Aller au contenu

La 40e édition du festival de théâtre Boulevard est sans nuage

CECI EST UN COMMUNIQUÉ DE PRESSE

Les organisations culturelles ayant un petit ou un grand nombre de membres peuvent placer leurs communiqués de presse sur notre site sans restriction. Participer aussi ? Deviens membre, en tant qu'institution.

De terugkeer naar de Bossche binnenstad, het prachtige weer, 48.000 bezoekers aan voorstellingen (37.000 verkochte kaarten, 11.000 bezoekers van het gratis programma) en in totaal 100.000 bezoekers van het festival vormden de kroon op het veertigjarig jubileum van Theaterfestival Boulevard. 

'Een thuiskomst, die het team, de kunstenaars en bezoekers ervaren hebben. Door de centrale ligging van het festivalhart op de Parade werden er meer spontane voorbijgangers en dagjesmensen bereikt’, zegt directeur-bestuurder Dana Kibbelaar. ‘Bij een festival dat al veertig jaar bestaat, wil je enerzijds je vertrouwde publiek vasthouden – wat ons lukt – maar zet je ook in op verbreding van je publieken.’

Boulevard 2024 ontving 120 gezelschappen. Zij boden in totaal 588 voorstellingen, concerten, installaties en talkshow edities op het [snij]vlak van theater, dans, muziek en beeldende kunst. 

Het programma was ruim en veelzijdig, met enkele producties op onorthodoxe locaties als landgoed Blijendijk, de IJzergieterij (Tramkade) en de Catharinakerk. Boulevard 2024 vroeg om overgave van het publiek. Dat gold voor de ritualistische openingsvoorstelling Karrasekare (IgorXMoreno), maar ook voor bijvoorbeeld een intieme solo van de Libanese dansmaker Omar Rajeh. De bezoeker kon worden ingewijd in de Droomtempel Memoria of in het Rijk der Zieken van iona&rineke. De festivalgangers lieten zich raken door Schweigman&, Laika en Dries Verhoeven, maakten kennis met Misiconi en ontdekten het Bossche programma in Tent Paars – samengesteld door Dukebox en dansmaker Arjuna Vermeulen. Het Torenpodium, met een Talkshow, circus, dans en in de avond bands, bleek een magneet voor publiek van alle leeftijden.

Future Feels

Al jaren heeft Theaterfestival Boulevard een samenwerkingsverband met Fontys Academy of the Arts (voorheen ook wel bekend als ‘De Entreeprijs’) en Avans Creative Innovation. Dit jaar vloeide het samen op één plek (Pand18), in één programma: Future Feels. De focus lag op de uitwisseling en ontmoeting: tussen nieuwe makers, hun uiteenlopende disciplines, het werkveld, het festival en het publiek. De net-afgestudeerde nieuwe makers maakten een verrassend programma dat veel bezoekers trok.

Toegankelijk festival

Boulevard besteedt veel aandacht aan toegankelijkheid. In samenwerking met Stichting Onbeperkt Genieten werd deze editie voor het eerst een prikkelvriendelijke ontvangst georganiseerd. Elf mensen die in de regel theater mijden vanwege een overdaad aan prikkels, waren nu in de gelegenheid om vooraf aan de voorstelling een rustruimte te bezoeken. Bovendien konden zij zich voorbereiden op hun bezoek door beschrijvingen van de locatie, de omgeving en de voorstelling. Ook een aantal doof-blinde mensen brachten in groepsverband een bezoek aan Boulevard. Door middel van vierhandengebarentaal maakten zij kennis met maker Niels Weijer en zagen sommigen ook zijn voorstelling Arm Dances.

Een mooie opkomst was er eveneens bij de voorstelling met audiodescriptie. Vooraf maakten circa twintig blinde bezoekers en hun begeleiders kennis met de acteurs en de kostuums in een meet and feel. Tijdens de voorstelling kregen ze via een koptelefoon van een blindentolk de beschrijving wat er op het toneel gebeurde.

In het kader van de campagne Geef een toegift waren er bijna 500 gulle bezoekers van het festival die een extra kaartje voor een ander doneerden. We konden daardoor mensen van onder meer het AZC, Vluchtelingenwerk, Quiet Community, het Taalhuis en jeugdwerk PowerUp073 ontvangen.

Daniële Streep, de recent aangetreden interim directeur-bestuurder, is onder de indruk van wat ze allemaal heeft gezien. ‘Een uitgebalanceerd programma waarmee de bezoeker even stil kan staan bij de ontwikkelingen in de wereld of gewoon een leuk avondje uit kan hebben. Het was echt een viering van 40 jaar Boulevard, een stadsfestival gemaakt door een flexibel team, honderden onvermoeibare vrijwilligers en vele betrokken makers en partners.’

Étiquettes:

Laisser un commentaire

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur comment les données de vos commentaires sont utilisées.

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 Maanden
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Jaar
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Jaar
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais