Aller au contenu

DEUX JOURS FANTASTIQUES

Het stadsdichterschap van Utrecht ligt al bijna tien jaar achter me – ik deed het officieel van 2009 tot 2011. Toen werd de functie overgenomen door het Utrechts Stadsdichtersgilde, waarbij elke Utrechtse dichter die zich geroepen voelt én twee dichtbundels bij een landelijke uitgever heeft uitgebracht, zich kan aansluiten.

Bij zo’n gilde kun je voors en tegens opwerpen, en dat gebeurt dan ook eens in de paar jaar. Maar Utrecht blijft in ieder geval bespaard wat Haarlem eind vorige week over zichzelf afriep door Darryl Danchelo Osenga, als rapper bekend onder de naam Insayno, als stadsdichter te kiezen uit een stuk of vijftig gegadigden.

Insayno is twee dagen stadsdichter geweest – je denkt onwillekeurig aan die reclame waarin een uitzendkracht op zijn grootse afscheidsfeest zegt: ‘Het waren twee fantastische dagen’ – en boekte daarmee waarschijnlijk een record als kortst zittende stadsdichter in de geschiedenis, met één stadsgedicht op zijn naam (‘zusje van de hoofdstad’).

Wat was het probleem? Insayno heeft de afgelopen zeven jaar een controversieel imago opgebouwd waar je als rapper waarschijnlijk beter mee wegkomt dan als stadsdichter: op de foto gaan met een AK47, antisemitische tweets plaatsen, de Holocaust bagatelliseren in een raptekst, gearresteerd worden voor opruiing…

Je kunt je afvragen waarom iemand als Insayno de functie eigenlijk ambieerde. Je kunt je eveneens afvragen waarom ze in Haarlem iemand met zo’n CV als officiële stadsdichter wilden hebben. Maar je kunt je ook en vooral afvragen waarom Haarlem hem na twee dagen laat vallen. Ik heb een vrij aardig beeld van wat er in Nederland aan stadsdichters rondloopt: het is over het algemeen een hagelwit gezelschap van overwegend vriendelijke mensen waar geen verkeerde mening uitkomt en die je zonder probleem een nieuwjaarsborrel, boekpresentatie of opening van een brug of winkelcentrum kunt laten opluisteren. Wat meer diversiteit zou wel eens gezond zijn. Wat minder mainstream ook.

Toch denk ik dat ze Insayno in Haarlem nooit op het schild hadden moeten hijsen. Dat vind ik vooral omdat hij geen dichter is, maar rapper. Ja, het is allebei woordkunst en nee, het een is niet ‘beter’, ‘hoger’ of ‘belangrijker’ dan het andere. Maar het zijn wel echt verschillende culturen, wat het beste tot uiting komt in Insayno’s imago. Ik geloof geen donder van wat hij allemaal aan verwerpelijke onzin heeft uitgekraamd, zoals ik ook geen donder geloof van zijn dichterschap. Maar wat iedereen verder ook van Insayno mag vinden en hoezeer hij er zelf ook op heeft aangestuurd om op te vallen: het is iemand die als rapper wel degelijk iets kan. Luister maar op Spotify. Had het hem laten doen, als stadsrapper, of had het hem niet gevraagd – maar als Insayno deze gang van zaken zelf bestempelt als ‘karaktermoord’, heeft hij niet volkomen ongelijk. Al zou je ook kunnen zeggen dat hem vooral niet wordt toegestaan om uit de rups van zijn oude imago te veranderen in een stadsvlinder.

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais