Aller au contenu

Sami Yusuf fait salle comble au Concertgebouw avec un spectacle de musique cinématographique

Het is nogal wat, wat Sami Yusuf meeneemt op het podium: zijn eigen begeleidingsgroep van doorgewinterde profs, de hemelse stemmen van Cappella Amsterdam en de traditioneel mediterrane klanken van het Amsterdams Andalusisch Orkest. Samen levert dat een geluidservaring op die beweegt van kalme vijvers met een klaterend fonteintje, tot droge steppenwind, woeste baren en overdonderend gebergte. Er kan moeiteloos een film gemaakt worden waarin de muziek van Sami Yusuf de hoofdrol speelt.

Op 6 juni, in een tot de nok gevuld Concertgebouw, ging Yusuf’s nieuwste werk eindelijk live in première, nadat  het eerder, in 2020, wegens Corona beperkt bleef tot een enkele opname, gemaakt door alle muzikanten in de isolatie van hun eigen studio. Die opname, diep ontroerend, nog steeds, werd inmiddels meer dan een half miljoen keer bekeken. Van die honderdduizenden kijkers kwamen er dus vele honderden naar Amsterdam om het nu in het echt mee te maken. Het Holland Festival kreeg reserveringen binnen uit minstens 45 landen, zo ver rijkt de roem van deze Britse componist en zanger, met roots in Azerbeidzjan.

Van hoofddoek tot dik in de lak gezette influencer, van bejaard tot jong en in nogal wat kleuren van de regenboog oogde de publieksruimte van het Concertgebouw als een feest van culturele verbroedering, precies zoals de titel van het nieuwe werk van Yusuf luidt: When Paths Meet (Als wegen elkaar ontmoeten).

Connexion

Het was allemaal verbinding en liefde, religie met God en Allah tegelijk: soefisme in optima forma, dus waren er ook links in de muziek met Chinese meditatie. Yusuf haalt zijn inspiratie uit alle landen rond de Middellandse Zee en verder naar het oosten. Daarom herkende ik – op zoek naar referentiepunten, noem maar eens een gemeenplaats – een akoestische Vangelis, een oosters getinte Carmina Burana et Arabische flamenco. Dan hebben we het dus over wereldmuziek in optima forma.

Het is ook muziek die je van je sokken blaast met meerstemmige koren, virtuoos slagwerk en de kracht van de door heel veel instrumenten tegelijk vastgehouden eenstemmige melodie. Een warm bad dus, dat op momenten de zaal in vervoering bracht.

Daar hebben we in deze verwarrende tijden best behoefte aan.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais