Aller au contenu

Une journée de discussions sur l'impact produit surtout de l'incertitude.

Tu as déjà lu ici messages gratuits. Alors rejoins Culture Press dès maintenant. Nous avons plus de 400 membres fidèles. Des personnes impliquées dans les arts, qui y travaillent, qui définissent des politiques. Des personnes qui apprécient une vision indépendante du journalisme artistique. Tout comme toi.

Rejoins-nous! Pour que Culture Press continue à fonctionner !

VMBO-scholieren in de Flevopolder hebben vertrouwen gekregen van hun docenten. Ze mochten zelf bedenken hoe ze een rondleiding op werelderfgoedlocatie Schokland leuker en leerzamer konden maken. Dus gingen de derdejaars leerlingen aan de slag voor een project dat de tweedejaars iets moest bieden dat leuker was dan het voorgekauwde programma dat zij hadden gevolgd. Ze deden dat via de regels van ‘design thinking’, dus experimenteerden ze er vrolijk op los. 

Het resultaat was dat de tweedejaars de dag van hun leven hadden en de derdejaars vol trots hun project konden afsluiten. Bijkomend effect: de VMBO-docenten, die zelf kampten met een gebrek aan zelfvertrouwen ten opzichte van hun chiquere havo- en vwo-collega´s, liepen opeens met een rechtere rug door school.

Mooi voorbeeld van een interventie door onderwijsexperts en strategisch ontwerpers, die iets heel concreets oplevert. Studio VMBO, opgezet door Fleck, maakt zo best indruk. Hun presentatie op de conferentie ‘Podium voor Impact’ was een klein hoogtepunt op een dag die verder vooral gemengde gevoelens opriep.  

Buzzword

Het was de blauwste maandag in jaren, maar dagvoorzitter Maurice Seleky wilde het op maandag 20 januari niet al te somber maken. Terwijl Amerika zich voorbereidde op de vestiging van een tech-dictatuur, loodste Seleky in Apeldoorn meer dan 500 professionals in de amateurkunst en kunsteducatie door een dag waarin het zou gaan over ‘impact’. Mocht je nu denken: komen ze weer met een buzzword om het leven ingewikkelder te maken, dan ben je in goed gezelschap. Jan Jaap Knol, directeur van Boekman en een van de organisatoren van dit congres, vindt dat ook. 

Toch wilde het Fonds Cultuurparticipatie, initiatiefnemer van deze ‘Podium voor Impact’-dag in het Apeldoornse theater Orpheus, het over ‘impact’ hebben. Sterker nog, het gaat er tien dagen lang over, tot en met een prijzige slotconferentie die op 30 januari gehouden wordt, onder de titel ‘Visie op Impact’. Dat geeft een paar aardige lijntjes: van podium naar visie, van gratis naar duur en van Apeldoorn naar de Bijlmer. 

Lege handen

Over impact gesproken: eigenlijk bleef de hele dag in Apeldoorn onduidelijk wat er met impact wordt bedoeld en waarom die impact eigenlijk zo nodig benoemd, geduid en gemeten moet worden. Onderzoekers van de HKU beloofden het erover te hebben, maar bleken het begrip al zo vanzelfsprekend te hebben omarmd, dat bezoekers die daar nog niet aan toe waren, met lege handen bleven. Wel konden we ons dus laten raken door kunst, zoals een stuk van Marc Vlemmix Dance, waar mensen met bewegingsbeperkingen de sterren van de hemel dansten. 

Uiteindelijk gaat het dus om het meetbaar maken van wat je als kunstenaar teweegbrengt. Een briefje van een ontroerde bezoeker van je expositie, of een daverend applaus na afloop van je voorstelling: dat zijn de impactbewijzen waarmee kunstenaars het eeuwenlang hebben gedaan. Anno 2025 is dat te weinig objectief. Subsidiënten, gemeenteambtenaren en politici hebben steeds minder zin en tijd om zelf te komen kijken, en willen bovendien iets objectiveerbaars hebben, waarin zwart op wit te zien is wat kunst veroorzaakt. 

Onzeker

Impact is dus het nieuwe buzzword omdat in de beleidshoek onzekerheid heerst over het eigen gevoel en het eigen oordeel over kunst. Dus moeten kunstenaars zoeken naar extern, verifieerbaar en in duidelijke taal te vatten bewijs van hun ‘impact’. Dat inzicht werd best breed gevoeld, ontdekte ik tijdens de borrel aan het eind van de middag. Alleen wist niemand hoe de sector weer van die bewijsdwang verlost kon worden. 

Misschien moeten we allemaal naar die vmbo-school in Flevoland. En zelf weer eens iets gaan maken.  

Présents : Podium voor Impact door Fonds Cultuurparticipatie op 20 januari 2025

Laisser un commentaire

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur la façon dont les données de vos commentaires sont traitées.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion d'un petit organisme culturel
175 / 12 Mois
Pour un chiffre d'affaires inférieur à 250 000 par an.
Publie toi-même des communiqués de presse
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Publie toi-même des communiqués de presse
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais