Aller au contenu

La danse moderne n'est autorisée qu'avec des vêtements sur Facebook maintenant.

Le premier sein féminin nu que j'ai consciemment observé dans ma vie a été le sein joyeusement agité de la fille dans la publicité de Fa. Cela a dû se passer au fin fond des années 1970. À la même époque, le Parti socialiste des Pacifisties a également fait quelque chose de similaire avec une vache en arrière-plan.

Nu, een dikke veertig jaar later is de kans dat u via de media met een blote vrouwenborst geconfronteerd wordt, gedaald tot vrijwel nul. Want de media, dat is tegenwoordig vooral facebook. En facebook ziet geen been in afgerukte ledematen, bebloede hoofden, live explosies en groepsverkrachtingen, zolang daarin maar niet de zweem van mogelijke vleselijke lust in herkend kan worden. Meestal in de vorm van een tepel.

Poitrine d'homme

En niet alleen tepels op vrouwenborsten, weten wij hier sinds deze week. Ook mannentepels liggen moeilijk bij het grootste sociale netwerk van de wereld. Deze week werd een verhaal over de vernieuwende choreograaf Jan Martens door facebook ‘achtergehouden’. Vermoedelijk dus vanwege een tepel. Maar dat weet je bij facebook nooit helemaal zeker, want ze hebben geen telefoon.

Het gaat om l'histoire dat Fransien van der Putt schreef als voorbereiding op de GRIP-avonden in het Utrechtse Theater Kikker. Deze GRIP-avonden vormen samen een minifestival waarin choreograaf Jan Martens voorstellingen toont van geestverwanten. En dat zijn dus mensen die de nieuwe wereld van de moderne dans verkennen, die gebruikmaken van technieken uit de popcultuur. Fascinerend en veelbelovend. Over tien jaar mainstream bij SBS6.

Boven het artikel prijkte een foto van een fragment uit Jan Martens stuk ‘Sweat, Baby, Sweat’. Jongen met ontbloot bovenlijf onder, meisje met bh zittend boven. Intense blik. prachtfoto. Veel suggestie, veel zweet inderdaad, maar aanstootgevend? Oordeel zelf:

Kimmy Ligtvoet en Steven Michel in Sweat Baby Sweat van Jan Martens. Foto: Klaartje Lambrechts.
Kimmy Ligtvoet en Steven Michel in Sweat Baby Sweat van Jan Martens. Foto: Klaartje Lambrechts.

Dat bleek toch problematisch toen we het stuk indienden voor een promotie op facebook. Dat doen we met sommige stukken waarvan we het idee hebben dat die bij meer mensen binnen moeten komen. Dus stelden we in: laat dit bericht zien aan mensen van 18+, geïnteresseerd in moderne dans.

Rien entendu

En toen hoorden we twee dagen niets meer van Facebook. Twee dagen, waarin ik me afvroeg wat er mis zou kunnen zijn gegaan. Tot ik besloot te kijken of het misschien de foto was. Ik veranderde de foto in een totaal onschuldig exemplaar, met twee totaal geklede mensen op een meter of vijf van elkaar verwijderd.

De promotie werd binnen een minuut goedgekeurd door de kennelijk erg alerte AI’s van Facebook. Nu er een kleine promotiecampagne met de aangepaste foto draait, kunnen we de oorspronkelijke, veel beter passende foto niet terugplaatsen, hoe graag de auteur ook zou willen. Facebook zou het ons wellicht moeilijk kunnen maken, bij een volgende campagne. En ook als dat misschien niet zo is: dat je er überhaupt al over na moet denken is eigenlijk eng.

Bulle d'art

Wat leren we hiervan? Allereerst dat Facebook’s oppermacht verder reikt dan we denken. Dat de Amerikaanse moraal wereldwijd heerst: iedereen een machinegeweer en de doodstraf op frivoliteit. En dat het voor kunstenaars en media die daarover publiceren wel heel erg moeilijk wordt om hun verhaal over de schoonheid van het leven en de liefde kenbaar te maken.

Dat je door de algoritmes van Facebook in een bubbel van gelijkgestemden terecht kunt komen, is geen nieuws meer. Dat Facebook wel erg veel bubbels bewust heel klein maakt, is ook geen nieuws meer. Dat dat geen nieuws meer is, en dat het ook de wereld van de kunsten raakt, is allebei dus wel hoogst verontrustend.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais