Aller au contenu

Apportez ces salles pleines à craquer

Voor het eerst in bijna een jaar heb ik zin om weer naar het theater te gaan.  Ik sta te trappelen, straks, als de zalen weer vol zijn. Dat is te danken aan de bulletin d'information van deze site die ik gisteren in mijn mailbox ontving.

Tot nu toe zag ik een terugkeer naar een volle theaterzaal niet zitten. Bang voor het virus, te veel mensen bij elkaar, te weinig afstand, te weinig beenruimte, gehoest en gekuch.

Maar in zijn nieuwsbrief schetst Wijbrand Schaap een toekomst waardoor voor mij de (theater)zon weer ging schijnen. Hij schrijft de oude theaters vaarwel en verwelkomt de kleinschaligheid, bij voorkeur in de buitenlucht. ‘Het zwaartepunt van het seizoen gaat definitief naar de zomer en binnenconcerten en -voorstellingen zullen in een meer salonachtige setting plaats gaan vinden.’

gimOp hetzelfde moment was mijn vrees voor de volle zalen voorbij.

Les nobles français battus et poudrés

Niet dat ik het met Schaap eens ben. Ik denk dat mensen nog steeds het liefst in het najaar, de winter en het vroege voorjaar naar het theater zullen gaan. Simpelweg omdat er dan buiten niets te doen is. Geen fietstochtje, wandeling of lekker werken in de tuin. En theaterbezoek in het donker heeft nu eenmaal iets magisch.

Ook over de ‘salonachtige’ setting heb ik zo m’n twijfels. Misschien ligt het aan de formulering, maar dan zie ik bepruikte en bepoederde Franse edelen voor me die een stijf dansje wagen.

Le luxe que je connais déjà au cinéma

Mijn volle theaterzaal ziet er – terwijl het buiten donker is – heel anders uit, maar breekt tegelijkertijd wel radicaal met het verleden. Wat dat betreft is Schaap op de goede weg.  Gebrek aan beenruimte, geschuifel om je krakerige stoel te bereiken en rijen voor het pauzedrankje zijn definitief voorbij.

In het theater van de toekomst leun ik behaaglijk achterover in mijn fauteuil, terwijl op het podium acteurs, actrices en/of muzikanten zich in het zweet werken. Ik neem een slok uit mijn drankje dat naast m’n brede armleuning staat en druk op het knopje om mijn benen iets omhoog te bewegen, zodat ik nog wat comfortabeler zit.

Naar het theater gaan wordt het nieuwe filmbezoek. Ik geniet van de toneelvoorstelling of het klassieke concert met de luxe die ik nu al in de bioscoop ervaar.

Dankzij mijn testbewijs en de uitstekende ventilatie blijft het virus buiten de deur. Sowieso wordt iedereen die hoest of kucht onopvallend de zaal uitgezet.

Volle zalen: ik ben er helemaal klaar voor. Het is nog even wachten tot de deuren open mogen en de theaters zijn verbouwd. Dan kan de voorstelling weer beginnen.

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais