem van holocaust over de gebeurtenissen heen te gieten. Dat vereist een heel speciaal vermogen, dant niets met vergeving, maar alles met wijsheid te maken heeft. Anderen willen die doem nog wel eens toevoegen, en daarmee maken ze alles kapot. Dat dit stuk van Matzer licht blijft, en zelfs hier en daar om te lachen is, is een megaprestatie, en het werkt.

Is er dan helemaal niets aan te merken op deze voorstelling? Helaas wel. De kleren. De pasvorm. Is er dan geen enkele kleermaker meer onder de grote rivieren die een fatsoenlijke pasvorm weet te maken?

Bon à savoir

Hart is nog te zien in een theater bij u in de buurt. Zoek je voorstelling.

Luister hier naar een Marathoninterview met Lisette Lewin uit 1995

[bol_product_links block_id=”bol_54d74989f24e1_selected-products” products=”9200000011503266,1001004001532760,666792820″ name=”hart” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

 

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais