Aller au contenu

Boréal au sommet : nos posts les plus lus de 2019 !

Een week voor het einde van 2019 staat het ledental van Cultuurpers op bijna 150. Precies een jaar geleden was dat nog 40. Een groei van meer dan 300 procent is best wel bijzonder. We hebben dus aangetoond dat we er voor een sterk groeiende groep beslissers in de culturele sector toe doen. Zo goed dat ze graag bijdragen aan de instandhouding van het Cultureel Persbureau, dat op 1 januari 2010 officieel van start ging. Toen kregen we subsidie, om een verdienmodel te ontwikkelen. Dat lukte. Maar toen veranderde de wereld. Onze subsidie werd, samen met de basis van ons verdienmodel, in 2012 van de rijksbegroting geschrapt: de zware cultuurjaren onder de VVD waren begonnen.

Net als veel andere organisaties in de sector zijn we na het einde van de overheidsfinanciering moedig doorgegaan. Op eigen kosten (en die van onze levenspartners) en dankzij een paar samenwerkingspartners die net als wij bleven geloven in de noodzaak van een onafhankelijk journalistiek platform in de cultuursector. Over de ups en downs sindsdien komt als het goed  is nog een leerzaam boek uit.

A bas le mur !

Feit blijft dat de groei in 2019 geheel te danken is aan het definitief kiezen voor  journalistieke kwaliteit en het slopen van de betaalmuur. Tot begin 2019 hadden we immers een ‘blendle’-knop, wat betekende dat iedereen die een stuk van ons wilde lezen eerst een of meer dubbeltjes moest dokken en dan pas door mocht. Hoogst irritant, en het leverde ook nog eens veel te weinig op om al die irritatie bij jullie, onze lezers, te rechtvaardigen.

Sinds het einde van die betaalmuur draaien we daarom volledig op lidmaatschap en donaties, en daarmee gaat het steeds beter. Niet alleen de auteurs zelf, maar ook de lezers ervaren hierdoor een duidelijke band, en bovendien hoeven we niet te gaan voor het in internettijden zo verfoeide ‘clickbait’: van clicks kunnen we immers niet leven, van lezers die rechtstreeks hun waardering uitdrukken in een donatie wel.

Le top 5 (les mieux vus).

En wat zijn dan de hits van 2019? We brengen je de Top 5, waarbij de bezoekcijfers allemaal flink boven de duizend, en aan de top zelfs richting de 3000 lagen:

Baudet veut la renaissance d'une civilisation. Il s'agit seulement de savoir laquelle. (Mais en fait, nous le savons déjà)

Le président de la commission consultative du Conseil de la culture se retire : "Plus personne ne contrôle les musées publics".

Nouveau plan artistique cabinet-Rutte III : 25 millions de moins pour les arts. (Mais plus d'artistes heureux)

Personne dans l'art n'a proposé de plan B. (Pourquoi le chaos actuel a été causé par les lobbyistes).  

Tout le pouvoir à la ville ! L'avis du Conseil de la culture disséqué en 9 opportunités et 10 menaces.

Les cinq premiers (les plus donnés).

De donatiemogelijkheid is echt actief geworden in de tweede helft van 2019. Veel van ‘hits’ uit dit jaar deden daar dus nog niet aan mee. Toch blijkt een interessant fenomeen: hoe persoonlijker en uitgesprokener het het artikel, hoe guller de giften. De donatie die lezers doen onderaan een artikel gaat rechtstreeks naar de auteur van dat artikel. De grootste donaties, soms meer dan 200 euro, werden gedaan via de algemene donatieknop op de website. Van dat bedrag kan de site worden gefinancierd en kunnen we op termijn meer zelfstandige opdrachten uitzetten.

Lazarus en avant-première néerlandaise : c'est la Saint-Valentin !

'Pas mal d'ex-croyants ont jeté le bébé avec l'eau du bain : la musique, les rituels, la langue.' Le compositeur Daan Manneke fête ses 80 ans.

Le revers de la médaille de la pratique équitable : le Kunstenbond en rupture impossible après la "relance" du Centre des arts d'Utrecht.

Si personne ne propose de plan B... 

L'esprit du temps et le hasard ne peuvent pas être saisis par un algorithme. Pourquoi un robot ne doit pas remplacer le programmateur musical.

Het gemiddelde donatiebedrag ligt overigens boven de 10 euro per gift. In totaal ontvingen we meer dan 1000 euro aan donaties. We danken de lezers voor hun gulheid!

Voor 2020 hopen we dat het nieuwe decennium start met nog meer leden, en nog meer donaties.  Als lezer maak je het verschil. Op naar de 1000!

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais