Aller au contenu

Opéra et ballet nationaux 2016-17 : retour à la normale

‘In het nieuwe seizoen gaan we weer back to normal’, zei Pierre Audi maandag 15 februari tijdens de presentatie van het nieuwe seizoen van De Nationale Opera. Wel continueert hij het op de toekomst gerichte Festival Opera Forward, dat werd opgezet ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan. Ook staan er flink wat nieuwe eigen producties op de rol, waaronder de wereldpremière van de op Machiavelli geïnspireerde Le nouveau prince van de jonge, nog onbekende Amerikaanse componist Mohammed Farouz in een regie van Lotte de Beer.

Dat Nationale Opera en Ballet ernst maken met het aanboren van jonge en nieuwe publieksgroepen bleek ook uit de woorden van algemeen directeur Els van der Plas. Zij wist te melden dat het ballet er afgelopen seizoen in geslaagd is 45% nieuw publiek te bereiken, terwijl de opera kan bogen op een iets bescheidener aanwinst van 16%. Nu is de zaalbezetting met een gemiddelde van 93% al behoorlijk hoog, maar toch wordt nog een tandje bijgezet, ook op virtueel gebied.

Promenade virtuelle dans le Music Theatre

Zo kan publiek van over de hele wereld dankzij een samenwerking met Google Institute door ateliers, repetitieruimtes en andere plekken ‘wandelen’, om zo de band met het huis te versterken. Ook wordt de voormalige ‘doekenkamer’ onder de grond geschikt gemaakt voor inleidingen, kleinschalige concerten en educatieprojecten – het huis ontvangt nu al 16.000 scholieren per jaar.

Bij Het Nationale Ballet zorgt de Junior Company voor aanwas van jong talent, met choreografieën van Hans van Manen, Toer van Schayk en Rudi van Dantzig naast nieuwe balletten van jongeren als Peter Leung en Wubkje Kuindersma. De troupe maakt onder de titel ‘Juniors go Dutch’ een tournee door ons land. De tachtigste verjaardag van Toer Van Schayk wordt door het hoofdgezelschap gevierd met een reprise van het Requiem van Mozart, in de woorden van directeur Ted Brandsen ‘een grootschalig en veeleisend ballet dat vijfentwintig jaar niet gezien is’.

Festival Opera Forward

De opera richt zich op de toekomst met bovengenoemd Opera Forward Festival, waarin nieuwe inzichten, stemmen en visies aan bod komen in seminars, openbare discussies en speciaal voor de gelegenheid gecomponeerde opera’s. Tijdens de eerste editie (15 t/m 25 maart 2016) klinken onder andere nieuwe werken van Kaija Saariaho et Michel van der Aa. Volgend seizoen is het thema ‘Macht/Onmacht’, met wereldpremières van Le nouveau prince, en een kameropera van Calliope Tsoupaki op het thema ‘Sign of the Times’.

Werd voor de komende editie van het Opera Forward Festival nog een apart boekje gemaakt, de programmering van het nieuwe seizoen is integraal in de brochure opgenomen. Het is de bedoeling dat dit festival een jaarlijks terugkerende traditie wordt, net als het grootscheepse Gala aan het begin van het nieuwe balletseizoen.

Een overzicht van seizoen 2016-17 vindt u ici.

Thea Derks

Thea Derks a étudié l'anglais et la musicologie. En 1996, elle a terminé ses études de musicologie cum laude à l'université d'Amsterdam. Elle s'est spécialisée dans la musique contemporaine et a publié en 2014 la biographie 'Reinbert de Leeuw : man or melody', saluée par la critique. Quatre ans plus tard, elle a terminé 'Un bœuf sur le toit : la musique moderne dans le vogevlucht', qui s'adresse surtout aux profanes intéressés. Tu peux l'acheter ici : https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 En 2020, la 3e édition du Reinbertbio est parue,avec 2 chapitres supplémentaires décrivant la période 2014-2020. Ceux-ci sont également parus séparément sous le titre Final Chord.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais