Aller au contenu

'Réunir tous les lieux de spectacle d'Amersfoort au sein d'un même groupe de gestion.' Bernard van Gellekom a une vision peu orthodoxe de la survie culturelle à l'époque de Corona.

‘Als je in een zaal waar normaal 600 mensen kunnen, nog maar een kwart, of zelfs minder kwijt kunt, dan worden de kaartjes wel heel erg duur, omdat je kosten niet veranderen. Dan gaat mijn volkse hart toch weer kloppen: moeten we zoiets elitairs wel willen?’ Bernard van Gellekom is een belangrijke figuur in de Amersfoortse popscene. In zijn woning annex bedrijfspand aan de rand van het Amersfoortse Soesterkwartier heeft hij ruimte geschapen voor bands en DJ’s om in alle vrijheid te kunnen werken. De Coronacrisis bracht daar op 12 maart 2020 opeens verandering in.

Voor Van Gellekom was dit niet de eerste klap. Toen de vorige ‘banken’crisis uitbrak ging zijn bedrijf bijna failliet. Omdat hij niet bij de pakken neer kan zitten startte hij naast zijn marketingwerk iets nieuws op, en dat is naast een lokaal platform ook een deel in het bedrijfspand voor al die bandjes geworden, wat nu zo’n succes is geworden. Tot 12 maart, tenminste.

Mafia

Ook nu probeert hij vooruit te denken. Wat als de anderhalvemetersamenleving hier voor langere tijd blijft? ‘Ik zie dan een luxe setting voor me uit die maffiafilms van de jaren dertig. Luxe tafeltjes met dure drankjes. Een concert moet dan misschien wel in drie shifts, zodat je met drie keer spelen op een avond toch nog genoeg publiek hebt. Streamen kan ook, maar voor muzikanten, en toneelspelers natuurlijk ook: als je voor een lege zaal speelt, dan is dat niet echt fijn. De zaal in springen om even los te gaan met je publiek, dat is echt een onmogelijkheid geworden.

Ik heb daar echt pijn van. De basisinstellingen kunnen misschien nog wel iets regelen, maar een club als Pitchers, met vier meter breedte, die kan wel sluiten.’ De hele livemuziekscene is ontwricht, maar Van Gellekom heeft een plan. Daarover vertelt hij in onze podcast, een samenwerking tussen De Stadsbron en Cultuurpers.

‘Nu staan veel theaters overdag leeg. Daar heb ik een probleem mee. Ik heb een plan gedropt in het stadhuis. Ik zou heel graag zien dat clubs als Per Expressie, FCG of wij, FCA, gaan werken als een soort productiehuizen. Net als bij de sport moeten de zalen, de ruimtes en andere faciliteiten onder een beheergroep vallen. Ook Schouwburg De Flint wordt dan meer een productiebedrijf, dat een zaal in de Flint kan gebruiken, maar ook een zaal bij Fluor. We hebben ook Holland Opera: die staat voor 80 procent leeg, terwijl het een prachtige ruimte is. Dan moet productiehuis FLUOR gewoon die ruimte kunnen gebruiken. Zo kun je de overhead, het beheer, de administratie allemaal overdoen aan een facilitair bedrijf. Een beetje zoals dat gebeurt bij de sport, waar de SRO dat regelt.’
Het plan gonst inmiddels rond in het Amersfoortse. De komende tijd houden we u op de hoogte van de reacties, en de (on)mogelijkheden die anderen zien.

Bon à savoir Bon à savoir
Meer op de site van Le printemps de la ville

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais