Aller au contenu

Iván Pérez propose une prise en main dans la société borderline.

L'Ukraine, Boko Haram, IS, la crise économique... Le monde ressemble à un patient borderline, comme le dit Ricardo Semler. états. Le festival de danse CaDance aime aussi tendre un miroir aux politiciens et au pouvoir. Avec L'espace épuisant du chorégraphe espagnol Iván Pérez y parvient parfaitement.

Donderdag 12 februari ging de bewerking van het eerdere Attention, the doors are closing! in première. Eigenlijk gaat L'espace épuisant over een ‘groter gevoel van scheiding en de behoefte te verbinden’ in deze tijd van globalisatie. Maar je kunt zo je eigen indruk van de spanningen in de wereld erop projecteren.

L'espace épuisant is geen avondje dansplezier. Het is doodserieuze dans. Vijftig tinten grijs, maar zonder je-weet-wel. Drie dansers bewegen continu rond patronen van zwartgeschilderde eieren. Er is geen hoop, ritme, kleur of humor. Behalve wanneer een ei stukvalt en iemand met een emmer en dweil aan de slag moet.

Geen gekylian ook hier. Ex-NDT danser Pérez heeft zijn eigen bewegingsstijl. Ongestileerd veel over de grond bewegen, vallen en opstaan, om elkaar heen buitelen, inhaken, wegduwen. Alles organisch met een constante flow en totale lichaamsbeheersing. Een magnifieke solo van de choreograaf zelf onderstreept de kracht van zijn dans. Die maakt indruk door het stuwende ritme van de elektronische muziek van Rutger Zuyderveldt.

[Tweet “Geen gekylian ook hier. Ex-NDT danser Pérez heeft zijn eigen bewegingsstijl. “]

Alles heeft tot nu toe de uitstraling van een video-installatie in een zijzaal van een modern museum. Maar het blijft niet bij een somber non-stop bewegingsspel. De eieren worden in een nest bijeengebracht, als onder een broeilamp.

Dan begint een langgerekte symbiose, een dans drie-eenheid in perpetuum mobile die al het goede moet symboliseren. Het wordt net niet te week in het warme, oranje licht. De oplossing na de druk, het maar zwijgend blijven doorgaan, de toewijding van de dansers en hun uithoudingsvermogen, het komt bij je binnen.

Oorspronkelijk werd Exhausting Space gemaakt bij Ballet Moscow. Met dans zul je daar niet zo gauw vervolgd worden, zoals Dangerous Acts in Wit-Rusland. Maar het toont zich ook een uniek middel om de werkelijkheid te verbeelden en even een pas op de plaats te maken.

L'espace épuisant is 13 en 14 februari te zien tijdens CaDance en gaat in het voorjaar van 2016 op tournee. Zie korzo.nl pour plus d'informations.

Ruben Brugman

écrire l'ex-danseurVoir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais