‘Als een danser van NDT dit had gedaan, was die meteen op straat gezet.’ Veel woede en onbegrip op de Instagramaccount van het toonaangevende Nederlands Dans Theater, nadat het gezelschap bekendmaakte de samenwerking met Marco Goecke voort te zetten. Goecke, al jaren chorégraphe associé bij het Haagse gezelschap, kwam in opspraak omdat hij een recensente van de Frankfurter Allgemeine Zeitung inzeepte met een verse drol van zijn teckel Gustav.
Inmiddels blijkt de lucht geklaard, stelt het gezelschap: ‘Wij hebben de afgelopen tien jaar altijd met veel plezier samengewerkt met Marco. Dat was ook tijdens het laatste productieproces het geval. Het hele team van NDT is dan ook aangeslagen door de situatie. Een brede en moeilijke conversatie in ons gezelschap en het feit dat Marco rekenschap geeft van zijn daad hebben ons doen besluiten dat we de Nederlandse tournee van In the Dutch Mountains continueren.’
Pas d'excuses
De ophef die is ontstaan na deze wiedergutmachung heeft te maken met de inhoud van de excuses van Goecke, die bij nadere beschouwing helemaal geen excuses zijn. Sterker nog, Marco Goecke laat weten dat zijn gedrag dan misschien wel grensoverschrijdend was, maar dat dat niets is vergelijking met de misdaden die de journalistiek jegens hem en zijn omgeving begaat. Na deze zin: “I would like to sincerely apologize to all involved, first and foremost to Ms. Hüster, for my absolutely unacceptable action. In retrospect, I clearly realize that this was a shameful act in the heat of the moment and an overreaction.’ volgt een ‘Nevertheless’. En die ‘maar’ betekent feitelijk: ‘Ik had wel gelijk.’ Wat volgt is een hele verhandeling over hoe erg hij te lijden heeft onder de danskritiek en vraagt hij begrip voor zijn actie.’
Appel à la violence contre les journalistes
Dat het NDT genoegen neemt met deze verdediging, die ook kan worden gelezen als een oproep om vaker geweld te gebruiken jegens journalisten, is onbegrijpelijk. Dat vinden niet alleen de talloze reageerders op Instagram, ook de Frankfurter Allegmeine Zeitung is woedend. De uitgever van de kwaliteitskrant laat weten dat de krant al sinds 2015 over Goecke schrijft: ‘Hij moet niet zo overdrijven. Goecke heeft in die tijd meer dan zeventig choreografieën opgevoerd. Onze critica prees twee van hen enthousiast, beide in 2021. Zeven keer daarentegen was zij kritisch, verveelde zich bij zijn stukken, vond zijn neiging om de dansers te laten beven niet interessant. Waar waren de “belediging”, de ” vernedering”, de “pesterijen”, de “zakelijke schade” waar Goecke het nu in zijn verontschuldiging over heeft? Waarin, denkt hij, ligt de taak van de kritiek? Hij verbergt het feit dat zij niet zomaar naar believen haar duimen opsteekt of laat zakken, en verbergt zo het feit dat in kritieken argumenten voor esthetische oordelen worden gegeven.’
Légende de l'artiste
De krant besluit: ‘Hij vertelt ons de kunstenaarslegende van de gevoelige kunstenaar die werd opgejaagd door ongevoelige kritiek totdat zijn kraag barstte. Dat, en niet het verzoek om een verontschuldiging, is waar zijn persverklaring over gaat. Dat hij zich oprecht bij Wiebke Hüster wil verontschuldigen, gaat niet samen met steeds grotere en meer ongegronde beschuldigingen aan haar adres. Daarom zijn wij zo vrij te geloven dat zijn oprechtheid een show is, en niet eens een goede.’
Het Nederlands Dans Theater moet nog maar eens goed nadenken over de toekomst met deze aanrander.