Aller au contenu

Boulevard s'ouvre avec beaucoup d'ambition. Quoi qu'il en soit, ce sera passionnant.

Tu as déjà lu ici messages gratuits. Alors rejoins Culture Press dès maintenant. Nous avons plus de 400 membres fidèles. Des personnes impliquées dans les arts, qui y travaillent, qui définissent des politiques. Des personnes qui apprécient une vision indépendante du journalisme artistique. Tout comme toi.

Rejoins-nous! Pour que Culture Press continue à fonctionner !

Het Theater aan de Parade begint langzaam maar zeker uit te groeien tot de schandvlek van cultuurpolitiek Den Bosch. De verouderde schouwburg heeft te lage plafonds, te veel pluche, asbest en verleden om de Brabantse provinciehoofdstad nog tot eer te kunnen strekken. Viktorien van Hulst, directrice van het inmiddels 35-jarige Theaterfestival Boulevard, maakte zich tijdens haar openingstoespraak op 1 augustus zowaar echt boos. Boos op het gebouw, boos op de zompige procedures, boos op de druk die het gedoe legt op de toekomst van het festival. Want, stel dat de Bossche politiek opeens mocht besluiten het theater te slopen, dan zal het grootste zomerfestival van de zuidelijke Nederlanden zomaar voor een jaar of tien zonder grote zaal komen te staan.

Nog even los van de garantie op budgetoverschrijdingen en tegenvallende exploitatiebudgetten, omdat wethouders de aanbesteding steevast te laag doen, bouwers bij zulke prestigeprojecten het budget altijd verdubbelen en de kunst uiteindelijk voor dat alles betaalt omdat die voor een winstgevende exploitatie moet zorgen.

EHBO

Toch is er alle reden voor feest op het prachtige plein onder de indrukwekkende Sint Jan. Theaterfestival Boulevard is een volwassen kunstenfestival, waarbij ook, of misschien wel juist, het aanbod in de kleine tentjes tussen de horecapaviljoens, opvallend kunstzinnig is. Een eerste blik op het programma biedt opvallend weinig voorstellinkjes die louter bedoeld zijn voor toeschouwers die dankzij zomer en drank hun kritische vermogens hebben afgeschud. Al maakte ik gisteren dan nog wel een nogal vers staaltje doe-maar-wat-toneel met ehbo-ers van de Veenfabriek mee, maar dat zal wellicht nog groeien.

Uit protest tegen het zachte pluche van de schouwburg was voor de openingsvoorstelling in de grote zaal een festivaltribune met kunststof kuipstoeltjes neergezet. Opdat we zouden beseffen dat theater ook gewoon hard werken is, drukte Van Hulst ons op het hart. Dat bleek dubbel waar, want de hellingsgraad van de tribune bleek voor het stuk The Living van NTGent te klein. Daardoor zag je niets van dat deel van het spel dat zich vooraan het toneel afspeelde, en dat bedierf de lol een beetje. Al is het woord ‘lol’ natuurlijk niet echt op zijn plaats voor een theaterstuk dat handelt over zelfmoord.

Keuzevrijheid

De jonge Duitse regisseur Ersan Mondtag, inmiddels bij de oosterburen uitgeroepen tot hype, toont in The Living twee gespiegelde levens, van twee buurvrouwen in genummerde appartementen. Of zijn het twee mogelijkheden van hetzelfde leven? Dat zou ook kunnen, want Mondtag wil met deze live uitgevoerde videokunst iets zeggen over lotsbeschikking en keuzevrijheid. De zelfmoord van de ene vrouw lijkt niet onafwendbaar, maar de manier waarop Mondtag dat aan het einde forceert heeft meer weg van de overdreven well-made slotaflevering van een Netflixserie dan van iets waarover je nog lang kunt doormijmeren. (spoiler alert:) Iets met een baard van Leopold II en een acteur die besluit dat theater maar theater is.

Dit was nog maar dag 1, en zoals elk jaar zal ook deze editie van Boulevard een paar absolute hoogtepunten brengen om pijnlijke missers als The Living goed te maken. Alleen daarom is een festival als dit al de moeite waard. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de manier waarop Boulevard dit jaar allerlei maatschappelijke vraagstukken het theater in sleept en op maandag, voor wie het allemaal even teveel is geworden, een prikkelarme middag organiseert.

Gekuist

Of over die briljante manier waarop de publieksopening werd gered. De geplande act was in verband met de regen komen te vervallen. In plaats daarvan werd een clubje dansers van hun hotelbed gelicht wier dans eigenlijk bedoeld was voor een oh-la-la-momentje later op de avond. Nu, voor een publiek van kinderen en bejaarden op de eerste rij, deden ze een keurig gekuiste versie, die zomaar op facebook zou kunnen.

Zulk aanpassingsvermogen.  Daarvoor moet je echt in Den Bosch wezen.

Bon à savoir Bon à savoir
Theaterfestival Boulevard in Den Bosch duurt nog tot en met 11 augustus. Informations.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais