Aller au contenu

La troupe de théâtre Alum rompt avec la tradition et donne la priorité au point de vue féminin dans L'Odyssée et Samson et (un peu) Dalila

CECI EST UN COMMUNIQUÉ DE PRESSE

Les organisations culturelles titulaires d'une adhésion culturelle peuvent placer leurs communiqués de presse sur notre site sans restriction. Participer aussi ? Prends une adhésion culturelle.

Theatergezelschap Aluin staat bekend om haar eigenzinnige bewerkingen van klassieke verhalen en kiest graag voor een ander perspectief dan het dominante. In de oude verhalen zijn vrouwen vaak goed als ze dienstbaar zijn en slecht als ze eigenschappen hebben die we traditioneel meer bij mannen vinden passen als strijdbaar, dapper, gewelddadig of pragmatisch. Het komend jaar laat Aluin je twee van deze vrouwen ontmoeten die je denkt te kennen: Penelope en Delilah.

Delilah wordt in de Bijbel gezien als een serpent, de valse, verraderlijke geliefde van de held Samson, die hem ongewapend uitlevert aan haar volk, de Filistijnen. Ons perspectief is altijd dat van de Bijbel geweest, maar wat nu als je dit verhaal vanuit de Filistijnen bekijkt is zij dan niet een hele dappere vrijheidsstrijder? En Penelope, dat dienstbare vrouwtje dat niets anders kan doen dan 10 jaar op Odysseus wachten die na de Trojaanse oorlog hopeloos verdwaald in zijn tocht naar huis. Ze wordt steeds de verstandige genoemd, maar meepraten mag ze niet van haar zoon. Ook zij verdient meer aandacht dan de trad-wife die ze in de Odyssee is. 

Aluin werkt graag met klassieke verhalen. Of dat nu over de vaderlandse geschiedenis gaat of over de Griekse tragedie, wat Aluin boeit is de stem van de ‘ander’. Niet die van de winnaars die altijd de geschiedenis schreven, maar die van de gekoloniseerde, de tot slaaf gemaakte, de vrouw die afgeschilderd wordt als doortrapte heks, dienster of de verstoten queer persoon en zo verder. Niet alleen uit moreel oogpunt maar ook om elk verhaal rijker te maken en van extra lagen te voorzien.

In een tijd waarin maatschappelijke discussies over representatie, dekolonisatie en gender steeds urgenter worden, laat Aluin zien hoe ook eeuwenoude verhalen nog altijd kunnen schuren, verrassen en verbinden. De komende theaterseizoenen richt het gezelschap zich op vrouwelijke personages die we pense te kennen, maar dan vanuit een totaal ander perspectief. 

Étiquettes :

Laisser un commentaire

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur la façon dont les données de vos commentaires sont traitées.

Adhésion d'un petit organisme culturel
175 / 12 Mois
Pour un chiffre d'affaires inférieur à 250 000 par an.
Publie toi-même des communiqués de presse
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Publie toi-même des communiqués de presse
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais