Il est toujours agréable de savoir que quelqu'un vous attend. Les entreprises qui proposent des choses rares, les fonctionnaires qui ont des timbres très recherchés à apposer, tous doivent leur bonheur et leurs revenus aux personnes qui acceptent de les attendre. L'attente elle-même, bien sûr, est aussi quelque chose autour de laquelle tu peux construire une vie. Il y a des gens dont le mariage sombrerait s'ils n'avaient pas leur heure quotidienne d'embouteillage à l'heure de pointe du soir comme période de refroidissement entre le travail et la maison.
Marleen Scholten is een begenadigd actrice, en nu ook een bekroond toneelauteur. In Milaan, waar ze inmiddels de Italiaanse divisie van de internationaal opererende acteursgroep Wunderbaum vormt, won ze een toneelschrijfprijs voor haar tekst La Codista, gebaseerd op het levensverhaal van een man die van het namens anderen in de rij staan zijn werk maakte. De monoloog is nu te zien in het Holland Festival, en het is een aangenaam uurtje lichte vervreemding.
Confiance
De ‘rijstaander’ die Scholten speelt, gedijt bij de bureaucratie die in Italië nog net wat meer tot volkskunst is verheven dan hier, waar het nodeloos wachten tot je de verkeerde papieren bij je blijkt te hebben vooral weggelegd is voor mensen die van buiten komen. Ze vertelt hoe het na de kredietcrisis een beroep werd dat ze voor zichzelf schiep, en hoe dat werk inmiddels door vele honderden Italianen beoefend wordt. Dit is allemaal gebaseerd op de realiteit, waarin de echte uitvinder van het rijstaan ook regels opstelde voor de beroepsgroep, die vooral gaan over vertrouwen.
De vrouw die Marleen Scholten neerzet, doet haar best dat vertrouwen gestand te doen, maar iets in haar toon, houding en gestiek vertelt je dat ze daar best veel moeite mee heeft. Het is een subtiele onderlaag in het stuk, die het wachten op de climax draaglijk maakt.
Wat die climax is, is niet leuk om weg te geven. Hier volstaat te zeggen dat de wereld door al dat wachten en al dat vertrouwen mogelijk niet echt veiliger wordt.