Aller au contenu

Berlin joue Tagfish, un théâtre documentaire poétique sur le vide, et encore le vide.

Vanaf vandaag toert de documentaire voorstelling Tagfish door Nederland. Het Belgisch theatercollectief Berlin maakt sinds 2004 fijnzinnige theaterinstallaties, spelend op de grens van documentaire en fictie, televisie en theater, actualiteit en eeuwigheid.

Tagfish gaat ogenschijnlijk over de perikelen rond de herontwikkeling van een stukje braakliggend kolenmijngebied bij Essen. Die Zeche Zollverein had al vóór de sluiting in 1986 een monumentale status en werd in 2001 tot  UNESCO werelderfgoed uitgeroepen. Rem Koolhaas tekende het masterplan en tussen het stilgelegde staal, de rode baksteen, het beton en de her en der opschietende bosschages werd langzaam een ‘culturele zone‘ ingericht, bij theaterliefhebbers bekend vanwege het uitstekende theaterprogramma van Pact Zollverein en de Ruhrtriënnale.

Tagfish richt zich op een onderdeel van deze enorme omschakeling, het plan van communicatieprofessor en projectontwikkelaar Rempen, dat een slordige 140 miljoen vergt, te fourneren door de Saudi Hani Yamani. Het lijkt veel, maar binnen de herstructurering van het Ruhrgebied is het natuurlijk cacahuètes. En zo praten de projectontwikkelaar, de stedebouwkundige planner, de financiële controller en de architect er dan ook over.

Eigenlijk – al is het moeilijk toegeven – weet je als toeschouwer vanaf het begin dat dit verhaal te mooi is om waar te zijn: een sjeik die werelderfgoed koopt om te investeren in een wellness-hotel, een kunstacademie en een creatieve-bedrijfjes-verzamelpand? Als Berlin het politieke pokerspel had willen tonen, dan had ze echte pokeraars aan tafel gezet. Tagfish confronteert de toeschouwer met iets heel anders dan het politieke spel.

TAG_beeld5

In een prachtige montage van documentaire beelden en kleine theatrale gestes, ensceneert Berlin de omgangsvormen van de mannen, zoals die echt bestaan, en niet alleen in de journal. Ze zijn bereid geweest hun jarenlange onderhandelingen met elkaar en naar men beweert ook met de sjeik nog eens uit de doeken te doen voor de camera van Berlin. De virtuele vergadering die zo onstaat, onder leiding van ene meneer Finger, is hilarisch. Tagfish is pokerjargon voor risicoloos spel en dat is wat de mannen doen.

Tagfish ridiculiseert niet zozeer de macht van bestuurders, als wel hun luchtfietserij. Door indruk op elkaar te maken met holle frases en dikke  gebaren, door zichzelf en elkaar vreselijk serieus te nemen (zoals alleen mannen dat kunnen) houden ze het proces jarenlang gaande, zonder enig tastbaar resultaat. De leegte spreekt niet alleen uit hun taal. Ook uit het decor stijgt een vrolijke grafstemming op. Het brengt de anonimiteit van sjieke hotelketens en het klatergoud van casino’s in herinnering. Wat zich voordoet als documentaire, ontpopt zich zo langzaam als een hedendaags sprookje: er waren eens vijf mannen, zij hadden een fantastisch plan, maar een boze sjeik gooide roet in het eten.

 

Horror Vacui heet de serie waarvan Tagfish het eerste deel  is. Vorig jaar was deel 3, Perhaps all the Dragons, te zien tijdens Festival de Keuze in Rotterdam. Voor de tour langs Den Bosch, Eindhoven, Utrecht, Almere en Rotterdam, zie de website van Berlin

 

 

 

Fransien van der Putt

Fransien van der Putt est dramaturge et critique. Elle travaille notamment avec Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora et Branka Zgonjanin. Elle écrit sur la danse et le théâtre pour l'Agence de presse culturelle, Theatererkrant et Dansmagazine. Entre 1989 et 2001, elle a mixé du texte sous forme de son à Radio 100. Entre 2011 et 2015, elle a développé une mineure pour le BA Dance, Artez, Arnhem - sur les processus artistiques et sa propre recherche dans le domaine de la danse. Dans le cadre de son travail, elle accorde une attention particulière à l'importance des archives, de la notation, du discours et de l'histoire du théâtre par rapport à la danse aux Pays-Bas. Avec Vera Sofia Mota, elle fait des recherches sur le travail de l'artiste de vidéo, d'installation et de performance Nan Hoover pour le compte de www.li-ma.nl.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais