Aller au contenu

Conseil cinéma de la semaine : L'appât, un intrigant début en noir et blanc, est présenté en ligne à Cineville.

Is zwart-wit in de film aan een kleine comeback bezig? Je zou het bijna denken. Van het veelbekroonde Parasite verscheen een zwartwit-versie. Veel filmliefhebbers genoten inmiddels ook van het bizarre, maar indrukwekkende The Lighthouse, waarin zwart-wit helpt om het drama boven de realiteit uit te tillen.

Nu dan Bait. Door de Brit Mark Jenkin zelfs geschoten met een antieke Bolex 16mm camera, op gruizige zwartwitfilm waarbij krassen en andere beschadigingen niet zijn weggepoetst. Zo betoont hij niet alleen eer aan een verloren gegane manier van filmen, maar geeft hij dit drama rond een voormalig vissersdorp dat een toeristenbestemming is geworden een bijzondere lading.

L'entêtement couvé

Onder de in de wacht gesleepte prijzen is onder meer de Britse BAFTA-Award voor beste debuut. Na de première vorig jaar op de Berlinale ontpopte Bait zich als een kleine festivalhit, maar bracht het in Nederland niet verder dan enkele incidentele vertoningen. Wie nieuwsgierig is geworden kan nu terecht bij Cineville. Bait is hier niet ondertiteld, maar dat zal geen groot bezwaar zijn. Ter versterking van de filmbeleving organiseert Cineville sinds kort ook wekelijks een zogenaamde Viewing Party. Film met live nagesprek met de maker. Dinsdagavond zien we dan wat de uit Cornwall afkomstige Jenkins over zijn tegelijkertijd actuele en tijdloze experiment Bait heeft te vertellen.

Bait speelt zich af aan de kust van Cornwall, waar Martin (Edward Rowe) met norse koppigheid probeert vol te houden dat hij een visser is. Een visser zonder boot. Die gebruikt zijn broer Steven (Giles King) namelijk om verveeld kijkende toeristen uit Londen te vermaken met korte tripjes van 30 minuten. Intussen repareert Martin de netten die hij vanaf de kust in het water gooit om een paar zeebaarzen of hopelijk kreeften te verschalken. Die hij voor woekerprijzen aan de nieuwkomers weet te slijten. ‘Boot’, staat er op het roestige blik waarin hij de biljetten van 10 pond en meer verzamelt. Zijn neef helpt hem graag. Toch is hij ook niet ongevoelig voor een meisje dat een van de huurders van Martins oude huis is.

Le pouvoir de l'image

Genoeg stof voor explosieve ontwikkelingen, maar minstens zo overtuigend is de suggestieve manier waarop Jenkin de onderhuidse spanning tussen die twee werelden neerzet. Veel close-ups, uiterst beknopte dialogen en beeldende parallelmontages waarin bijvoorbeeld wijnglazen contrasteren met vissenkoppen. Het helpt allemaal mee om een eigentijds thema rond traditie en opgedrongen verandering ook een universeel karakter te geven.

Het onderwerp is op het eerste gezicht een tamelijk voor de hand liggende vertegenwoordiger van het vertrouwde Britse sociaal realisme. Nostalgie lijkt een belangrijk trefwoord, dat zowel op het verhaal als op de filmstijl kan slaan. Maar al snel zien we dat Jenkin niets romantiseert, eerder de wrange kant laat zien. En de beelden en stijl mogen dan herinneringen aan de cinema van weleer oproepen, hij weet ook de kracht ervan doeltreffend toe te passen. Zodat Bait tegelijkertijd ouderwets en nieuw, klassiek en actueel voelt.

Het intrigerende is dat ook bij Jenkin de keuze voor een soms bijna primitief zwart-wit het realisme een soort verdieping geeft. Alsof je op een beklemmende manier de belevingswereld van de personages binnengetrokken wordt. Zwart-wit maakt het intenser. En of hij zich daarbij, zoals ik vermoed, door de grootmeesters van pakweg honderd jaar geleden heeft laten inspireren vernemen we hopelijk dinsdagavond.

Bon à savoir Bon à savoir
Bait is voor houders van een Cinevillepas online te zien bij Vitamine Cineville. De Viewing Party is op dinsdag 7 april. Inloop om 20:00 uur, film 20:15, Q&A met Mark Jenkin om 22:00 uur. Ga daarvoor naar op.cineville.nl/ytlive2 ou op.cineville.nl/fblive

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais