Aller au contenu

Vin blanc et douleur noire au boulevard du festival de théâtre finement diversifié.

Tu as déjà lu ici messages gratuits. Alors rejoins Culture Press dès maintenant. Nous avons plus de 400 membres fidèles. Des personnes impliquées dans les arts, qui y travaillent, qui définissent des politiques. Des personnes qui apprécient une vision indépendante du journalisme artistique. Tout comme toi.

Rejoins-nous! Pour que Culture Press continue à fonctionner !

Een van de voordelen van de voortschrijdende ontkerkelijking is dat er op steeds meer plekken mooie gebouwen leeg komen te staan. Met die gebouwen kun je dingen doen. Met kunst bijvoorbeeld. Studio Orka uit België heeft deze week in Vught dus iets heel moois gedaan in de Mariakerk. Het leegstaande neoromaanse gebouw hebben ze veranderd in, jawel, een leegstaande kerk. In die kerk heeft de dorpsvondeling zijn eigen universum gebouwd. Dat halsbrekende bouwsel vormt een prachtig decor voor een heel lief stuk oervlaaams volkstoneel, zoals alleen Belgen dat nog kunnen maken. Of durven maken.

Na eerdere diep ontroerende successen als Chasse Patate, twee jaar geleden in een weiland onder Den Bosch, hoeven de lui van Orka geen moeite meer te doen om hun voorstellingen uit te verkopen. En terecht: de busladingen toeschouwers komen niet van een koude kermis thuis.

Divers

Nu is dat stuk, Craquelé, niet heel erg ‘divers’ qua kleurigheid van de cast, zullen we maar zeggen. Maar dat is niet erg. Sterker nog: juist omdat dit gezelschap op een festival als Boulevard staat, draagt het bij aan de diversiteit van het aanbod dat verder zo gevarieerd is als maar kan. Immers, net zo lang als de rij voor Studio Orka elke dag is, waren de rijen voor de twee avonden dat Sadettin Kirmiziyuz met zijn hitvoorstelling Citizen K in het Boulevardtheater stond.

Deze ruim anderhalf uur durende, briljant getoonzette, schreeuw van machteloze woede over de verscheurdheid van een in Zutphen geboren en getogen kind van in Turkije geboren ouders zou eigenlijk nog een jaartje langer op tournee moeten. Meer mensen moeten dit meemaken. Omdat je na die voorstelling nog net weer iets beter snapt waarom ook goedbedoelde multicultitalk zo totaal verkeerd kan aankomen bij iemand die niet als witmens in een witte samenleving is opgegroeid.

Acier

Een tent verder kreeg ik een heel ander uiterste van het diversiteitsgebeuren mee bij de ‘spoken word’-artiesten van ‘Mensen zeggen dingen’. Ik maakte kennis met maatschappelijke doodsangst van Isa Altink, de drankzucht van Mahat Arab en de diepbronzen stem van Marlon Penn. Vooral die laatste wist me te raken. Hij klinkt even Gronings warm als Ede Staal, terwijl hij eruit ziet als Bill Withers en ook die perfect kan coveren. Dat veroorzaakt een heel prettige kortsluiting in hoofd en hart.

Kortsluiting is er ook bij het beeld dat we hebben van wat elitair is, en wat niet. Ik ving een flard op van de discussies die Theaterfestival Boulevard organiseert in de foyers van Theater aan de Parade. Over elite ging het, en een van de deskundigen was vrij overtuigend in haar statement dat juist festivals met ongemakkelijke stoeltjes en warme tentjes gelden als elitair, in tegenstelling tot het rode pluche van een ouderwets theater. De bewoner van de nog niet gegentrificeerde volkswijk ziet volgens haar de opgetutte bontjas met dikke BMW niet als elite.

Elite, dat is tegenwoordig de millennial die zijn zuurverdiende Thuisbezorgd.nl centjes spendeert aan een glaasje verdejo in de wijnbar van Boulevard. Dat je het maar weet.

Die verdejo is overigens heel goed te doen.

Bon à savoir Bon à savoir
Theaterfestival Boulevard in den Bosch duurt nog tot en met 11 augustus. Informations.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais