Op 20 december heeft de algemene ledenvergadering van Coöperatief Cultureel Persbureau met algemene stemmen besloten in te gaan op a samenwerkingsaanbod van De Coöperatie/House of Journalism et Reporters en ligne.
Dit is een belangrijke stap in de ontwikkeling van de onafhankelijke cultuurjournalistiek. Presse culturelle, zoals het Coöperatief Cultureel Persbureau op internet en in de sociale media bekend staat, groeit hierdoor flink. Het wordt zo een essentieel online kanaal voor duidende verhalen over kunst in al zijn verschijningsvormen, stevige analyses van het cultuurbeleid en spannende verslagen van nieuwe ontwikkelingen in de creatieve sector.
Profil clair
Cultuurpers werd in 2009 opgericht door theaterjournalist Wijbrand Schaap als reactie op de ontslaggolf op cultuurredacties bij de landelijke media. Met subsidie van het ministerie van OCW kon het Coöperatief Cultureel Persbureau in 2010 en 2011 een succesvol journalistiek verdienmodel ontwikkelen. Dat succesvolle model werd echter door de bezuinigingen van het kabinet Rutte I tenietgedaan.
In de jaren daarna is de stichting omgevormd tot een coöperatie. Als coöperatie bouwde Cultuupers een flinke basis aan leden op. Vrij uniek voor de prille tijd van ongesubsidieerde online journalistiek was er ook een bescheiden vergoeding voor de auteurs.
Cultuurpers heeft in de afgelopen jaren een duidelijk profiel opgebouwd. De journalisten schuwen de humor niet. De site brengt zowel verhalen voor een breed publiek als essays die de diepte in gaan voor meer gespecialiseerde kunstliefhebbers. Het bereik nam de afgelopen jaren enorm toe. Cultuurpers werkte ook op een innovatieve manier samen met partijen uit de kunstwereld, zoals het Holland Festival en Poetry International.
Ouvert à tous
De samenwerking met de grotere en bredere Coöperatie / House of Journalism biedt alle betrokken partijen de kans om door te groeien. Het platform staat vanaf nu open voor iedereen die als journalist, kenner of liefhebber haar verhaal wil vertellen. Om te kunnen publiceren op het platform Cultuurpers is het dus niet langer nodig ook lid te zijn van Cultuurpers. De huidige auteurs gaan over naar De Coöperatie House of Journalism. Alle artikelen van Cultuurpers verschijnen vanaf nu met de betaaloptie van Blendle. Op termijn zal op dat platform ook een eigen magazine van Cultuurpers verschijnen. Abonnees van de website kunnen alle artikelen lezen voor 5 euro per maand of 50 euro per jaar.
Cultuurpers kan zijn vleugels uitslaan en ook voor het eerst in zijn bestaan echte persbureau-diensten gaan leveren aan andere media. Tegelijk krijgt de combinatie House of Journalism en Reporters Online een stevig fundament in de cultuurjournalistiek.