Aller au contenu

Festival PopArts : Gilet poche intimité, poésie et ironie amère

Op het zesde PopArts festival geen buitenlandse voorstellingen. Laten de bezuinigingen zich gelden? Het festival programmeert om het jaar internationaal en dit jaar blijft het dicht bij huis. Met Nicola Unger waren er de andere Nederlandse ‘usual suspects’ als Duda Paiva en gastkunstenaars van de Ulrique Quade Company. Maar in de De Krakeling en het Ostadetheater zijn ook jonge makers te zien, ieder met ingenieuze, poëtische constellaties van objecten, projecties, muziek, licht en acteurs.

Nicola Unger’s Performance of One

Klein maar fijn zijn de verhoudingen, ook tijdens Nicola Unger’s Performance of One – over hoe mensen zichzelf maatschappelijk inpassen. Unger wisselt bittere ironie af met poëtische gestes uit haar vestzak-theater. Performance of One laat zich lezen als een luchtig gehouden commentaar op vastgeroeste patronen of eendimensionaliteit in het sociale verkeer.

Les trois mousquetaires

Drie toeschouwers worden door Unger verleid de hoofdrollen te spelen in haar voorstelling. Als poppen van vlees en bloed, of als quiz-kandidaten, worden zij omgedoopt tot de drie musketiers, die voor deze gelegenheid dan weer zijn omgedoopt tot de altruïst, de nar en de leider. De kunstenaar blijft buiten schot, of liever, zij is diegene die ensceneert en alle drie de rollen spiegelt.

Nicola Unger, Performance of One
Nicola Unger, Performance of One

De voorbeeldig functionerende massa

Wat begint als een conversatie tussen kunstenaar en publiek – over wie wie is en hoe de rollen zijn verdeeld in het theater – ontwikkelt zich tot een montage van iconen en beelden, die verwijzen naar maatschappelijke structuren. Het kerngezin eet aardappels, de macht wordt verdeeld door een leider. Zwermende spreeuwen tonen de schoonheid van een voorbeeldig functionerende massa, maar de gang van een menselijk voortstappende massa is minder eenvoudig te vangen in een enkel beeld. Als Unger de drie spelers vraagt zich te verzetten in plaats van zich te voegen naar de plaatjes op de vloer, weten haar nieuwbakken musketiers daar geen raad mee.

Brug te ver

Performance of One is zachtaardig, mooi poëtisch uit de losse hand, maar ook verwarrend. Het plakt de spelers en bijgevolg de rest van de toeschouwers een al te eenvoudig stramien op. De rolverdeling van “Eén voor allen, allen voor één!” is lang passé. En natuurlijk gaat er van maatschappelijke structuren en instellingen een homogeniserende werking uit. Performance of One problematiseert dit op een pretentieloze en speelse manier, maar de gerechte vraag naar verzet lijkt een brug te ver in deze al te zeer in simpele tegenstellingen gevangen voorstelling van zaken.

[Tweet “”Eén voor allen, allen voor één!” is lang passé”]
Binnen regent het niet – Lowtech Magic/Theater Tuchlaube

Op zondag zijn in de Krakeling nog Cornelia Hanselman te zien met Lowtech Magictheatre in ‘Binnen regent het niet’ (6+). En in het Ostadetheater, waar Feike’s Huis is gevestigd, vernoemd naar de oervader van het Nederlandse poppenspel, speelt Mirthe Dokter haar alom bejubelde afstudeervoorstelling ‘Ik Wou’ en zijn ook Carla Róisín Behal en Felipe González Cabezas te zien met ‘Paramnesia.’

Mirthe Dokter, Ik Wou.

PopArts-festival duurt tot en met zondag 15 februari. Voor meer informatie en tickets, zie de PopArtsFestival-website.

Fransien van der Putt

Fransien van der Putt est dramaturge et critique. Elle travaille notamment avec Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora et Branka Zgonjanin. Elle écrit sur la danse et le théâtre pour l'Agence de presse culturelle, Theatererkrant et Dansmagazine. Entre 1989 et 2001, elle a mixé du texte sous forme de son à Radio 100. Entre 2011 et 2015, elle a développé une mineure pour le BA Dance, Artez, Arnhem - sur les processus artistiques et sa propre recherche dans le domaine de la danse. Dans le cadre de son travail, elle accorde une attention particulière à l'importance des archives, de la notation, du discours et de l'histoire du théâtre par rapport à la danse aux Pays-Bas. Avec Vera Sofia Mota, elle fait des recherches sur le travail de l'artiste de vidéo, d'installation et de performance Nan Hoover pour le compte de www.li-ma.nl.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais