Aller au contenu

Au Royaume-Uni, un énorme exode des travailleurs indépendants du secteur culturel se profile. Et ici ?

Dat ze in Groot Brittannië vorige maand met een steunpakket van anderhalf miljard voor de kunsten kwamen, leek even heel goed nieuws. Voor een land met bijna 67 miljoen inwoners is zo’n reddingspakket, dat ook nog eens voor driekwart uit leningen en voorschotten bestaat, verhoudingsgewijs veel kleiner dan wat er in Nederland aan steun voor de kunsten is. Hoe graag we ook roepen dat het over de grens veel beter geregeld is.

Voor zzp’ers is het in het extreem liberale Groot Brittannië helemaal erg. Geen echte bijstand, geen inkomensaanvulling, niks. Inmiddels is ook daar onderzocht wat de gevolgen zijn voor de vrije werkers in de kunsten, en die gevolgen zijn, zacht uitgedrukt, desastreus. En al helemaal voor zzp’ers uit culturele minderheden. We sommen even wat resultaten op:

  • 49% van de werkers met een handicap komt niet in aanmerking voor overheidssteun;
  • Slechts 8 procent van  de mensen, die net aan hun carrière beginnen en afgestudeerden van opleidingen komt in aanmerking voor ondersteuning;
  • 95,5 procent van alle freelancers kan geen beroep doen op de diverse fondsen omdat het hun aan voldoende organisatiegraad ontbreekt.
  • De grootste schade valt buiten het rijke zuiden van Engeland, vooral Londen lijkt redelijk buiten schot te blijven.
  • Bijna de helft van de managers die zich rekenen tot mensen van kleur geeft aan de theatersector te gaan verlaten. (Bron: The Stage)

Nederland heeft het mogelijk iets beter voor elkaar, maar een onderzoek van deze omvang heeft hier nog niet plaatsgevonden sinds de uitbraak van de pandemie, die vooral in de theatersector genadeloos toeslaat.

Ondertussen maakt men zich in Brexitland ook zorgen over de doorgifte van de steun aan de echte werkers. Wanneer er ook, zoals aangekondigd, een steunpakket komt voor de commerciële producenten, is het volgens de onderzoekers niet gegarandeerd dat die fondsen ook terechtkomen bij de zzp’ers.

Dat is iets wat we hier ook in de gaten moeten houden, nu dankzij 150 procent belastingaftrek voor de gevers, een gulle loterij, enkele fondsen en een matching door het ministerie van cultuur, de musicals Lazarus en Tina weer kunnen gaan spelen in een coronaproof setting.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais