Het grote verhaal van de Oscars 2013 is natuurlijk hoe de underdog Argo uiteindelijk de aanvankelijk gedoodverfde favoriet Lincoln voorbijstreefde. Toen zondagavond Ben Affleck het beeldje voor beste film in ontvangst nam deed hij dat niet als regisseur maar als producent.
Hij was zelfs niet eens genomineerd voor de Oscar voor beste regie, en dat komt bij een film die de Oscar voor ‘Best Picture’ krijgt zelden voor. Het is niet onaannemelijk dat het ontbreken van die nominatie begin januari zoveel aandacht en reacties losmaakte dat daardoor Argo steeds meer aan sympathie begon te winnen. Toen deze vervolgens bij de Golden Globes beste film werd was dit al een overduidelijk voorteken.
Die Golden Globes waren trouwens dit jaar een goede voorspeller voor de Oscars. Ook bij de Oscars voor beste acteur (Daniel Day-Lewis in Lincoln), beste bijrolspelers (Anne Hathaway in Les Miserables, Christoph Waltz in Django Unchained), beste animatie (Brave) en beste niet-Engelstalige film (Amour) werd bij de Oscaruitreiking het voorbeeld van de Golden Globes gevolgd.
Nee, heel verrassend was dit Oscarfeestje uiteindelijk niet, want ook Argo is altijd nog een veilige keus. Deze thriller over de reddingsoperatie van in Iran gegijzelde Amerikanen in 1979 is bijna net zo patriottisch als Lincoln en en mist de controversiële kanten die Zero Dark Thirty (ook patriottisch en nog actueler) waarschijnlijk tot een te hete aardappel maakten. Deze fenomenale film moest het uiteindelijk doen met een met Skyfall te delen troostOscar voor geluidsmontage.
Een piepklein Nederlands succesje is de bijdrage van Erik-Jan de Boer aan de visuele effecten van het hiervoor met een Oscar bekroonde Life of Pi. Inderdaad, dit digitale tijger is onovertroffen.
Zie voor de complete uitslag http://oscar.go.com/nominees