Aller au contenu

Avec le Mariavespers en ouverture du Holland Festival, rien ne peut vraiment aller de travers #HF17

C'est à peu près la plus belle musique qui ait été écrite. Depuis leur création en 1610, les Vêpres mariales de Claudio Monteverdi ont enchanté même l'auditeur le moins averti. Raphaël Pichon est un jeune chef d'orchestre français acclamé pour sa musicalité chatoyante mais raffinée et son ouïe plus qu'absolue. Tout ce que touche le metteur en scène Pierre Audi se transforme généralement en or et l'artiste Berlinde de Bruyckere a remporté tous les prix auxquels tu peux penser dans le monde de l'art.

Het programmaboekje bij De Mariavespers van De Nationale Opera bestaat eigenlijk alleen maar uit lijstjes en opsommingen van successen. De koninklijke opening van het Holland Festival 2017 was dus bij voorbaat al een doorslaand, bekroond succes. De Gashouder van de Amsterdamse Westergasfabriek, die steampunk-kathedraal waar geen mens niet van onder de indruk kan zijn, zinderde van verwachting. 1 uur en 55 minuten later was het applaus opmerkelijk ingetogen. Ik hoorde de koningin, die onder mij langs naar buiten liep, iets zeggen over dat sommige mensen nu snakken naar een sigaret. Wat was er gebeurd?

Aluminium

Kort samengevat: het was een kwestie van schaal. Om de Mariavespers optimaal tot hun recht te laten komen werd de zang bij vrijwel elk onderdeel anders ingericht. Dus bewogen zangers naar torens achter de tribune, ging een groepje naar links, een ander groepje naar rechts. Liep het koor naar het midden, dan weer naar achteren. Dit soort bewegingen kost niet alleen tijd, het levert als je niet oppast ook een geweldige bak herrie op.

Aluminium steigers hebben namelijk de neiging al luid te kraken als er een muis tegenaan plast, laat staan wanneer er een koorzanger overheen loopt. Dus was het enerzijds een uitdaging voor de techniek om de zaal ‘stil’ te maken, en anderzijds voor de zangers een kwestie van heel erg zachtjes lopen. En daar ging het dus mis.

Soixante-dix minutes

De weidse uitgestrektheid van de Gashouder doorkruisen kost al best veel tijd, als je dat ook nog eens sluipend op kousenvoeten moet doen ben je al snel uren bezig. Vandaar dat de muziek, die doorgaans in drie kwartier kan worden uitgevoerd, nu volgebouwd was herhalingen, extraatjes, vertraginkjes en meer, om de ruim een uur wandeltijd enigszins zinvol te kunnen vullen. Perfect uitgevoerd, natuurlijk. Maar dus wel zeventig minuten extra.

Omdat de zangers niet snel konden lopen, werd een en ander ook nog eens veel statiger en statischer dan de bedoeling kon zijn geweest. Dan krijg je last van de pepermuntjesstress die vooral het protestantse deel van het publiek kent uit de helenotenkerk van Putten. Je gaat wegdromen, zo nu en dan. Te lang nadenken over wat die enorme sculptuur in die gigantische piste eigenlijk moet voorstellen: een dooie potvis? Een reuzenoctopus in ontbinding? Een alien-jesus? Kan allemaal, en dan ligt het ding ook nog eens tamelijk ongelukkig in het zicht van zeker dertig toeschouwersplaatsen op de eerste rijen  (terugkerend probleem voor openingen van het Holland Festival).

Is het hele project daardoor mislukt? Niet echt. Alle ingrediënten staan garant voor een topmenu. De keuken heeft de pan alleen iets te lang op een iets te zacht vuurtje laten sudderen. Dan gaan sommige bezoekers verlangen naar een peuk.

Bon à savoir
De Mariavespers zijn nog bij te wonen op zondag 4 en maandag 5 juni, om 20:00 u. Informations.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais