The Ministry of Education, Culture and Science is investing time and money in improving cultural education in primary schools in the coming years. Through a combination of existing pots and money contributed by the state, municipalities and provinces, 41.5 million euros a year will be freed up for arts education in the coming years. And before every self-employed artist starts making plans now: that money will mainly go towards research and procedures, with the most concrete goal being: 'the development of a curriculum for cultural education'.
Dat er wat te verbeteren valt aan de cultuureducatie was duidelijk geworden door een advies dat de de onderwijsraad en de raad voor cultuur deze zomer uitbrachten. Minister Bijsterveld daarover:
‘De raden constateren dat cultuureducatie vaak een marginale plek inneemt in het curriculum. De kerndoelen bieden volgens de raden weinig houvast en een samenhangend curriculum is niet vanzelfsprekend. Daarnaast beoordelen de scholen de leeropbrengst van cultuureducatie nauwelijks. Voor inhoudelijke deskundigheid zijn scholen te afhankelijk van hun culturele omgeving.’
Dat moet dus bestreden worden met een heel actieprogramma, waarvan we u de beleidsdetails zullen onthouden, al zitten er juweeltjes tussen:
‘Er zal een review van onderzoek naar instrumentarium voor het volgen en beoordelen van leerlingprestaties op het terrein van cultuureducatie gemaakt worden.
Een aantal geselecteerde beoordelingsinstrumenten zal in combinatie met de leerlijn cultuureducatie getest worden in pilotprojecten. De daarmee opgedane praktijkkennis komt beschikbaar voor andere geïnteresseerde scholen.’
Maar feitelijk is het allemaal wel goed nieuws, want het toont aan dat kunt en cultuur in het onderwijs niet die lastige en ingewikkelde bijzaak moeten zijn, die ze nu vaak wel zijn.
De vraag is echter of dit programma van 41,5 miljoen iets zal doen aan een ander probleem dat de onderwijsraad en de raad voor cultuur constateerden, namelijk: dat van de reputatie van de kunstsector. Die is slecht, zo stelden zij, en die is zeker met de bejegening door de overheid in de laatste jaren niet verbeterd. Aan die reputatieschade doet het programma niets. Sterker nog: we kunnen ons de reacties nu al voorstellen op tot extra geld voor cultuuronderwijs in tijden van crisis. De pavlov-machine kan aan.
De complete brief van het ministerie vindt u hier:
Click to access kamerbrief-met-reactie-op-advies-cultuureducatie-in-primair-onderwijs.pdf