Sorting by

×
Ga naar de inhoud

Featured

Featured posts

Irene Solà: ‘Volksverhalen tonen onze fouten en deugden, en welke opvattingen en vooroordelen we hebben geërfd.’

De Catelaanse schrijfster Irene Solà (34) won voor haar eerdere romans al diverse prijzen, waaronder de Literatuurprijs van de Europese Unie. Met haar nieuwe, duistere en tegelijk sprookjesachtige roman Ik gaf je ogen en je keek in de duisternis toont ze andermaal haar talent. Dat werd met de Europese Literatuurprijs bekroond. Voordat Irene Solà zich helemaal toelegde op het schrijven,… 

Een maximum op topinkomens in de cultuursector?

De lokale fractie PvdA Den Haag wil een maximum op topinkomens in de sector, zeker als er gemeentelijke subsidie mee gemoeid is. We deden daarom, na Covid, opnieuw onderzoek naar de verdiensten van cultuurdirecties in 2024. In tijden waarin fair pay ondertussen een begrip is geworden. Wat is redelijk als een museumdirecteur meer verdient dan Mark Rutte in 2024 als… 

Schijnoffers van Daan Heerma van Voss: onevenwichtig, maar met een prachtig einde

Na de autobiografische romans De bange mens en Geen vaarwel vandaag komt schrijver Daan Heerma van Voss met een nieuwe roman, die zich afspeelt in de ondoorgrondelijke wereld van de schaakgrootmeesters. Wordt dat voor de lezer remise of schaakmat? Sinds zijn debuut, ruim vijftien geleden, schreef de nu 39-jarige Amsterdamse Daan Heerma van Voss een veelomvattend oeuvre bij elkaar. Romans,… 

Met ‘Tout va hyper bien’ maakt Collectif Malunés circus van de nabijheid

Festival Circolo 2025 staat in het teken van speelsheid. Het Vlaamse circusgezelschap Collectif Malunés brengt met ‘Tout va hyper bien’ een energieke voorstelling waarin de grens tussen publiek en artiest vervaagt. Het publiek zit midden in een levend decor, terwijl acrobaten over tafels glijden of boven de hoofden zweven. Het collectief, ontstaan in 2009 aan de circushogeschool in Tilburg, wil het klassieke circus vernieuwen. In hun ‘circus van de nabijheid’ tonen ze dat artiesten net zo kwetsbaar zijn als iedereen. ‘Tout va hyper bien’ is van 16 tot en met 19 oktober 2025 te zien tijdens Festival Circolo in Tilburg.

Peiling Cultuur+Ondernemen bevestigt bevindingen Raad voor Cultuur: Code Cultural Governance is onhoudbaar

We zeiden het misschien wat boud, in het artikel Raad voor Cultuur vernietigend over Code Cultural Governance, maar ook een peiling onder culturele instellingen levert hetzelfde beeld op: de ‘code cultural governance’ voldoet niet. Het gebouw, waarvoor in het begin van deze eeuw de eerste steen werd gelegd, is inmiddels verworden tot een ratjetoe aan extra verdiepingen, een balzaal hier… 

Anna Sijbrands schreef ‘Tijgerstrepen’: “Ze dachten dat het niet erg genoeg was – ik ben niet in elkaar geslagen, dus het was geen verkrachting, dat idee.”

In haar debuutroman Tijgerstrepen snijdt dramaturg Anna Sijbrands een precair thema aan: verkrachting door een dierbare. De jonge Eva krijgt een relatie met Antonio, een jongen met wie ze ze al haar hele leven bevriend is, die ze liefheeft en vertrouwt. Maar op een noodlottige avond waarop zijn lust te groot is, delft haar ‘nee’ het onderspit. ‘De meeste mensen… 

Les Dodos een feelgood-show met acrobaten en gitaren

Het Franse circusgezelschap Le P’tit Cirk brengt tijdens Festival Circolo in Tilburg de voorstelling Les Dodos. Deze poëtische en humoristische show vol livemuziek en acrobatiek maakt na jarenlang Europees succes zijn Nederlandse debuut. Le P’tit Cirk werd in 2004 opgericht door Danielle Le Pierès en Christophe Lelarge, die samen met bevriende artiesten intieme, muzikale circustheaterstukken maken. Les Dodos draait om vijf artiesten die met gevaarlijke stunts en veel humor hun grenzen verkennen. De voorstelling is een vrolijk eerbetoon aan speelsheid en veerkracht. Te zien van 10 t/m 19 oktober 2025 in Tent Geel, Spoorpark Tilburg.
Fotograaf: Toffey

Steeds weer een nieuw fiasco. Waarom de internationaal gelauwerde schrijver László Krasznahorkai al zijn werk als mislukt ervaart

Grote internationale erkenning ten spijt, vindt de Hongaarse schrijver László Krasznahorkai zelf elke roman mislukt. ‘Ik span mijn hersens in tot het uiterste in, maar het wordt nooit het boek dat het zou moeten zijn. Dus begin ik weer opnieuw. En opnieuw.’ Hoop op verlossing die teloorgaat Verfilmingen van zijn romans en het winnen van de prestigieuze Man Booker International… 

Barokspecialist Ton Koopman toont de wereld van Georg Friedrich Händel

De Nederlandse Händelvereniging organiseert samen met barokspecialist Ton Koopman en het Comenius Museum de eerste Nederlandse Händeldagen in Naarden (11 oktober–9 november 2025). Tijdens dit evenement worden concerten, masterclasses en een tentoonstelling gewijd aan Georg Friedrich Händel gepresenteerd. Hoogtepunten zijn uitvoeringen door Koopman, het Amsterdam Baroque Orchestra en de Händelvereniging met het Holland Symfonie Orkest. In het Comenius Museum toont Koopman zijn unieke collectie prenten, manuscripten en documenten over Händel. De expositie Händel in Naarden belicht de componist en zijn tijd. Bezoekers kunnen deelnemen aan rondleidingen en muzikale activiteiten.

Meer dan 750 Nederlandse en Belgische kunstenaars en 250 culturele instellingen gaan over tot boycot Israël

Een ruime vertegenwoordiging van de Nederlandse en Belgische cultuursector ziet zich genoodzaakt over te gaan tot een culturele boycot van Israël. Zij wenst niet langer aan de zijlijn te blijven staan van oorlogsmisdaden, misdaden tegen de menselijkheid en een door alle gezaghebbende instituties erkende genocide op het Palestijnse volk. Onder andere Bonnefanten, DE SINGEL, Nederlands Film Festival, Museum voor Schone… 

Rotterdam baalt van oppermachtige toezichthouder en slappe wethouder: opening Nederlands Fotomuseum nog heel ver weg.

Op donderdag 2 oktober debatteerde de Rotterdamse gemeenteraad over de kwestie Fotomuseum. Aanleiding was de affaire die – in de openbaarheid – begon met een artikel in De Volkskrant, waaruit duidelijk werd dat een (aantal) medewerker(s) met een lange staat van dienst niet overweg kon met directeur Birgit Donker. Vrij kort na de publicatie greep de Raad van Toezicht van… 

Uitverkocht ILFU Boekfest is het allerleukst als je stukgeinterviewde schrijvers mijdt

Katja de Bruin van de VPRO is beroepslezer. ‘Stukgeïnterviewd’, vindt ze de beroemde schrijver Zadie Smith: ‘Die wil ik nooit meer interviewen. Dat is zo’n diva. Ik begrijp het ook wel. Ze is al zo vaak geïnterviewd.’  Zij had dan ook in tegenstelling tot haar collega beroepslezers geen behoefte in de rij te staan voor  Peter Buwalda die afgelopen week… 

Verkracht? Volgens de protocollen niet.

Hoe de gemeente Amsterdam en het Amsterdams Fonds voor de Kunst onderzoek doen naar aanleiding van een melding van verkrachting bij de Jakop Ahlbom Company. Dat protocollen sociale veiligheid en ernstig grensoverschrijdend gedrag het antwoord zijn op het probleem, houdt evenveel willekeur in is als zekerheid. Dat is het beeld dat naar voren komt in de onderzoeken die gedaan zijn… 

Raad voor Cultuur vernietigend over Code Cultural Governance

De Code Cultural Governance, in 1998 mede bedacht door serieel directeur en toezichthouder Melle Daamen, en daarna, sinds 2006, meerdere keren aangepast en gewijzigd, is door de Raad voor Cultuur naar de prullenbak verwezen. Volgens de Raad, onder voorzitterschap van Kristel Baele, moet de code niet worden bijgewerkt, maar fundamenteel heruitgevonden. In het op dinsdag 24 september gepresenteerde advies “Toezicht… 

Bedwelmend meesterwerk Autran Dourado opnieuw vertaald

Na vele jaren is de roman Opera der doden van Autran Dourado uit 1967 eindelijk in het Nederlands vertaald. Voor de tweede keer, want dit bedwelmend meesterwerk van de Braziliaanse auteur verscheen bijna dertig jaar geleden als eens in het Nederlands. De tijd had hem bijna opgeslokt, maar gelukkig besloot uitgeverij Koppernik schrijver Autran Dourado (1926-2012), bekend van onder meer… 

Minder regels, meer onderling vertrouwen: is het tijd voor gemeenschapszin in de culturele sector? 

“Ieder vertrouwen begint met samen dansen, spelen en voelen.” Het is de laatste gedachte op een presentatiedia van Pascal Gielen, maar hij dreunt een dag later nog stevig na. Gielen was één van de tientallen sprekers op het Congres Podia, Festivals en Evenementen, dat maandag 15 september in en rond TivoliVredenburg in Utrecht plaatsvond.  De Antwerpse hoogleraar cultuursociologie sloot met… 

De Wondere Wereld van de Wunderkammer

Een vos, gekleed in een pittige en kleurrijke outfit, richt een wapen op mij; wat een welkom! Omdat ik geïnteresseerd ben in zowel geschiedenis als het macabere of het buitengewone, is de tentoonstelling Microkosmos: De wereld in een Wunderkammer extra bijzonder voor me. De expositie biedt gelegenheid om je gedachten uit te schakelen door simpelweg te kijken en te voelen.… 

Hoe je van Het NUT en George Tobal kunt leren om naar elkaar om te kijken

Georganiseerd napraten bij een theatervoorstelling, daar moet je zin in hebben. Dan helpt het als de voorstelling vooraf er zin in heeft gemaakt. Wat bovenmatig geldt voor ‘Doekje voor het Bloeden’, het nieuwste werk van Het NUT en George Tobal. Het helpt natuurlijk ook dat je eerst naar dat nagesprek moet voordat je je toetje krijgt. Want Het NUT Zou… 

The Invisible Ones – een jeugdfilm zoals de kids waarschijnlijk niet eerder zagen

Martijn Blekendaal laat kinderen met zijn jeugddocumentaire The Invisible Ones iets bijzonders zien. Naar aanleiding van verhalen van kinderen die, onzichtbaar wilden zijn – uit schaamte of wegens oorlogsgevaar – gaat hij proberen een superheld voor deze onzichtbaren te maken. Die superheld is veel dichterbij dan hij eerst dacht. Humoristisch, nieuwsgierigmakend, verrassend en serieus tegelijk.

Paradisodebat ontaardt na krachtige statements ook dit jaar in politiek millimeterspel 

Op maandag 1 september opende belangenkoepel kunsten 92 het culturele seizoen met het traditionele Paradisodebat. Niet dus als zondagse afsluiting-met-borrel van de Uitmarkt, want die was verhuisd naar het uiterst centraal gelegen Apeldoorn. Daarom dus, want welke Amsterdammer gaat nu naar Apeldoorn voor een debat dat zelden meer oplevert dan ergernis als gespreksvoer voor de witte wijn met bitterballen na… 

Herman Koch en Griet Op de Beeck sluiten Zomergasten 2025 af met drie uur die nergens over gaan.

Ze verwachtte een manonvriendelijke avond, zei gastvrouw Griet Op de Beeck direct na de opening van de laatste Zomergasten van dit seizoen. “Vind je?”, vroeg gast Herman Koch met zijn bekende twinkeling in de ogen. “Omdat het allemaal mannen zijn die er niet goed van afkomen.” , zei Op de Beeck. Koch: “Maar er doet ook nog een vrouw mee.” … 

Het Van Gogh Museum vraagt om meer subsidie – maar de rest van Nederland kijkt hoofdschuddend toe

Kortom: het Van Gogh Museum doet er goed aan om wat minder met de vuist op tafel te slaan, en wat meer bescheidenheid te tonen. Wie winst maakt en reserves heeft, maar toch om extra subsidie schreeuwt, moet zich afvragen of hij nog wel begrijpt dat cultuur niet alleen in Amsterdam bestaat.

We hebben die vervelende vragen van Griet op de Beeck aan Femke Halsema even gemist tijdens Zomergasten

“Dit hadden we echt niet van je mogen vragen.” Als je dat als jurycommentaar krijgt op je auditie voor de toneelschool, heb je iets gruwelijk gênants gedaan. Femke Halsema had voor haar auditie aan de Arnhemse toneelschool een monoloog voorbereid uit Oriana Fallaci’s roman ‘Een Man’ over haar geliefde, de Griekse verzetsstrijder Alexandros Panagoulis.  Hoe kwam Halsema tot die keuze?…