Aller au contenu

De nouveaux publics pour le théâtre subventionné ? Les Pays-Bas s'y opposent.

Avec deux enfants de 12 ans, je vais à une représentation théâtrale. À une représentation théâtrale étiquetée "représentation pour adultes". Les billets coûtent 25. Réduction pour les étudiants. Réduction pour les CJP. Pas de réduction pour les enfants, pardon, les jeunes, car oui, ces deux enfants de la classe passerelle ont déjà 12 ans.

Is deze voorstelling gemaakt voor kinderen? Nee. Ze is gemaakt voor de nieuwsgierige, open kijker, voor mensen die met de maatschappij bezig zijn. Is deze voorstelling geschikt voor  – nou vooruit – jongeren? Ja. Met een ‘pasje’ had ik eventueel korting kunnen krijgen. Een identiteitsbewijs met de leeftijd erop is niet voldoende.

Un pays culturel ferme ses frontières

Terwijl achter de coulissen tientallen marketeers, cultuurbeleidsmakers, educatieafdelingen, theaterdirecteuren, en, ja, ook theatermakers, wanhopig bedenken hoe je toch nieuw publiek de zalen in krijgt. En hoe we vooral jongeren in de schouwburgen krijgen. En het liefst vrijwillig. Zonder dwang.

Alleen: we bevinden ons in cultuurland. Daar is het niet genoeg om jongere te zijn, een identiteitsbewijs is in cultuurland helaas niet geldig. De staat: uitgeschakeld. Alleen een speciaal pasje geeft je als beoogde doelgroep de permissie om betaalbare toegang tot cultuur te verkrijgen. Uitzondering op deze regel? Nee. Beleid is beleid. (Ik mocht trouwens wel een persoonlijke mail naar info@ sturen om de theaterdirectie over mijn mening te informeren. Op een of andere manier vat ik het woord klantenservice en vraaggericht werken toch anders op.)

Om zo vlak voor de Europese verkiezingen toch een blik over de grenzen te wagen: ik heb een foto bijgevoegd van een Nederlands buurland. Daar staat: scholieren en studenten 7,-. Zo simpel kan het ook. En weet: de scholieren en studenten gaan écht naar het theater. Want dat is een avondje uit. Zeer betaalbaar. Goedkoper dan de bios.

Des mondes séparés

Een oorzaak van dit absurde beleid zou kunnen zijn dat theater- en beleidsmakers geneigd zijn om doelgroepen te scheiden en doelgroepspecifiek te produceren. Waardoor alleen de beoogde uitverkorenen (peuters, volwassenen, kinderen, 55+ enz.) benaderd worden en een VIP-treatment mogen genieten.

Of misschien worden jongeren gewoon onderschat, dat men al bij voorbaat denkt dat zij een bepaald thema, een bepaalde concentratie of een bepaalde lengte niet aankunnen. En dat men ze vervolgens bewust uit de zalen probeert te weren door een prijsdrempel op te werpen.

Of misschien is het een weerspiegeling van een bepaalde Nederlandse opvoedkundig visie. Pas met 18 heb je volgens dat idee misschien pas de rijpheid om naar een theatervoorstelling te gaan met teksten die in de laatste 2000 jaar zijn geschreven.

Cinquante euros

Ik heb de vijftig euro voor die twee pubers betaald. Omdat zij zo graag naar toneel willen. Omdat we veel te lang al niet zijn geweest. Omdat de voorstelling in de kranten vijf sterren kreeg. Ik vertelde wel dat andere teenagers die de voorstelling al hadden gezien, haar een krap zeventje gaven. En dat het een lange zit ging worden. Dat kon mijn twee 12-jarigen niet weerhouden. Zij willen zelf kijken en zelf hun conclusies trekken. En ze hebben er zin in. Ik ook.

Stéphanie Hermes

Après avoir été diplômée du programme de formation des professeurs de théâtre à l'école des arts d'Amsterdam, je suis devenue une créatrice de théâtre polyvalente, innovante et expressive qui met en scène des pièces avec des enfants, des jeunes et des adultes. Au cours de ma semaine de travail, je combine deux emplois. Je suis directeur artistique de Haags Theaterhuis, l'école de théâtre pour adultes de La Haye. Je suis également chef d'équipe du département de participation culturelle chez CultuurSchakel, une organisation de médiation entre les citoyens, les prestataires culturels et les écoles. En 2017, j'ai terminé le programme d'apprentissage Leadership in Culture, développé et mis en œuvre par l'Université d'Utrecht (USBO) et Kennisland en coopération avec HKU et Coaching in Culture.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais