Aller au contenu

Creatieve professionals aan de slag met ‘Leer Lobbyen in één Dag’

CECI EST UN COMMUNIQUÉ DE PRESSE

Les organisations culturelles titulaires d'une adhésion culturelle peuvent placer leurs communiqués de presse sur notre site sans restriction. Participer aussi ? Prends une adhésion culturelle.

Utrecht, 30 april – Een bloeiende lokale cultuursector mét voldoende bestaanszekerheid is te belangrijk om aan het toeval over te laten. Daarom lanceert koepelvereniging De Creatieve Coalitie het (digitale) boek: Leer Lobbyen in één Dag. Deze publicatie ondersteunt makers en professionals in de creatieve en culturele sector zodat zij hun belangen op de kaart kunnen zetten in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. “Het is tijd om je als professional te verenigen”.

Ruim 300.000 mensen werken in de culturele en creatieve sector. “Hun werk is onmisbaar in de verbeelding, in de verbinding en in het vertellen van verhalen”, aldus Thomas Drissen (directeur van De Creatieve Coalitie). “Zij agenderen, inspireren, innoveren. Zij schetsen toekomstperspectieven, conserveren het verleden of bieden ons hoop, vermaak en troost in het heden. Desalniettemin wordt dit werk niet altijd op voldoende waarde geschat.”

Met het (digitale) boek ‘Leer Lobbyen in één Dag’ kunnen creatieve professionals zelf aan de slag om hun praktijkervaringen, kennis en problemen onder de aandacht te brengen binnen hun gemeente. Het boek bevat uitleg over hoe lokale besluitvorming werkt en succesverhalen van lokale lobbyinitiatieven vanuit makers. Gemeenten verdelen ruim 60% van de cultuurbudgetten en maken cruciale keuzes over de ruimte en bestaanszekerheid van makers, mogelijkmakers en uitvoerenden.

“Met ‘Leer Lobbyen in één Dag’ willen wij de drempel verlagen,” zegt Nanja van Rijsse, die namens De Creatieve Coalitie aan de publicatie heeft gewerkt. “Iedereen die werkt in de sector kan zelf het verschil maken, of je nu al ervaring hebt of niet. Wij roepen professionals op om zich te verenigen en hun invloed uit te oefenen op de lokale politiek. Wij hopen dat professionals in de sector hun praktijkervaringen inbrengen, zodat er beleid ontstaat dat aansluit op de praktijk.”

‘Leer Lobbyen in één Dag’ kwam tot stand in samenwerking met professionals uit de sector en lokale belangenbehartigers. Hun ervaringen laten zien: wie zich lokaal organiseert en uitspreekt, kan écht impact maken. Zo wist beeldend kunstenaar Wilma Vissers door een succesvolle lobby de sluiting van ateliers in Groningen te voorkomen. Het verhaal van Wilma – en vele anderen – is vanaf nu in boekvorm te bestellen of gratis digitaal te downloaden via: www.decreatievecoalitie.nl/lobbykit.

De Creatieve Coalitie vertegenwoordigt als koepelvereniging de belangen van ruim 40.000 professionals in de culturele en creatieve sector via de aangesloten beroepsorganisaties, netwerken, vakverenigingen en vakbonden.

un de nos membres

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Étiquettes :

Laisser un commentaire

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur la façon dont les données de vos commentaires sont traitées.

Adhésion d'un petit organisme culturel
175 / 12 Mois
Pour un chiffre d'affaires inférieur à 250 000 par an.
Publie toi-même des communiqués de presse
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Publie toi-même des communiqués de presse
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais