Ga naar de inhoud

EYE aan het IJ – een ruimteschip met allure

Vanavond mag de koningin het nieuwe onderkomen van het EYE Film Instituut Nederland officieel openen, gisteravond deed directeur Sandra den Hamer het op een openingsfeest voor relaties alvast zelf. Ze sprak daarbij van een historisch moment voor de filmcultuur in Nederland.

Het nieuwe filmmuseum aan het IJ

Het gebouw, gemakshalve aangeduid als ‘het nieuwe filmmuseum’, doet van een afstand gezien nog het meeste denken aan een ruimteschip dat naast het voormalige Shell-gebouw aan het IJ is neergestreken. De architectuur is opvallend genoeg om veel aandacht te trekken, aandacht die de filmmuseumtak van EYE hard nodig zal hebben om de doelstelling (verdrievoudiging van het bezoek tot 225.000 per jaar) te realiseren.

De door Delugan Meissl Associated Architects ontworpen creatie straalt in ieder geval ambitie en allure uit, en werd bovendien binnen de geplande tijd gebouwd – wat binnen de museumwereld een prestatie op zich is. Museum is ook een wat stoffig woord voor dit prachtige cinemacomplex met onder meer vier filmzalen. Eindelijk hebben de 80.000 inwoners van Amsterdam Noord (‘het nieuwe Amsterdam’, in de woorden van Den Hamer) weer een eigen bioscoop.

Het ontwerp met zijn scheve lijnen en hoeken mag dan buitenissig zijn, het is toch een gebouw geworden waarin je je snel op je gemak voelt en waarin het plezierig ronddwalen is. Je waant je in een modern filmdecor met veel wit (op alle muren kan zo nodig geprojecteerd worden), veel trappen en veel hout voor een warme toets. En vergeet het terras met uitzicht over het IJ niet. Nu alleen nog iets aan de tredenverlichting in de zalen doen.

Hopelijk weet het publiek niet alleen de filmzalen, maar ook de wat verborgen toegang tot de royale expositieruimte te vinden. Op dit moment is daar de tentoonstelling Found Footage: Cinema Exposed te zien. Installaties en projecties van kunstenaars die ‘gevonden’ beelden uit de filmarchieven gebruikt hebben voor eigen creaties. Gratis toegankelijk is de Basement met een soort digitale filmjukeboxen waarmee de bezoeker zelf door de filmgeschiedenis kan struinen. Verder vanaf 5 april een uitgebreid openingsprogramma met een retrospectief van Martin Scorsese en heel veel meer.

Leo Bankersen

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands