Aller au contenu

Le NDT 1 est en pleine forme avec l'ouverture de la saison "Stage One", mais la fin déçoit

Nederlands Dans Theater 1 opent het seizoen met Stage One. Een drieluik zonder huischoreografen Léon & Lightfoot, maar met drie merendeels jonge, avontuurlijke dansmakers.

Muziek is een belangrijke factor in alle drie de balletten. De avond opent met Peau fine, de ode van choreograaf Marco Goecke aan punkicoon Patti Smith. Cultuurpers recenseerde het stuk vorig jaar (€). De nu flemende, dan schreeuwende zang contrasteert wonderlijk maar fascinerend met het perfecte, razendsnelle danswerk. Jorge Nozal won er de Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansprestatie 2015’ mee.

Walerski’s Hof van Eden

Een ballet zonder verhaal boeiend houden is moeilijk, maar Medhi Walerski slaagt er in Garden uitstekend in. Walerski sloot pas recent een jarenlange carrière als NDT-danser af en hoewel het erfgoed daarvan in zijn werk zichtbaar is, weet hij een eigen, pure vormentaal te treffen. De bedoelde tuin is wellicht de Hof van Eden. In kostuums die naaktheid suggereren, belichamen de dansers pure schoonheid met afwisselende solo’s, duetten en groepswerk. Walerski volgt het romantische Pianokwintet op.14 van Camille Saint-Saëns, maar niet op een voorspelbare manier. Subtiele verrassingen zitten in de dans zelf, in de lichteffecten en in het decor, een eenvoudig doek dat vanaf het toneel als een muur op te trekken of neer te laten is. Met zijn commedia dell’arte-achtige sfeer is Garden danstheater op zijn best.

Sjamaan

De verwachtingen voor Salt Womb van Sharon Eyal & Gai Behar zijn hooggespannen na hun eerdere, bijna hypnotiserende werken voor het NDT. Salt Womb stelt echter teleur. In het streven naar een ‘overweldigende totaalervaring’ (citaat programmablad) kiezen de choreografen bij de club-beatachtige soundtrack van Ori Lichtik voor volumecategorie ‘gehoorbeschadiging’. De helft van het publiek beleeft de ’totaalervaring’ door het filter van gratis verstrekte oordoppen heen, de andere helft met oorpijn.

De dans boeit helaas onvoldoende om deze irritatiefactor te compenseren. We zien een groep die 26 minuten lang ritmisch op de beats een soort ritueel uitvoert (vrijwillig of gevangen?) en in repeterende bewegingen heel langzaam van vorm verandert. Af en toe treedt een individu buiten de groep. Indrukwekkend zijn Imre van Opstal met haar demonische en toch sensuele moves en Prince Credell, die aanvankelijk als een soort sjamaan de groep lijkt te dirigeren. Na dit veelbelovende begin gebeurt er helaas te weinig meer, ook op psychologisch vlak.

NDT 1 toont zich in Stage One in topvorm en grote verscheidenheid. Jammer dat de afsluiter de eerdere twee stukken zo overschreeuwt.

Bon à savoir

Gezien: 28 september, Zuiderstrandtheater Den Haag. Tournee tot en met 22 december. 

Frans van Hilten

Je suis une journaliste culturelle indépendante. Parce que je pense qu'une voix culturelle indépendante est importante, j'aime écrire pour cette plateforme.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais