Aller au contenu

Le revers de la médaille de la pratique équitable : le Kunstenbond en rupture impossible après la "relance" du Centre des arts d'Utrecht.

‘Schrijnend om te zien hoe een gebrek aan daadkracht, duidelijkheid en leiderschap – zowel bij de gemeente Utrecht als de directie van het UCK – kon leiden tot een gespletenheid en zelfs breuk onder medewerkers.’ Karin Boelhouwer van de Kunstenbond zit ermee, en ze heeft een punt. 

Le Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK) ging onlangs officieel failliet. Een groot deel van het personeel (zzp en freelance) heeft zich inmiddels hernomen en werkt door als eigen bedrijf, met subsidie van de gemeente en in hetzelfde gebouw, maar zonder bescherming van het oude UCK. De verse en oude ZZP’ers vinden het heerlijk, de werknemers in loondienst die zonder afvloeiingsregeling op straat staan zijn woedend. 

Coupable

In zo’n situatie is het altijd fijn om een schuldige aan te wijzen, en meestal zit die bij de juichende partij. Die juichende partij, dat zijn niet alleen de doorstartende werkers die nu eigen baas zijn. De Gemeente Utrecht, die al een jaar of 15 af wilde van het topzware instituut, is ook aan het juichen.  De Kunstenbond, die niet alleen de belangen van werknemers moet behartigen, maar ook die van de almaar uitdijende groep zzp’ers in de kunst, kan nu niet één vuist maken. Ze moeten meejuichen met de zzp’ers, en actievoeren met de loondienstmensen. 

Natuurlijk heeft de Kunstenbond een punt als die stelt dat het faillissement van het UCK, gevolgd door de doorstart als zzp-cluster, een fraai staaltje van machtsmisbruik is van de lokale overheid. Er zou, zoals Boelhouwer terecht opmerkt, sprake kunnen zijn van ‘Overgang van Onderneming‘ en dat betekent dat de nieuwe stichtingen die de zzp’ers hebben opgericht, de verplichtingen van de voorganger onverkort moeten overnemen. Dat betekent dat die stichtingen, net begonnen, meteen weer een faillissement kunnen aanvragen. Als de Kunstenbond tenminste besluit naar de rechter te stappen. 

Le grand capital

Maar het UCK is niet Hudsons Bay, en het grootkapitaal is in geen velden of wegen te bekennen. Voor deze constructie hebben de doorstartende theater- en kunstdocenten zelf gekozen. In iets mindere mate geldt dat voor de oudere muziekdocenten, want zij zijn het die met een semi-ambtenarencontract eind jaren negentig overgingen van de gemeentelijke muziekschool naar het gesubsidieerde UCK. Hun erfenis en zekerheid is door het faillissement op straat gegooid: zij worden het hardst getroffen, en waren ook degenen die het voor de inderdaad niet al te slagvaardige UCK-directie moeilijk maakten om knopen door te hakken. 

Het dilemma voor de Kunstenbond is dus duidelijk: ga je voor je traditionele achterban, maak je erg veel vijanden in je nieuwe achterban. Het probleem voor de opstellers van de fair practice code is hiermee ook gelijk duidelijk: als een zzp’er in de kunst het gevoel heeft dat zij vooruitgaat door een maatregel die wellicht niet helemaal fair is, zal die daar geen probleem van maken. Dan gelden de regels van de handel en de markt en regeert het neoliberalisme. Iedereen arm met de (fictieve) mogelijkheid voor de enkeling om heel erg rijk te worden. We zijn er fel op tegen maar zitten er ook allemaal in gevangen. And boy do we love it!

Ik zou in deze tijd geen vakbondsleider willen zijn. 

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais