Ga naar de inhoud

Aluin maakt eindexamen Grieks een feest, dankzij Antigone

Theater heeft alles met taal te maken. En niets, natuurlijk, maar dankzij Aluins versie van Antigone wil ik een lans breken voor het ‘alles’. Omdat taal veel bepalender is voor beeld dan andersom. Verwarrend? Jawel. Gelukkig maar. 

Aluins Antigone, of liever gezegd, de bewerking door Erik Snel van de vertaling door Gerard Koolschijn van het stuk dat de Griek Sofokles een paar honderd jaar voor het begin van onze jaartelling schreef, is een glasheldere voorstelling geworden. Je hoeft van Aluin overigens niet anders te verwachten. Hun bewerkingen van klassieke theaterteksten vinden al gretig aftrek bij Gymnasia en VWO’s. Zo overleven ze, ook nu de subsidie van het Fonds Podiumkunsten aan hun neus voorbij gaat. 

Na het zien van Antigone kan ik alleen maar balen dat er geen Aluin bestond toen ik me als jong volwassene door de eindexamenvertaling van Oedipus heen worstelde.

Stil in huis

Antigone is de dochter van Oedipus die in opstand komt tegen de wet van haar oom Kreon. Na een dodelijke twist tussen haar broers eist hij dat de slechtste van de twee in de zon blijft rotten. Antigone volgt liever de goddelijke wet. Die bepaalt dat ieder mens, en zeker haar broer, met de juiste rituelen het hiernamaals in moet worden geholpen. Kreon krijgt er te laat spijt van dat hij elke overtreding van zijn wet met de dood bestraft, en aan het eind is het plotseling heel stil in huis. 

Dit allemaal in een klein uur theater, uitgevoerd door twee actrices die op geen enkele manier aan het oud-Griekse beeld voldoen. Rochelle Deekman en Victorine Plante verschillen flink van elkaar, niet alleen in leeftijd, maar ook in kleur. In een Nederlands theaterklimaat waar het nog steeds ingewikkeld is om ‘kleurenblind’ te casten, is dit een lichtend voorbeeld van hoe het moet.

Op het moment dat ze in de talloze rolwisselingen die de bewerking eist, als geliefde Haemon en Antigone tegenover elkaar staan, of als zusjes Antigone en Ismene, of als blinde ziener Teiresias en koning Kreon, maalt niemand om de zichtbare verschillen. Puur omdat de taal het vehikel is voor de geschiedenis, en taal vanzelfsprekend bepaalt wat we zien. En dat geloven we. Zo werkt taal. 

Magisch

Dan moet die taal natuurlijk wel goed zijn, en dat is met Gerard Koolschijn gegarandeerd. Vervolgens moet de uitvoering uit het hart van de actrices komen, en daar wordt het magisch. Het is een genot om deze twee vrouwen op elkaar in te zien gaan. Ze spelen hun veelkantige duet gretig en met een lol die enorm aanstekelijk werkt. En dan wordt het vanzelf actueel. 

Aluin zorgt ervoor dat je niet naar een stuk historisch, al lang dood toneel kijkt, over problemen van vroeger. Dankzij Rochelle Deekman en Victorine Plante kijk je naar een conflict waaraan je elke seconde voelt dat er in die 2500 jaar, sinds de wereldpremière onder de Griekse zon, bitter weinig veranderd is. Dat is een troost. Gymnasiasten, voor wie de vertaling van Antigone dit jaar eindexamenstof is, hebben mazzel als ze dit stuk van hun school cadeau krijgen. 

Er zijn een paar openbare voorstellingen, ik zag het vrijdag 6 december in Theater Kikker in Utrecht.  grijp je kans als je schooltijd al een paar jaar achter je ligt. Antigone – Aluin

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands