Heeft uw gemeente last van leegstand? Is de binnenstad slecht bereikbaar? Zoekt u een toeristische trekker of een uniek beeldmerk? Een kabelbaan lost al uw problemen op. Uw gemeente kan ondanks de grote belangstelling uit heel Nederland voor dit nieuwe vervoersmiddel nog steeds profiteren.
Maar luister vooral niet naar mij, maar naar iedereen die me voorging.
Schoon en duurzaam alternatief
In Groningen is een aantal enthousiastelingen al jaren bezig. Een kabelbaan ‘ontsluit de binnenstad, is milieuvriendelijker en stiller dan elk ander vervoerssysteem, heeft een grote vervoerscapaciteit én een hoge attractiewaarde’. In deze stad zijn al drie verschillende tracés onderzocht. Ook Leefbaar Delft ziet een kabelbaan als oplossing voor de 248.000 toeristen die de stad elk jaar per bus bezoeken. Een kabelbaan ‘geeft geen overlast. Misschien een beetje zoemen’. Het doortrekken van deze kabelbaan naar de Ikea is daarnaast ‘een win-win situatie voor Delft en Ikea. De Ikea heeft 2,2 miljoen bezoekers per jaar. Als 20% daarvan ook de kabelbaan neemt zijn dat 440.000 extra bezoekers voor de binnenstad van Delft’. En dat op een duurzame en schone manier!
Nieuw aanvullend vervoer
Voor Den Bosch, Groningen en Doetinchem zien de lokale initiatiefnemers de kabelbaan als alternatief voor de dure tram of lightrail. En in Amsterdam denkt men na over kabelbanen als extra ov-netwerk voor het maken van ontbrekende verbindingen. Daarnaast kan het de drukte op straat en pont verminderen. Maar ook op langere afstanden kunnen kabelbanen een volwaardig alternatief bieden ten opzichte van andere vormen van vervoer. In Limburg stelt men voor de geplande kabelbanen in Roermond en Venlo te verbinden. Zo ontstaat een prachtig regionaal traject langs de Maas.
Ideale verbinding
Ook in middelgrote plaatsen als Nijmegen, Arnhem en Assen liggen er plannen. Een kabelbaan is perfect voor het verbinden van binnensteden met attracties buiten de stad, zoals een Ikea ( Delft, Zaandam, Groningen) of dierenpark (Emmen). Met een kabelbaan zullen de vele bezoekers ook weer naar de binnenstad komen. In Roermond zegt Groenlinks politicus Cees Moison het zo: ‘Uitgaande van ruim vijf miljoen mensen die jaarlijks het outletcentum bezoeken, is er genoeg klandizie voor zo’n kabelbaan. Roermond zal onderscheidend moeten blijven‘. Een kabelbaan is bij uitstek geschikt voor het leggen van verbindingen waar deze op de grond niet aanwezig zijn, zoals in Enschede. VVD-er Enklaar wil ook een kabelbaan tussen buitenwijk en binnenstad: ‘We moeten onorthodoxe wegen bewandelen om de mensen uit hun auto te krijgen. Je benut dan een ruimte die nu nog niet gebruikt wordt: De lucht’.
Toeristisch hoogtepunt
Kabelbanen zijn toeristische trekkers. Volgens de Rotterdamse – inmiddels ex-wethouder- Schrijer levert de verbinding tussen de SS Rotterdam op Katendrecht en de Euromast duizenden extra bezoekers op; Net zoals de London Eye de Zuidoever van de Thames revitaliseerde. Ondernemer Wim Bijsterbosch zoekt een vergelijkbaar effect in het dorpje Welsum. ‘Als je ziet dat het Kozakkenveer tussen Fortmond en Veessen, even verderop, in het zomerseizoen 20.000 passanten heeft, dan zal er voor een kabelbaan ook voldoende belangstelling zijn.’ Hij is nog in afwachting van subsidies om de kabelbaan over de IJssel daadwerkelijk te bouwen. Ook de Gondola Groep wacht nog op toestemming voor de bouw van de bijzondere kabelbaan tussen Lelystad en het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer bij de Oostvaardersplassen. Deze route biedt een uniek perspectief op de natuur van het gebied. Je bekijkt het grofwild ongestoord van bovenaf.
Een kabelbaan is vooral leuk
Wat al deze plannen gemeen hebben is het inzicht dat een kabelbaan plezier biedt. Elke dag weer. Of je nu voor je werk over de stad zweeft of in een haaiengondel de dierentuin van Emmen betreedt. Het is even een stap buiten de dagelijkse realiteit.