Ga naar de inhoud

Featured

Featured posts

Als peer review niet kan, laat de intendant spreken! Mijn reactie op het subsidieplan van Bartelse en Adriaanse

Dat het model dat Bartelse en Adriaansse voorstellen zal leiden tot de door hen gewenste verbetering van rechtmatigheid, legitimiteit, doelmatigheid en transparantie waag ik te betwijfelen. Fundamentele ontwikkelingen kunnen niet worden waargenomen door incidentele beschouwers of mensen die vanaf de zijkant wel eens een blik werpen. De ontwikkeling van kunst is onvoorspelbaar, dat is nu juist het spannende eraan. Het… 

Gepantserde Griet Op de Beeck was niet nieuwsgierig naar Özcan Akyol in eerste Zomergasten van 2025 

Waarom zou je iemand drie uur lang interviewen, die zelf al niet van de buis te slaan is? Wat vraag je iemand die in zijn overal leesbare werk uitgebreid vertelt over hoe hij werd wie hij geworden is? Welke strategie kies je om tot het ‘rosebud’-moment te komen, waarop iedereen zit te wachten? ‘Rosebud’ als dat ene alles verklarende geheim… 

Tattoo in Groninger Forum. Henk Schiffmacher hoopt dat Trechterbekercultuur niet wordt gekaapt

Op de openingsdag van Tattoo loop ik naar binnen bij Forum. De tentoonstelling in Groningen is de laatste editie van een reizende expositie die tien jaar geleden begon in het Parijse Musée du quai Branly – en inmiddels al meer dan drie miljoen bezoekers trok. Overal om mij heen zie ik mensen met tenminste een tatoeage. Het lijkt bijna alsof… 

Anne Teresa De Keersmaeker en Solal Mariotte dansen Brel in Avignon: ‘Geen middenweg, maar radicaal en extreem.’

Een zonovergoten pleintje, op het heetst van de dag. Doodstil is het, tijd voor een dutje. Maar dan, zie, in het zinderende middaglicht danst een meisje, ze draait rondom haar as, rond en rond, alsof haar leven ervan afhangt. Jacques Brel, hij bezong de danseuse. Vrouwen van twintig jaar, dertig, zeventig wel, dansend, zonder iets te zeggen, een geliefde die… 

Luca Hennik vond als Snowy Bleach houvast in muziek: “Ik voelde me jarenlang onzichtbaar.”

Na een moeilijke middelbareschooltijd, waarin Luca Hennik (23) zich door periodes van onzekerheid, mislukte relaties, moeizame vriendschappen en depressie moest slepen, staat ze nu steviger in haar schoenen. Muziek is haar houvast en vormt de uitlaatklep voor haar emoties. Met haar stem wil ze mensen op een diep persoonlijk niveau raken. Als Snowy Bleach bracht ze inmiddels een eerste ep… 

Rhino Dance Marathon: 30 jaar moderne dansgeschiedenis samengebald in een explosief feest

Als je de eerste maten van Bachs Matthäus uitvoert op een flink versterkte elektrische piano, gebeurt er iets in de zaal. De onheilszwangere noten klinken in een grote zaal met laag plafond, en dan komen dansers op die daar een bundel energie tegenaan gooien waarvan je diep in je stoel gedrukt zou worden. Als je een stoel had. Maar tijdens… 

‘Door het stof’ kan zomaar Enschedees eigen Gijsbrecht worden.

Zijn er redenen om níet naar Enschede te gaan op een zaterdagavond? De stad bruist best wel, met zijn centrale plein vol terrassen waar elke keer dat ik er kom, iets met pop- en rockbandjes aan de gang is. Dat zou ook een motivatie kunnen zijn om juist niet te gaan, want al die mensen die daar komen kijken, drinken… 

Het Nut is ‘sadder and wiser’ terug van Terschelling met fascinerende double bill over schuld en rijkdom

De vrijplaats rondom Het Nut op het Utrechtse Berlijnplein wordt met de dag unieker. Dat ligt vooral aan de bouwprojecten eromheen. Ooit was het een kleurrijke oase in bar braakland. Nu is het landje vrijwel helemaal ingesloten door appartementenblokken. Zo valt op hoe uniek het is dat die kavel op die dure locatie nog steeds ruimte biedt aan een soort… 

Alleen voor June Yanez moet je De Seizoenen al gaan zien bij Het Nationale Theater.

Het zijn vaak een beetje tragische personages in klassieke romans: de kunstenaar of wetenschapper die alles opoffert om Het Werk Over Alles te scheppen en daaraan roemloos ten onder gaat. Hoogmoed komt voor de val, denken we dan. Werk liever je hele leven aan het vervolmaken van één golf dan dat je het definitieve stuk over alles maakt. Maak je… 

Artikel Bartelse en Adriaanse is een grote stap voorwaarts

Wat een waardevolle bijdrage aan de discussie over het cultuurbestel hebben Jeroen Bartelse en Paul Adriaanse geleverd! (Cultuurpers 26 juni 2025). Vooral door een helder onderscheid te maken tussen de functies van de instellingen, criteria die je daarvoor nodig hebt en de verdelingsmethoden die je gebruikt. En in die methoden dan weten te differentiëren. Ik pleit al langer voor méér… 

Star Returning zet Chinees Yi-volk achter gaas in het Holland Festival

Kunst beleven is soms best ingewikkeld. Theaterkunstenaar Lemi Ponifasio heeft er in het Haagse Amare voor gezorgd dat ik een dikke anderhalf uur verbijsterd, geïrriteerd en soms verveeld maar toch altijd gefascineerd een zwart – en later wit –  gaasdoek heb bekeken, waarachter zich leden bevonden van de Chinese Yi-minderheid.   De Yi zijn een heel oud volk, zo leert Wikipedia… 

Lets spektakelstuk ROHTKO laat in het Holland Festival zien waar en waarom het fout gaat in de kunsten

Is kunst een manier om geld te verdienen, of iets dat de wereld verrijkt? De vraag is lastiger dan hij op het eerste gezicht lijkt. Wie kunst maakt, ziet dat werk als iets waar anderen voor moeten betalen, omdat er op zijn minst arbeid en materiaal in verwerkt is, en er ook nog eens immateriële waarde is gegenereerd. Het verhaal… 

Slimmer, eerlijker en goedkoper: zo kun je cultuursubsidie beter verdelen

Het huidige stelsel van geld verdelen in de cultuursector is te eenzijdig en voldoet lang niet altijd aan de criteria van rechtmatigheid, legitimiteit, doelmatigheid en transparantie. BIS instelling, nieuwkomer, gevestigd gezelschap, cruciale infrastructuur of experimenteel productiehuis, allemaal moeten ze mee in een regime van planvorming en peer beoordeling. Dat kan slimmer, eerlijker en goedkoper — door eerst zorgvuldig na te gaan wat… 

Ring of our Time is een zacht swingende, terechte draai om de oren in het Holland Festival

Terwijl een verzameling mannen-in-pak in vreesachtige aanbidding rondom een grote oranje oorlogsgod in Paleis Huis ten Bosch aan de garnalencocktail begon, vulde enkele tientallen kilometers noordelijker een zacht, hypnotiserend ritme de Grote Zaal van de Amsterdamse Stadsschouwburg. De deinende cadans klonk als Indonesische gamelan, maar er golfde ook een Arabische tamboerijn doorheen, terwijl Afrikaanse trommels er een voortdrijvende hartslag aan… 

Omvergeblazen door eeuwenoude Noh-techniek in Otemba – Daring Women tijdens Holland Festival

Het Holland Festival is pas op de helft en er moet alweer een vastgeroest idee de prullenbak in. Dit keer is het de overtuiging dat de Japanse Noh-theatervorm een dode traditie is, toonbeeld van een eilandsamenleving die zich van de wereld heeft afgekeerd. Ik ben geen groot kenner van Noh, maar de enkele voorstelling die ik er in het verleden… 

No Change leert hoe je codes los kunt laten in het Holland Festival

Woensdag 18 juni bood het broekje het dapperste weerstand. Op de tribune van Frascati 1 was de spanning om te snijden. Zou het DD Dorvillier nog lukken om haar voet uit het kledingstuk te bevrijden, zonder haar handen te gebruiken? Ingehouden lachen klinkt hier en daar, maar het is ook stil. Wie probeert dat nooit: zo even een broek uitschoppen?… 

Libanon verloor alle hoop. ‘Told by my Mother’ maakt dat voelbaar in het Holland Festival

Het ergste aan vermissing is misschien wel de buitenwacht, die niet begrijpt dat achterblijvers van vermisten weigeren zich nabestaande te laten noemen. Zolang er geen tastbaar en dus onomstotelijk bewijs is geleverd van de dood van de vermiste houden ze hoop. Niet tegen beter weten in, want beter weten, dat is iets voor buitenstaanders.  De performers van ‘Told By My Mother’… 

Saus overheerst in veelbelovend recept van One Ocean in het Holland Festival

Uiteindelijk komen we allemaal uit het water. Onze allervroegste voorouders kropen immers uit de zee op vinnen die zich in de modder zouden gaan ontwikkelen tot pootjes. Pootjes die we vervolgens weer zouden gaan doorkweken tot kolenschoppen, vliegtuigvleugels en mobieletelefoonvasthouders. Dat de zee ons nog steeds samenbindt is dus een mooi thema van het project One Ocean, dat op zondag… 

Trajal Harrell’s Asbestos Hall maakt het Holland Festival weer wat minder deftig

Amsterdam heeft nog wel wat rafelranden in industrieel erfgoed, maar ze nemen snel in omvang af. De linkeroever van het IJ verandert langzaam maar zeker in een gegoede woonbuurt. De NDSM-werf is nog maar een kleine postzegel in een verder buitengewoon prettig bevolkt appartementenbos. Meer naar het oosten is er nog plek. Achter de Jumbo, aan de jachthaven, is nog… 

Bérénice van Castellucci toont Isabelle Huppert als het eenzaamste personage uit de theatergeschiedenis.

Romeo Castellucci heeft een buitengewoon interessante verhouding tot de actualiteit. Ik volg de theaterkunstenaar nu een dikke 25 jaar en steeds maakt hij voorstellingen die bijna toevallig iets met het nieuws van de dag te maken hebben. Al heeft hij dat liever niet. Zijn project ‘Democracy in America’ maakte hij niet omdat Trump toen bij zijn eerste verkiezing die democratie… 

Holland Festival zet je aan het denken over echt en onecht in About Kazuo Ohno. 

Hoe echt wil je het eigenlijk hebben? Is dat bij kunst noodzakelijk? En wat is eigenlijk echt? Een kunstwerk kan duizendvoudig in waarde stijgen als blijkt dat het niet door een amateur, maar een echte meester is gemaakt, of omgekeerd: een schilderij dat eeuwenlang voor een Rembrandt doorging kan alle waarde verliezen als blijkt dat het door een van zijn… 

Cyber Subin: Holland Festival opent met licht deprimerende presentatie van onderzoek naar AI en dans

Het fascinerendste aan al het gedoe rond AI is dat ongeveer de helft, maar misschien meer, van alle hype rondom de large language models waarop het is gebaseerd, vooral ook marketing is. Let wel: ik ben me terdege bewust van de razendsnelle ontwikkelingen rondom de nieuwe techniek. Ik sta ook verbaasd over de mogelijkheden van alle computerkracht die nu vrij… 

Cultuursector moet niet het falen van de politiek oplossen. Waarom het nooit meer over ‘impact’ moet gaan. 

“Voor het bezoeken van cultuur blijkt ook een hoge mate van stedelijkheid een positieve invloed te hebben op de kans op deelname.” Zo’n zin, daar lees je onderzoeken voor. Deze vond ik in het onderzoek van Boekman naar de mate waarin mensen aan cultuur en sport doen, en of daar trends in te herkennen zijn. Dat die hoge mate van… 

Ons recente theaterverleden moeten we niet vergeten – noodzakelijke boeken over Hollandia en ZID die elke liefhebber zou moeten lezen. 

Blokjes jong belegen kaas, slagersleverworst, originele bitterballen en bier. Zaterdag 31 mei was het even of in de Zaanse Filmfabriek de tijd een jaar of veertig had stilgestaan. Dat had alles te maken met de aanleiding. Op die plek, ooit een roestige rafelrand, nu midden in het tot een toeristische attractie van Efteling-allure omgekatte Zaanse stadscentrum, werd Hollandia geboren.  Hollandia… 

Geofferd aan de sport: Kunststof verdwijnt van Radio 1

Het is niet te geloven, maar het gebeurt toch. De NPO, ooit in het leven geroepen om ook het geluid van kleinere doelgroepen aan bod te laten komen, laat Kunststof vallen. Het programma dat we hier tijdens afwas, eten, reis naar voorstelling altijd luisteren om op de hoogte te blijven van de wereld van kunst, sneuvelt voor sport.  Lees het… 

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance