Aller au contenu

Ne le manque pas. PIPS:lab fait entrer le futur dans le théâtre

Nederland is een van de weinige landen waar Science Fiction geen rol speelt in mainstream media, laat staan in de kunsten. Als we al eens naar boven kijken, dan gaat dat via de ontwapenende Duploblokjes van Govert Schilling, of het mild ironische commentaar van Vincent Icke in DWDD. Of maken we van ‘Missie Aarde’, een falende soap met kibbelende komedianten in een verder totaal spanningsloos universum.

 

Maatschappijkritiek doen we hier liever rechtstreeks en op de man dan via de nogal ruime omweg van Battlestar Galactica of het ontwapenende idealisme in Gene Roddenberry’s oorspronkelijke klassieker Star Trek. 2001, a Space Odyssey vinden we vanwege het jaartal in de titel alweer verouderd. Netcoördinatoren hebben dus geen fantasie, en daar moeten we het mee doen.

Omdat we gewoon doen al gek genoeg vinden noemen we de jongens van Pips:lab daarom ook volslagen idiote nerds. Een perspreview van hun nieuwste voorstelling ‘Shadows in the Clouds’ ontaardt al gauw in een onbegrijpelijk betoog vol afkortingen waar een gewone sterveling geen touw aan vast kan knopen.

Het gaat over motion capture en 3d painting, patternscanners en meer van dat soort dingen. Technieken die in veel duurdere en geliktere vorm gemeengoed zijn in de film- en game-industrie. Lord of the Rings, Star Wars en Michiel de Ruyter kunnen niet bestaan zonder, maar om er nou een theatervoorstelling mee te maken? PIPS doet het.

Het gaat een hoop gedoe opleveren. Als publiek maak je deel uit van een 3D-omgeving, met bewegingssensoren en live animaties, die dankzij het voortschrijden der techniek steeds betaalbaarder uitgevoerd worden. Dingen waarvoor ik een paar jaar geleden nog beladen met complete mainframe computers blind door een traag bewegende virtuele ruimte werd geloodst in een van Eric Joris’ voorstellingen, zijn nu draagbaar en in real time mee te maken.

Het resultaat is, in al zijn knulligheid, tamelijk verbluffend. Het verhaal doet er niet eens zoveel toe, zolang het knutselende kind in ons maar wakker gehouden wordt. Door om je heen zwevende teksten heen wandelen, acteurs die tegen een sms-bericht aanlopen, en dat alles dan weer begeleid door vintage synthesizers als de Juno 60, en rototoms die dan weer gebruikt worden om hypermoderne computergraphics te triggeren.

Interactief science fiction theater. Ze hebben nog maar bitter weinig voorstellingen verkocht, waarschijnlijk omdat theaterprogrammeurs evenveel fantasie hebben als netcoördinatoren. Wees er dus snel bij. Zelfs een uit het katholieke hippiedom voortgekomen spektakelgroep als La Fura dels Baus heeft de app en virtual reality omarmd. In juni mee te maken in het Holland Festival. Over een paar jaar is dit overal elders in de wereld dus mainstream. Je kunt nu zeggen dat je het in 2015 al hebt meegemaakt.

Bon à savoir
Première op 27 februari in Frascati Amsterdam. Meer weten: PIPS:lab

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais