Aller au contenu

Amsterdam a le @HollandFestival. Demande-toi pourquoi il en est ainsi. Et si c'est normal.

Vorige week vroeg mijn buurvrouw Stefanie tijdens het rondje met hond: ‘Wat is dat eigenlijk, dat Holland Festival?’, en ik betrapte mezelf er bijna op dat ik vermoeid ging uitleggen dat het het belangrijkste podiumkunstenfestival was Nederland en omstreken en dat iedereen met een beetje opleiding het zou moeten kennen. Maar ik hield me in. En vroeg me af: hoe erg is het eigenlijk dat een hoogopgeleide vrouw uit een beeldendekunstnest geen idee heeft van het Holland Festival? Terwijl ze wel van Festival aan de Werf wist, al leeft dat nu alweer een paar jaar onder de naam Spring voort.

Dit speelt zich allemaal af op zo’n veertig kilometer van het Leidseplein in Amsterdam. Een uur van deur tot deur met alle vervoersopties behalve de driewieler. Het zou net zo goed een andere planeet kunnen zijn. In het kleine Nederland is een kilometer immers veel langer dan in een groter buurland als Duitsland. Het is dus niet vreemd dat een kunstliefhebber in Utrecht niet op de hoogte is van  een festival in Amsterdam. Al is ze dat, dankzij mij, nu wel.

Images floues

Waarom speelt het Holland Festival zich eigenlijk uitsluitend af in Amsterdam? Waarom is het belangrijkste podiumkunstenfestival van Nederland alleen in de hoofdstad mee te maken? De vraag is minder gek dan het lijkt. In mijn herinnering staan vage beelden van Holland Festival-activiteiten in Rotterdam in de diepe jaren zeventig van de vorige eeuw. Iets wat toen structureel leek, maar ik kan het mis hebben. Maar toen was het Holland Festival in mijn herinnering een landelijk feest.

Feit is natuurlijk dat Nederland toen nog niet gefestivaliseerd was. We hadden maar één festival, en dat was het Holland Festival. Nu heeft iedere stad, iedere buurt, zijn eigen festival en dat vaak ook nog eens op verrassend hoog niveau. Het is lastig om daar dan heel uniek tussen te zijn en op te vallen.

Ambition nationale

Toch wil ik hier een pleidooi houden voor een iets landelijker ambitie van het Holland Festival. Al is het maar richting de Randstad. Ik noem een paar essentiële redenen.

1 : Amsterdam a Carré.

De grote acts van het Holland Festival kunnen natuurlijk uitstekend terecht in Carré, maar zeg nou zelf: de zichtlijnen zijn er notoir slecht en de foyers ridicuul klein. Dat kan beter, en daarvoor is ooit het (Nieuwe) Luxortheater in Rotterdam neergezet. Als trein en metro meewerken: een uur van deur tot deur voor Amsterdammers. En een waanzinnige plek, met werelds uitzicht.

2 : Amsterdam a les Nes.

Ooit was de Nes een fijn stil obscuur theaterstraatje waar je iedereen die je tegenkwam herkende uit de voorstelling die je net bijgwoond had. Inmiddels is de Nes ten prooi gevallen aan het massatoerisme dat heel Amsterdam in een onbewandelbare jungle heeft veranderd. Hoe anders is dat in Den Haag, waar het Theater aan het Spui twee perfecte zalen heeft, op loopafstand van het station. Ook binnen het uur van deur tot deur. Net als het zo mogelijk nog bruisender en wereldser gebied rond de Witte de Withstraat, met twee zalen van Theater Rotterdam en een paar fantastische beeldende kunstlocaties. Plus een frietboetiek. En Bazar.

3 : Amsterdam possède la Westergasfabriek.

Elke stad heeft moeilijk bereikbare plekken vol industrieel erfgoed die zo perfect geschikt zijn voor groots gemonteerde opera of andere podiumkunst. Soms moet je er een eindje voor fietsen, of met een stoptrein (Utrecht), een bus (Den Haag) of een boot (Rotterdam), maar dan heb je ook wat. Locatie, locatie, locatie, zegt de makelaar dan. En die kan het weten.

4 : Amsterdam a l'ITA.

Donderdag 28 juni maakte ik wederom mee waarom de Stadsschouwburg Amsterdam, binnenkort gezegend met de hilarische naam Internationaal Theater Amsterdam, totaal, maar dan ook totaal ongeschikt is als Festivalhart. De zalen zijn natuurlijk prachtig. Maar daar blijft het helaas bij. Het restaurant mag dan op details iets beter zijn dan vroeger, maar het personeel wordt nog steeds geworven uit toneelschool- en theaterwetenschapstudenten die tijdens het bedienen meer bezig zijn met hun looks en de mogelijke stageplekken die er voor het grijpen liggen dan het op tijd bedienen van het gewone volk. Het enige dat voor ze pleit is dat je er niet in het Engels hoeft te bestellen, zoals op de rest van het Leidseplein, maar dat is een kwestie van tijd.

Erger zijn echter de nauwe lage krochten beneden, waar je geacht wordt te mingelen en mixen met alle andere bezoekers. Dat botst. zeker als de muziek ook nog eens onnodig hard gaat en het nog lang geen tijd voor clubnacht is.

Nee, dan TivoliVredenburg. Dat is fris, modern en bovenal gebouwd als festivalhart. Daar is lucht en ruimte voor iedereen en alle smaken. Het personeel is er voor de gasten, en het aantal plekken om je even rustig terug te trekken in je eigen bubbel is voldoende. Last but not least: de restaurants zijn beter. Op twintig treinminuten van Amsterdam.

Le Holland Festival est indispensable et important pour l'ensemble des Pays-Bas

Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat dit jaar een prachteditie was. Ruth Mackenze nam afscheid als directeur en we mogen alleen maar hopen dat haar erfenis behouden blijft. En die erfenis is niet eens de hoge kwaliteit van het aanbod. Nee, sterker nog: ik denk dat het de breedte van het aanbod is. De proms in het Concertgebouw (die daar vooral moeten blijven) zijn daar het beste voorbeeld van. Laagdrempelig, soms op een niveau dat te laag ligt voor de ware muziekaficionado maar perfect is voor de incidentele voorbijganger, en altijd aanstekelijk. Het doet precies wat nodig is: de poorten van die muziektempel opengooien voor een prijs waarvoor je in Amsterdam niet eens een pot Nutella kunt kopen.

Volgend jaar wil ik dus veel meer van dit soort extremen. En graag over de hele randstad verspreid. Kunnen we dat regelen?

Lis ci-dessous tout ce que nous avons écrit sur le Holland Festival de cette année.

'Renouvelle-toi, ou dépéris.' Comment le @hollandfestival donne aux habitués un coup de pied au cul rafraîchissant.

Leçons d'amour et de violence : la musique rayonnante ne parvient pas à déclencher un drame glacial au @hollandfestival.

Gisèle Vienne se produit au @hollandfestival sur la culture rave : 'La violence et l'agression ne sont pas nécessairement négatives.'

Des geeks et des bras de souris au Muziekgebouw. La barre est haute pour les nouveaux patrons du @hollandfestival.

Les Proms du @Hollandfestival sont nombreuses, audacieuses et pleines. De temps en temps, c'est plutôt agréable

Ensemble Hewar et Gurdjieff @Hollandfestival : la musique unit deux peuples en difficulté

Gesualdo au @hollandfestival : un sacré match made in heaven.

À nous d'offrir à la semeuse d'Octavia E. Butler un terrain fertile dans le cadre du @hollandfestival.

L'image coloniale de la femme noire au haut du corps dénudé est réécrite dans Legacy de Nadia Beugré au @HollandFestival.

Dimitris Papaioannou tourne l'héritage de Pina Bausch à son avantage avec Neues Stück 1 Seit sie pour le Tanztheater Wuppertal, Holland Festival #HF2018.

Dimitris Papaioannou tourne l'héritage de Pina Bausch à son avantage avec Neues Stück 1 Seit sie pour le Tanztheater Wuppertal, Holland Festival #HF2018.

Le chorégraphe Arno Schuitemaker se surpasse avec le gossamer The Way You Sound Tonight au @HollandFestival 2018.

Podcast : Les Pays-Bas seraient-ils un jour mûrs pour la science-fiction ? Le @Hollandfestival présente le contexte avec Octavia E. Butler

Fritz Lang vs George Benjamin au @hollandfestival : une mort fraîche et fatiguée.

La panique est contagieuse, le sexe ne l'est pas. À propos de mes heures d'anxiété pendant et après Sex and Anxiety au @hollandfestival.

Une conversation tendue sur l'anxiété et le sexe tôt dimanche matin : Le guide du quatuor à cordes sur le sexe et l'anxiété @HollandFestival.

Hyena de Georg Friedrich Haas : comment Mollena Williams-Haas s'est débarrassée de son addiction à l'alcool #HF18

'Kata' montre au @hollandfestival à quel point un combat pacifique peut être inspirant (compte-rendu).

Le générique de fin de Steve McQueen bourdonne longtemps après

Richters Patterns @Hollandfestival : le feu passe au rouge, le feu passe au vert.

Martin Crimp sur Lessons in Love and Violence au @hollandfestival : 'Le passé est un terrain de jeu, dans lequel je peux m'échapper des informations qui défilent.'

Le chorégraphe Arno Schuitemaker se surpasse avec le gossamer The Way You Sound Tonight au @HollandFestival 2018.

Se toucher les uns les autres est tabou. Anne Nguyen met en scène breakdance et capoeira, hommes vulnérables et jeux vidéo dans Kata @hollandfestival.

Martin Crimp sur Lessons in Love and Violence au @hollandfestival : 'Le passé est un terrain de jeu, dans lequel je peux m'échapper des informations qui défilent.'

Une conversation tendue sur l'anxiété et le sexe tôt dimanche matin : Le guide du quatuor à cordes sur le sexe et l'anxiété @HollandFestival.

Projet Gesualdo au @hollandfestival par De Warme Winkel : 'Nous voulons oindre et fouetter les oreilles' #HF18

Anna Karénine allemande au @hollandfestival en tant que spectacle disco des années 70 : 'Nous étions parfois inquiets de savoir si nous allions trop loin. Mais nous avions toujours la musique.'

Le réalisateur de 'Saigon' (@hollandfestival) recherche les émotions extrêmes : 'Je ne veux plus de distance entre l'histoire et le public.'

'Stadium' au @hollandfestival : rencontre avec le noyau dur des supporters du Racing Club de Lens. Mais alors pour de vrai.

Stef Aerts met en scène le spectacle 3D JR au @hollandfestival : 'Passer de 700 pages de vraie littérature à un texte scénique gérable ne se fait pas tout seul.'

Au Holland Festival, Mackenzie ouvre les portes à une nouvelle avant-garde parmi le public.

 

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais