Aller au contenu

L'atelier théâtre de Diepenheim miné par les "règles et les codes". Et Corona .

Er is opschudding in de wereld van het circus en openluchttheater, nu een belangrijke werkplaats annex festival in het beroemde kunstenaarsstadje Diepenheim zijn directie verliest. Ruth Semmekrot, sinds 2013 directeur van Kunsten op Straat Overijssel, legde afgelopen vrijdag plotseling haar functie neer. In een verklaring op Facebook stelde ze: ‘Ik heb gestreden. De bestuurlijke en politieke dynamiek waar ik in terecht ben gekomen in combinatie met de Corona-gevolgen, hebben me doen besluiten om te stoppen. Mijn gezondheid gaat voor. En daar ben ik zelf verantwoordelijk voor.’

Wat is er aan de hand? Aan de telefoon vertelt Semmekrot dat de plannen die ze had ontwikkeld om met Kunsten op Straat, en de daaronder ressorterende Werkplaats Diepenheim een grote professionaliseringsslag te maken zijn gestuit op regeltjes, waarvan er in Overijssel net wat meer zijn dan in Drenthe. De ambitieuze werkplaats Heimland, met een festival dat in Diepenheim sinds 2018 elk jaar de producties van internationale makers presenteert die zijn gemaakt in de eigen werkplaats in het dorp, is nu waarschijnlijk verleden tijd.

Des raisons terribles

Semmekrot vertelt: ‘Heimland was tot nu toe heel succesvol, en we hebben zelfs een ruimte opgehoogd om ook circustheater te kunnen ontwikkelen. We zijn al heel lang bezig om gelden binnen te halen. De kaalslag van Zijlstra is nog steeds voelbaar. En dan is het ook nog Corona.’

‘Twee aanvragen voor subsidie zijn om vreselijke redenen afgewezen. In de regio Twente was een subsidieronde in het kader van broedplaatsen creatieve industrie. Daar was veel animo voor, maar ze hebben niet echt inhoudelijk of op kwaliteit geselecteerd. Er waren minimale voorwaarden waaraan je moest voldoen, en de subsidies werden toegewezen door loting. Wij waren nummer acht en bij nummer vier was het geld al op. En dan gaat het geld naar een klompenmuseum en een carnavalsvereniging, terwijl hier een waanzinnige locatie is waarin door provincie en gemeente miljoenen in zijn geïnvesteerd.’

Code SBI

Ook op een ander front liep het mis. Er kwam vanuit de provincie geld beschikbaar voor de versterking van het maakklimaat in Overijssel. Semmekrot wilde met de nieuwe stichting Heimland steun aanvragen, maar die was nog niet opgericht, om een andere praktische reden. ‘Als we dat namelijk hadden gedaan zouden we niet meer in aanmerking komen voor de tegemoetkoming vaste lasten (TVL) vanwege Corona. Dan zouden we namelijk een nieuwe organisatie zijn. Het Coronageld hadden we hard nodig, en het was het risico niet waard om vanwege een mogelijke subsidie van Podiumkunsten de ‘sbi-code’ te veranderen. Zouden we de subsidie niet krijgen, hadden we ook geen coronageld meer.’

Een Catch 22, zo blijkt: ‘Daardoor is onze aanvraag bij de provincie niet eens in behandeling genomen, omdat we geen juiste sbi-code hadden. Een beroep op de hardheidsclausule werd vervolgens afgewezen, waardoor we nu met lege handen staan. Deze werkplaats draaide tot n u toe op projectsubsidies, waardoor ik en mijn collega op kantoor al anderhalf jaar niet betaald worden. Tot 1 oktober hebben we van de de TOZO kunnen leven. Ik kan dit nu niet meer volhouden.’

Vacances

Andere inkomsten zijn ook nog niet op peil. Ze vertelt hoe de heropening van het buitenseizoen de afgelopen zomer niet de gehoopte toestroom van publiek bracht: ‘We kwamen erachter dat mensen er nog helemaal niet aan toe waren om weer naar voorstellingen te gaan. Ze waren óf met hun vakantie bezig, naar het buitenland, óf ze hadden hun leven anders ingericht. Collega’s ervoeren hetzelfde. Dat heeft heel veel energie gekost om met 20 voorstellingen maar 30, 40 mensen in de zaal te hebben. Het theaterbezoek is nog steeds niet op niveau, en dan krijgen we ook nog meer coronamaatregelen.’

Het is een somber verhaal, maar Semmekrot wanhoopt niet over haar eigen leven: ‘Ik ben zzp’er met een ruime ervaring in management en communicatie, dus ik kan zo weer projecten doen, maar buiten de kunstsector, Daar liggen de tarieven ook wat hoger, dus er valt meer te verdienen. Zo simpel is het.’

Het bestuur beraadt zich nu op de vraag of Heimland volgend jaar doorgaat.

Étiquettes :

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais